گرانی گوشت سیاسی نیست

روز گذشته نشستی در مجلس با حضور دولتی‌ها برای علل گرانی گوشت و خودرو تشکیل شد. صف‌‌های طویل گوشت و افزایش قیمت سرسام آور که باعث ناراضایتی مردم و سوءاستفاده رسانه‌‌های ضد انقلاب شده است، کام همه را تلخ کرده است.

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست کمیسیون اقتصادی مجلس درباره گرانی خودرو و گوشت با حضور مسئولان دولتی و رئیس اتاق اصناف گفت: نمایندگان دغدغه‌ها و مسائلی را درباره بحث گرانی خودرو، گندم و گوشت مطرح کردند و همچنین نسبت به قاچاق دام زنده از کشور و اینکه چرا باید ارز دولتی برای این موضوع پرداخت شود، نقدهایی را مطرح کردند.

احمد انارکی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر اعتراض نمایندگان نسبت به عدم حضور وزیر جهاد کشاورزی در این جلسه، یادآور شد: از ابتدا هم قرار بود معاون دام و طیور وزیر جهاد کشاورزی به این جلسه بیاید. همچنین در این جلسه رحمانی وزیر صنعت، مسئولانی از اتاق بازرگانی، رئیس اتاق اصناف هم حضور یافتند.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس اضافه کرد که همتی رئیس کل بانک مرکزی که قرار بود در این نشست حضور یابد، در جلسه حضور نیافته است.

گوشت وارداتی را دلال‌ها می‌خرند

نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی از زاویه دیگری به موضوع گرانی گوشت نگاه می‌‌کند، او با انتقاد از نحوه توزیع گوشت قرمز و تشکیل صف‌های طولانی در فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی شهرها می‌گوید: در حال حاضر وضعیت توزیع گوشت وارداتی به شکلی است که هم موجب ایجاد صف‌های طولانی در معابر و فروشگاه‌های کوچک و بزرگ شده و هم این گوشت توسط برخی افراد سودجو و دلال در بازار آزاد به چند برابر قیمت به مردم یا به رستوران‌ها فروخته می‌‌شود.

نصرالله پژمانفر افزود: دستگاه‌های نظارتی باید در حوزه اقتصاد به گونه‌ای عمل کنند که برای مردم ایجاد امنیت و برای اخلالگران اقتصادی ایجاد ناامنی کنند. در بازاری که هیچ برخورد و کنترلی بر آن نشود هر اتفاقی محتمل است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ادامه داد: چنین وضعیتی باعث به وجود آمدن احساسی در مردم می‌شود که نگرانی از روزهای آینده را برمی‌انگیزد. در چنین شرایطی خانواده‌ها نمی‌دانند که قیمت فلان کالا فردا صبح چقدر تغییر قیمت خواهد داشت. به نظر بنده دستگاه‌های نظارتی باید در حوزه اقتصاد به گونه‌ای عمل کنند که برای مردم ایجاد امنیت و برای اخلالگران اقتصادی ایجاد ناامنی کنند.

ورود مجلس، دلیل سیاسی شدن مساله نیست

وی با انتقاد از نحوه توزیع گوشت قرمز و تشکیل صف‌های طولانی در فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی شهرها، گفت: در حال حاضر وضعیت توزیع گوشت وارداتی به شکلی است که هم موجب ایجاد صف‌های طولانی در معابر و فروشگاه‌های کوچک و بزرگ شده و هم این گوشت توسط برخی افراد سودجو و دلال در بازار آزاد به چند برابر قیمت به مردم یا به رستوران‌ها فروخته می‌‌شود.

به گزارش ایسنا نماینده مردم مشهد در مجلس ادامه داد: مجلس باید به این مسئله ورود کند، اما ورود مجلس نباید متهم به ورود سیاسی شود. این مسئله به شدت نگران کننده است اما تلاشمان را می‌کنیم. امیدوارم دستگاه‌های اجرایی و نظارتیِ مسؤول به وظایف خود بهتر از گذشته عمل کنند.

کمبود گوشت ساختگی است

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در مورد علت تشکیل صف‌های طولانی گوشت معتقد است: ما 100 هزار تن کمبود گوشت قرمز داریم. در 8-9 ماه گذشته 130 هزار تن گوشت وارد شده است. این موضوع دو علت می‌تواند داشته باشد اول این‌که گوشت وارداتی قاچاق می‌شود و دو این‌که جهاد کشاورزی بر دام زنده و بازار عرضه نظارت کامل ندارد.

علی‌محمد شاعری افزود: یکی دو ماه اخیر شاهد این هستیم که گوشت قرمز و گوشت سفید با کمبود ساختگی و مصنوعی مواجه شده است و علت آن آمارهایی است که هم‌اکنون خدمت شما عرض می‌کنم. ما در داخل ۸۰۰ هزار تن گوشت تولید می‌کنیم. مصرف ما نیز حدود ۹۰۰ هزار تن است لذا ۱۰۰ هزار تن کمبود گوشت قرمز داریم. متأسفانه در حال حاضر در ۸ – ۹ ماه اخیر ۱۳۰ هزار تن واردات گوشت داشته‌ایم.

گوشت‌های وارداتی، قاچاق می‌شوند

نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش «چرا صف‌های طولانی گوشت در حال شکل‌گیری است»، تاکید کرد: این موضوع می‌تواند دو علت داشته باشد اول این‌که گوشتی که وارد می‌شود قاچاق شود و دوم این‌که دام زنده به علت عدم نظارت کامل جهاد کشاورزی در بازار عرضه نمی‌شود، بنابراین ما با کمبود عرضه در کشور مواجه شده‌ایم.

وی در مورد گوشت سفید گفت: ما بیش از دو میلیون تن گوشت سفید تولید می‌کنیم. این نوع گوشت هم اخیراً با افزایش قیمت مواجه شده است. من احساس می‌کنم که یک توطئه سازمان یافته اقتصادی شکل گرفته و مزید بر سوء مدیریت در تنظیم بازار شده است. خواهش من این است که تمام دستگاه‌های امنیتی، نظارتی، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تعزیرات پای کار آمده تا ستاد ویژه تنظیم بازار شکل بگیرد.

شاعری در پایان تاکید کرد: ما نباید در مقابل تحریم ساختگی آمریکا تسلیم شویم. خواهش می‌کنم در این مورد تصمیم عملیاتی توسط دولت و مجلس شورای اسلامی گرفته شود.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *