مبارزه جدی با فساد

شهردار مشهد با تاکید بر اینکه در بحث مبارزه با فساد اداری در شهرداری مشهد اقدامات زیادی به صورت نامحسوس انجام شده و تنها به یک مورد که چندی پیش رسانه‌ای شد، محدود نبوده است، گفت: به مردم اطمینان می‌دهیم که در مبارزه با فساد اداری در شهرداری بسیار جدی هستیم.
محمدرضا کلائی که با اجرای قانون منع بکار گیری بازنشستگان جایزگین تقی زاده خامسی در شهرداری مشهد شد، در اولین نشست خبری به عنوان شهردار مشهد با رسانه‌ها اظهار کرد: دراین مدت 15 مورد تخلف در شهرداری شناسایی که کارمندان خاطی از سوی نیروهای حراست بازداشت و پرونده آنها در حال رسیدگی است.
وی با بیان اینکه هم به دلیل درخواست‌های مردم و هم در راستای دفاع از کارمندان شریف شهرداری وظیفه برخورد با فساد اداری با تعداد کمی از کارکنان خاطی را بر خود تکلیف می‌دانیم، اظهار کرد: لذا به مردم اطمینان می‌دهیم برخورد مدیریت شهری با فساد اداری بسیاری جدی است.
ارائه خدمات رایگان خطوط بی‌.آر.تی در صورت تصویب شورای شهر
شهردار مشهد ادامه داد: در راستای تسهیل جابهجایی زائران در ایام عید به دنبال این هستیم که لایحه رایگان شدن استفاده از خطوط بی.آر.تی را در ایام تعطیلات رسمی نوروز به شورای شهر ارئه دهیم تا در صورت تصویب استفاده از خطوط بی.آر.تی در این ایام رایگان شود.
کلائی در پاسخ به این سئوال که شهرداری مشهد چه تصمیم برای الحاق 138 روستا اطراف شهر به مشهد دارد، گفت: ما هیچ برنامه‌ای برای الحاق این 138 روستا نداریم اما با این حال روی این روستاها کار شده و برای همه آنها توسط معاونت برنامه‌ریزی شناسنامه تهیه شده است.
شهردار مشهد در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در خصوص خطوط بی.آر.تی مشهد نیز تصریح کرد: اجرای خط بی.آر.تی 3 تصمیمی بود که در دوره چهارم گرفته شد و در دوره پنجم عملی شد؛ طی سه ماهه در این رابطه هشت گزینه پیش‌بینی شده است؛ یکی از این گزینه‌ها تک لاین کردن مسیر است اما هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم و اگر تاکنون پیچ‌های مسیر خط سه بی.آر.تی را جمع‌آوری نکرده‌ایم به دلیل این است که هنوز تکلیف روشن نشده است.
وی درباره جمع آوری نرده های وسط بولوارطبرسی اظهار کرد: بیشتر مسیر خط بی.آر.تی هم‌پوشانی با خط دو قطارشهری ندارد و تعداد زیادی از شهروندان از بی.آر.تی در این مسیر استفاده می‌کنند تا قطعه سوم خط 3 قطارشهری مشهد از میدان شهدا تا پایانه امام رضا (ع) اجرا نشود نمی‌توانیم خط دو بی.آر.تی را جمع‌آوری کنیم که در این خصوص تا فروردین ماه تصمیم‌گیری نهایی انجام خواهد شد.
کلائی در ادامه با اشاره به اینکه قراردادی که در حوزه ایستگاه‌های دوچرخه بسته شده خوب نبوده و هدف اصلی آن روشن نیست، گفت: این یک تجربه تلخ است که افراد را مجاب کنیم وارد این مهم شوند و اکنون نیز همچنان مشغول حل حقوقی قراردادهای گذشته هستیم؛ تا زمان حل آن‌ها نمی‌توان وارد قرارداد جدید شد.

گل‌آرایی شهر را از کمیت به کیفیت برده‌ایم
شهردار مشهد در خصوص برنامه‌های استقبال از بهار 98 نیز اظهار کرد: امسال مانند سال‌های گذشته برنامه‌های متنوعی را برای آماده شدن شهر برای استقبال از بهار داریم تا حال مردم خوب شود اما با توجه به وضعیت اقتصادی مردم سعی کرده‌ایم از تعداد گل کمتری استفاده کرده و کیفیت را بهتر کنیم تا هم‌نواتر با مردم حرکت کنیم.
وی تصریح کرد: همچنین جشنواره خانه بهار را در چند بخش از جمله بخش بین‌الملل و شاهنامه جدی‌تر دنبال کرده‌ایم و امسال بخش بین‌الملل را نیز با حضور 4 هنرمند از کشورهای روسیه، اردن و کره جنوبی داریم که اکنون در حال اجرای اثر هنری در جداره‌های ورودی پارک کوهسنگی هستند.
حمایت شهرداری از ورود جوانان خلاق به مدیریت شهری
وی در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص استفاده بیشتر از نیروی جوانان در مدیریت شهری نیز گفت: ما در ورود جوانان به حوزه مدیریت ‌شهری جدی هستیم اما در مدل ساختاری آن روش‌های مختلفی وجود دارد که در حوزه برنامه‌ریزی در حال مطالعه است.
شهردار مشهد در واکنش به این ادعا که یکی از ایستگاه‌های خط 3 قطارشهری مشهد در میدان جانباز حذف شده است، اظهار کرد: در خط ۳ قطارشهری مشکل تملک برای ایستگاه میدان جانباز داریم که در حال مذاکره هستیم اما هنوز تصمیمی برای حذف این ایستگاه گرفته نشده و براساس طرح قبلی پیش می‌رویم؛ در بهار 98 شاهد خروج دستگاه حفار از محدوده امامت 49 خواهیم بود..
وی درباره این که مشوق‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران کافی نیست، تصریح کرد: مهم‌‌ترین وظیفه شهردار مشهد هم‌جهت کردن شخصیت‌هایی است که می‌توانند مشهد را آبادتر کنند و این موضوع نیاز به الگوی همکاری دارد ما توانسته‌ایم ذینفعان داخلی مشهد از جمله آستان قدس، سپاه، استانداری و نیروی انتظامی و سایر ذینفعان را در مسیر یک هدف مشترک که توسعه مشهد است، جمع کنیم اما هنوز در مورد ذینفعان خارج از مشهد موفق نبوده‌ایم زیرا یک برندینگ در خارج از مشهد ایجاد نشده است.
مهم‌ترین امانتی ما هویت و برند شهر مشهد است
وی در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره سهم ۳ درصدی آموزش و پرورش از عوارض صدور پروانه نیز گفت: این موضوع در شورای شهر تصویب و تاکنون حدود ۶۰ میلیارد آن پرداخت شده است.
کلائی تصریح کرد: عددی که حاصل از این سهم است باید در مشهد خرج شود این مطالبه را با کمک رسانه‌ها باید دنبال کنیم ما در خصوص پروژه کتابخانه مرکزی نیز که سال‌ها نیمه کاره مانده بود درخواست کردیم که از محل 20 میلیارد تومان سهم نیم درصدی پرداختی شهرداری تکمیل شود که این‌کار انجام شد.
وی ادامه داد: شهر مشهد به عنوان یک امانت در دست ماست و مهمترین امانت در این میان هویت و برند شهر مشهد است که باید آن را حفظ کنیم و بهبود ببخشیم و در حفظ این امانت تردید نداریم اما می‌توانیم در خصوص موضوعات مختلف گفتگو کنیم.

شهردار مشهد با اشاره به تهیه سند پهنه بندی حریم مشهد توسط شهرداری، گفت: شورای عالی شهرسازی و معماری که بالاترین مرجع تصمیم گیری بعد از هیات دولت است، بعد از تصویب طرح جامعمشهد، 3 تکلیف را مشخص می‌کند،2 تکلیف مختص اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی است که باید سند بلندمرتبه سازی را ظرف 3 ماه آماده کنند و از طرف دیگر اداره کل راه وشهرسازی ظرف 3 ماه باید نسبت به تهیه سند پهنه بندی حریم مشهد اقدام کند.
وی در ادامه افزود: گرچه این اتفاق ازسال 95 تاکنون نیفتاده است. امروز 3 ماه از حضور من به عنوان شهردار در شهرداری مشهد می گذرد و از همان روزهای ابتدایی فعالیتم این مورد را پیگیری کردم. در این رابطه جلسه ای با حضور رزم حسینی استاندار خراسان رضوی نیز اخیرا برگزار شد و موضوع پیگیری گردید.
شهردار مشهد بیان کرد: قرار شد سند بلندمرتبه سازی را اداره کل راه و شهرسازی تهیه نماید و سند پهنه بندی حریم نیز که از وظایف این اداره است، شهرداری طی تفاهمی تهیه کرده و به تایید کمیسیون ماده 5 برساند.
کلائی با اشاره به اینکه سند عمومی بلندمرتبه سازی کلانشهرها تهیه شده، اظهار کرد: این سند همان کارکرد را دارد و این موضوع اعلام شد که سند آماده ابلاغ است.
وی به تاکید استاندار بر روی این موضوع اشاره کرد و ادامه داد: در این راستا همکاری 3 دستگاه ضروری است. کاری که 2 سال و نیم است بر زمین مانده طی 2 ماه گذشته به جای خوبی رسیده است.
حمایت شهرداری از 20 رشته ورزشی
شهردار مشهد با تاکید بر اینکه پیگیری خواسته های مردم و ایجاد نشاط چیزی است که به دنبال آن هستیم، بیان کرد: چندی پیش برای برگزاری مسابقات بین تیم های پدیده و پرسپولیس تنها 500 تماشاگر به استادیوم میرفتند. اما امروز تیم فوتبال مشهدی ها 25 هزار نفر تماشاگر دارد، اگر شهرداری مشهد ورود نمی کرد و جرائم تیم فوتبال را پرداخت نمی کرد، نمی توانستند بازی کنند.
وی عنوان کرد: این مهم آثار روانی بسیاری بر روی مردم دارد. گرچه در 20 زمینه ورزشی شهرداری نقش حامی را داشته است. البته باید این موضوع هنوز چکش کاری شود.
متوقف نشدن فعالیت قطارشهری با وجود تحریم های سنگین
شهردار مشهد درباره حمل و نقل عمومی گفت: اگرچه در این دوره که قیمت اتوبوس 3برابر شده، تلاش بر نوسازی استمراردارد.
کلائی افزود: گرچه فشارها در وضعیت تحریم ادامه دارد، اما حتی یک روز فعالیت قطار شهری متوقف نشده است.
وی خاطرنشان کرد: پیش از این، در خط 3 متروی مشهد برای احداث هر کیلومتر خط قطار شهری 240 میلیارد تومان هزینه صرف می شد. اما امروز احداث هر کیلومتر این خط 740 میلیارد تومان هزینه در بردارد و این هزینه ها بیش از 3 برابر شده است.
کلائی با اشاره به اینکه 80 میلیون دلار تجهیزات برای افزایش ایمنی خط 3 قطار شهری طی 3 ماه گذشته هزینه شده است، گفت: با وجود هزینه ها و اعتبارات سنگین در زمینه حمل و نقل، میانگین استفاده از اتوبوس در شهر کاهش یافته و این زنگ خطری جدی است.
وی افزود: مردم ترجیح می دهند با اتومبیل شخصی بروند و با وسایل حمل و نقل عمومی تردد نمی کنند. این در حالی است که بیشترین سهم بودجه را حمل و نقل به خود اختصاص می دهد و ضرورت دارد کار فرهنگی بیشتری برای ترغیب مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی صورت گیرد

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *