ناهنجاری‌هایی که با کودک متولد می‌شود

فوق تخصص جراحی کودکان و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پنج یا شش درصد نوزادان دچار ناهنجاری های مادر زادی هستند این اختلالات قبل تولد ایجاد می‌شود و کودک با آنها دست و پنجه نرم می‌کند.

مرجان جودی با اشاره به اینکه اختلال های مادر زادی یا از کدهای ژنتیک پدر ومادر یا بخاطر شرایط محیط ایجاد می‌شود، افزود: پنج یا شش درصد نوزادان دچار ناهنجاریهای مادر زادی هستند ،اما با توجه به پیشرفت های فناوری این اختلالات قبل از تولد شناسایی می‌شود و میتوان در بیماریهایی مانند سندرم داون از تولد این کودکان جلوگیری کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه شایع ترین ناهنجاری در بین نوزادان که نیاز به عمل جراحی در روزهای اولیه زندگی نوزاد دارند، بیماری تنگی مقعد یا نبود مقعد در کودکان است، تصریح کرد: در کودکانی که دچار اختلال تکامل نیافتگی مقعد هستنددر اولین روز های تولد یک عمل جراحی برای خروج مدفوع انجام می‌شود و در ماه های بعدی تولد نوزاد، چندین عمل جراحی دیگر نیاز است که باید بر روی کودک انجام شود.

فوق تخصص جراحی کودک و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه اختلالات سر وصورت نیز درصد بالایی از اختلالات نوزادان را تشکیل می‌دهد، خاطر نشان کرد: شکاف کام ولب یکی از اختلالات شایع در کودکان است که متاسفانه به خاطر ظاهر نازیبای نوزاد در برخی از اوقات شاهد ان هستیم که نوزاد از سوی خانواده پذیرفته شده نیست.

دکتر جودی با تاکید بر اینکه نوزادان شکاف کام ولب بسیار باهوش هستند، عنوان کرد: برای عمل جراحی شکاف لب، به دلیل تاثیرات منفی که عمل جراحی و بیهوشی بر روی نوزاد باقی می‌گذارد عجله ای برای عمل جراحی نداریم و از سه ماهگی به بعد عمل جراحی را انجام می‌دهیم اما متاسفانه والدین به دلیل اینکه می‌خواهند کودک مورد حمایت اعضای خانواده قرار گیرد تاکید بسیاری بر عمل جراحی دارند این در حالی است که در واقع بخاطر نظر و رای مردم کودک خود را دچار مشکل می‌کنند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: از سوی دیگر برخی والدین به دلیل ترس از بیهوشی نوزاد خود حاضر به درمان بیماری کودک نیستند و ترجیح می‌دهند که فرزندشان یک عمر با این مشکل دست و پنجه نرم کند و از حضور در بین گروه همسالان محروم شود بنابراین نه عجله زیاد برای عمل جراحی و نه بی تفاوتی نسبت به آن به نفع نوزاد نیست و باید والدین طبق نظر و دستور پزشک مربوطه اقدام کنند.

فوق تخصص جراحی کودک و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه از هر ۵ هزار تولد سه تا پنج درصد دچار اختلال شکاف کام ولب می‌شوند ، افزود: در خصوص بیماری” نخ زیر زبان” این بیماری یک اختلال ضعیف مادر زادی است که کودک در هنگام صحبت کردن دچار مشکل میشود ، بنابراین مادران باید تلاش کنند تا در دوران بارداری از مواد مضر دوری کنند به عنوان مثال مادر بارداراز مصرف سیگار و الکل و تماس با سرب پرهیز کند.

این پزشک فوق تخصص جراحی کودک اظهار کرد: طیف وسیعی از اختلالات متابولیکی و سیستمی وجود دارد که متاسفانه قابل درمان نیست بنابراین در برخی شرایط امکان دارد با وجود رعایت نکات ایمنی، باز هم کودک با ناهنجاری مادر زادی متولد شود که البته پذیرش نوزادان دچار اختلال از سوی خانواده یک موضوع بسیار با اهمیت است.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *