۲۳۵ هزار اصله درخت رایگان توزیع می شود

سرپرست معاونت خدمات و محیط زیست شهری گفت: امسال توزیع حداقل ۲۳۵ هزار اصله درخت طی هفته درختکاری در مشهد پیش بینی شده است. به گزارش صبح امروز مهدی یعقوبی در نشست خبری هفته درختکاری با تبریک میلاد حضرت فاطمه الزهرا(س) با بیان این مطلب افزود: امسال اعتباری بالغ بر 400 میلیون تومان در همه مناطق برای توزیع نهال، کمربند سبز، برگزاری مراسمات هفته درخت کاری و طرح خانه تکانی در پایان سال اختصاص داده شده  است.

توزیع نهال 10 تا 11 صبح با کارت ملی

وی به توزیع نهال در مناطق 13 گانه شهرداری اشاره و اظهار کرد: امسال در این غرفه ها از ساعت ۱۰ تا ۱۱ با ارائه کارت ملی، بصورت رایگان نهال توزیع می‌شود و از ساعت ۹ تا ۱۳ با حضور کارشناسان، پاسخگوی مسائل مربوط به کاشت، نگه داری، باغبام‌ها، نگهداری گیاهان آپارتمانی و آبیاری درختان هستند و ضمن اطلاع رسانی، آموزش های لازم را ارائه می دهند.

یعقوبی مصوبه شورای شهر مبنی بر مدیریت آب، بازچرخی آب و استفاده از آب خاکستری اظهار کرد: منازل و مجموعه هایی که در واقع آب خاکستری – آب حاصل از شست و شوی میوه و .. فاقد مواد شوینده را جمع آوری و در قسمت همکف منزل، برای آبیاری فضای سبز، درختکاری و حتی فلاش تانک سرویس بهداشتی استفاده می کنند، مشمول این تشویق ها خواهند بود.

سرپرست معاونت خدمات و محیط زیست شهری گفت: سال گذشته در طول هفته درخت کاری، حدود ۱۸۰ هزار اصله درخت توزیع شد و پیش بینی حداقلی امسال توزیع ۲۳۵ هزار اصله درخت است و باتوجه به ارتباط با سمن ها، حدود ۲۰۰ هزارتا تامین شده است که از این میزان 110 هزار اصله درخت مثمر و ۹۰ هزار درخت غیرمثمر است. با درنظرگرفتن استقبال مردمی و وجود عرصه برای کاشت درخت، محدودیت توزیع حذف و 35 هزار اصله مازاد نیز پیش بینی شده است.

۱۵ هکتار با مشارکت مردم کاشته خواهدشد

یعقوبی گفت: در روز آخر درخت کاریِ سال گذشته بالغ بر ۱۳ هکتار عرصه کاشته شد و امسال حداقل ۹ هکتار در سطح  مناطق و ۶ هکتار از طریق سازمان پار ک ها، در مجموع ۱۵ هکتار با مشارکت مردم کاشته خواهدشد.

وی ادامه داد: باتوجه به استقبال مردم و همت سازمان پارک ها نسبت به کاشت درختان در مقابل منازل، ۴۳۰۰ اصله درخت بصورت رایگان کاشته شده  است.

سرپرست معاونت خدمات و محیط زیست شهری بیان کرد: انجمن صنفی پیمانکاران تحت نظارت کارپردازان کیفیت و قیمت، نهال ها را با اعمال ۳۰ درصد تخفیف به مردم عرضه می کند و حدود 10 محل در کنار بازارها و میادین پیش بینی شده است تا نهال با کنترل قیمت و تخفیف ۳۰ درصد پایین تر از قیمت مصوب و در کنار آن خاک برگ از سازمان مپ با قیمت کمتر از قیمت سطح شهر توزیع شود که رضایتمندی مردم را در پی خواهد داشت.

دریافت نهال به جای زباله خشک و بازیافتی

یعقوبی خاطرنشان کرد: امسال بطور آزمایشی مقرر شد که شهروندان به جای دریافت وجه نقد در قبال مواد بازیافتی و زباله خشک، نهال دریافت کنند.

وی اذعان داشت: ازابتدای سال در سطح شهر با پیگیری کمربند سبز با هماهنگی مرکز تحقیقات، حدود 88هزار اصله نهال بومی با حداقل نیازهای آبی در عرصه ۱۷۶ هکتار کاشته شده است. آدرس های برگزاری مراسمات هفته درخت کاری از طریق نصب 2هزار پرده آبی ستونی و 10 سازه بیلبوردی و 20 سازه تیزرهای رادیویی و تلویزیونی اطلاع رسانی شده است.

سرپرست معاونت خدمات و محیط زیست شهری گفت: از سوی سازمان پارک ها مراسم پانزدهم اسفندماه در حاشیه بزرگراه امام علی خروجی دانشجو با حضور مسئولین استانی و شهری برگزار خواهد شد. در روز جمعه دهم اسفند در مسیر جاده خلج نرسیده به هفت حوض، طی مراسمی با همکاری سمن ها و حضور گروه های جهادی، ورزشکاران و هنرمندان حدود 2 هزار اصله نهال کاشته خواهدشد. روز چهارشنبه یازدهم اسفندماه یکی از روزهای شاخص و روز بانوان است که توسط سازمان پارک ها مراسمی به صورت متمرکز در پارک ریحانه برگزار خواهد شد

ثبت نام برای دریافت درخت از طریق سایت

در ادامه این نشست مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز گفت: امسال تدابیری اندیشیده شده که شهروندان عزیز با ثبت مشخصات فردی در صفحه سایت، برای نهال های توزیعی ثبت نام کنند و با مراجعه به کیوسک های توزیع نهال، با ارائه کد ملی نهال مورد خود نیاز را دریافت کنند و چنانچه مایل به کاشت درخت توسط شهرداری در مقابل منازل بودند، نیاز به مراجعه حضوری نیست و همه مراحل از طریق سامانه سازمان پارک ها انجام می شود.

احمدرضا اسلامی افزود: نوع گونه های نهال های مثمر سیب، گلابی، هلو، بادام، آلو، شلیل، گیلاس، زرد آلو، آلبالو و گوجه سبز و گونه های غیر مثمر شامل نارون، زیتون تلخ، زبان گنجشک، انواع توت پیوندی و نَرَک، اقاقیا و چنار خواهد بود.

برنامه های هفته درختکاری

وی درباره برنامه های هفته درختکاری اظهار کرد: روز اول هفته درختکاری تحت عنوان زنگ درختکاری در مدارس، روز دوم درختکاری بیاد و نام شهدا و ایثارگران، روز سوم ورزشکاران و هنرمندان، روز چهارم بانوان، روز پنجم مساجد، نیروهای انتطامی و روحانیون، روز ششم اصناف و روز هفتم خیرین و واقفان هستند که در تمام مناطق سیزده گانه برگزار خواهدشد.

وقف درخت

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبزشهرداری گفت: برخی ازخیرین نهال وقف می کنند و امسال اولین سال تجربه در این زمینه است، روز درختکاری در بولوار آموزگار انتهای آموزگار ۴۳ با حضور گسترده مردم، دوستداران گل و گیاه، سمن های مردم نهاد مانند همیاران محیط زیست، جمعیت سبز ایران، انجمن محیط زیست دانشگاه فردوسی و انجمن محیط زیست دانشگاه فرهنگیان و جمعیت زنان مبارزه با آلاینده های زیست محیطی که در این زمینه مشارکت فعال و خوبی را با مجموعه شهرداری دارند.

 

سمیه سادات حسینی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *