دولت حمایت نمی‌کند، تابستان سختی در پیش داریم

نشست خبری تولیدکنندگان «صادرات محور» مرغ و تخم مرغ استان خراسان  رضوی صبح روز گذشته با حضور محمدحسین روشنک رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی و جمعی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان تخم مرغ ومرغ این استان در محل کانون کارآفرینان خراسان رضوی برگزارشد.
دراین جلسه محمدحسین روشنک در ابتدا به اهمیت صنعت تولید تخم مرغ و مرغ اشاره کرد و افزود: بعد از صنعت نفت، صنعت تولید تخم مرغ و مرغ بالاترین صنعت سرمایه گذاری شده در کشور است.
رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی اضافه کرد: در این صنعت عظیم، برخلاف صنعت خودرو که باعث ایجاد آلودگی هوا، ترافیک، مصرف بالای انرژی و… می شود، سراسر نعمت و برکت است. تقویت صنعت تولید تخم مرغ و مرغ علاوه بر ایجاد اشتغال در شهرها و روستاها، نقش مهمی را در تولید پروتئین ارزان برای اقشار فرودست و متوسط جامعه ایفا می کند. همچنین درصورت رونق این صنعت به میزان وسیعی از مهاجرت روستاییان به شهرها پیشگیری می شود.
وی که کارآفرین برتر سال های 89تا93 و صادرکننده نمونه ملی از سال 89تا91است بر مظلومیت این صنعت در میان صنایع دیگر کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه صاحبان صنایع تولید تخم مرغ و مرغ کشور و به ویژه تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصولهای پروتئینی در خراسان رضوی که رتبه های ممتازی به لحاظ کمیت و کیفیت محصولات مذکور در کشور را دارند تحت تأثیر عوامل مختلف با مشکل و بحران روبرو شدند.
چرخ تولید باید بچرخد
روشنک که عضو اتاق های مشترک بازرگانی ایران و فرانسه، ایران و یونان  و رئیس اتاق مشترک ایرانو تاجیکستان میباشد گفت: چرخ تولید باید بچرخد و در این راستا مسئولین باید حمایت بیشتری از صنعت تولید تخم مرغ و مرغ به عمل آورند. وی با اشاره به این مطلب که دولت به صنعت تولید تخم مرغ و مرغ اهمیتی نمی دهد گفت: دولت در حالی که واردات تخم مرغ را آزاد گذاشته است متأسفانه جلوی صادرات آن را گرفته است که این امر آسیب فراوانی به مرغداران کشور وارد کرده است و این اقدام دولت خلاف قانون محسوب می شود.
وی تصریح کرد: در حوزه تخم مرغ، به علت گران شدن آن و واردات از کشور ترکیه، مرغ های تخم گذار داخل کشور به ناچار روانه کشتارگاه ها شده اند و میزان تولید تخم مرغ در کشور کاهش یافته است و این در حالی است که اگر وضع به همین منوال پیش برود و دولت همچنان جلوی صادرات این محصولات را بگیرد، معضلات مرغداران در تابستان آینده به اوج می رسد.
ورود شورای گفت‌وگو به حل مشکلات
کارآفرین نمونه کشور گفت: در این رابطه به زودی جلسه ای در دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اتاق صنعت، بازرگانی، معدن و کشاورزی استان جهت طرح و حل و فصل مشکلات مربوط به این صنعت مهم و تأثیرگذار برگزار خواهد شد.
وی همچنین گفت: وزارت جهاد کشاورزی رسالت خود را در ارتباط با تأمین مواد اولیه تولید تخم مرغ و مرغ انجام نداده است و مسئولان ذیربط در این وزارتخانه بیشتر از واردات این محصولات به داخل کشور حمایت می کنند، این وزارتخانه برنامه مشخصی در جهت تأمین مواد اولیه ندارد و مدیریت ضعیف وزارتخانه مذکور متأسفانه باعث ایجاد رانت شده است.
تابستان سختی در پیش داریم
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: با اینکه نهاده ها با نرخ دولتی وارد کشور می شود، متأسفانه در بازار با دو نرخ عرضه می شود. یکی نرخ رسمی و دیگری با اصطلاح «زود بارشو» معمولا مرغداران مجبورند که   با قیمت گران تر و از طریق واسطه ها همان نهاده های گران قیمت زودبارشو را خریداری کنند و این ظلمی به مرغداران است.
وی در پایان تأکید کرد» اگر مسئولین وزارت کشاورزی صنعت مرغ و تخم مرغ را در زمینه های تسهیلات بانکی، نهاده های مورد نیاز با قیمت مناسب  و جلوگیری از واردات و مجوز جهت صادرات تخم مرغ به صاحبان این صنایع حمایت نکنند، قطعا درتابستان آینده صنعت مرغداری تخم گذار ما با مشکلات و بحران جدی روبرو می شود.
خراسان رضوی رتبه نخست مرغ و تخم مرغ کشور
در ادامه این جلسه، سیدحسین موسوی، تولیدکننده و رئیس اتحادیه صنف پرورش دهندگان مرغ‌های تخم‌گذار نیز خاطرنشان کرد: خراسان رضوی در حوزه مرغ و تخم مرغ رتبه نخست کشور را دارا بوده است.
موسوی خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد مذکور  با توجه به همجواری استان با سایر کشورها، خراسان رضوی بزرگترین منبع صادرکننده این محصول است و  به عبارتی با کیفیت‌ترین و سالم‌ترین تخم‌مرغ‌های کشور در خراسان رضوی تولید می‌شود، امروزه با توجه به نوسانات بازار و افزایش قیمت دلار، قیمت تمام شده تخم مرغ به شدت افزایش پیدا کرده است.
رئیس اتحادیه پرورش دهندگان مرغ‌های تخم‌گذار ادامه داد: زیان‌های بسیاری به مرغداران وارد می‌شود که سرانه این ضررها به تازگی به هزار و 700 تومان رسیده است، در کل کشور اعلام شده که نباید اقلام بالغ بر 9 درصد افزایش داشته باشد، این در حالی است که در تمامی حوزه‌ها قیمت‌ها چندین برابر افزایش یافته و اعتراضات فقط به تخم‌مرغ وارد است.
اگر حمایت کنند، نیازی به واردات نیست
وی بیان کرد: یکی از رسالت‌های شرکت پیشتیبانی امور دام، حمایت از امور مربوط به دام بوده اما ارگان مذکور این امر را محقق نمی‌سازند، خراسان رضوی در خاورمیانه حرفی برای گفتن دارد و با توجه به آمارها، با تعداد طیور و تخم مرغ در سطح کشور نیازی به واردات نیست اما طی دو ماه گذشته قیمت‌ تخم‌مرغ افزایش یافته و به همین دلیل بالغ بر 20 هزار تن تخم مرغ بی‌کیفیت از ترکیه به ایران وارد شده است.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار استان خراسان رضوی گفت: اگر مسئولین آمارها و ارقام را مشاهده کنند متوجه خواهند شد که با تعداد مرغداری‌های موجود در کشور و میزان تولیدات هیچ نیازی به واردات وجود ندارد اما نمی‌دانیم که چه دستی در کار و چه رانتی استفاده شده که بالغ بر 20 هزار تن تخم‌مرغ بی‌کیفیت از کشور ترکیه وارد کشور شد.
کمبودها در حوزه مدیریت است
موسوی اضافه کرد: یکی از رسالت‌های مهمی که بعد از انقلاب برعهده مردم گذاشته شده، بخش کشاورزی است. امام خمینی(ره) فرمودند که ایران کشوری است که باید کشاورزی آن اساس تمام کارها باشد.
وی افزود: کشاورزی به معنای عام مرتبط با بخش دام‌پروری، طیور و کشاورزی است اما متاسفانه از این شعار و رسالت فاصله گرفته‌ایم. ما امروز چهل سالگی انقلاب را جشن گرفته‌ایم اما متاسفانه در کشور ما به این صنعت توجهی نمی‌شود.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ما کمبودهای بسیاری از نظر مدیریتی مخصوصا در زمینه طیور تخم گذار در کشور داریم و استان خراسان دارای جایگاه دوم در تولید تخم‌مرغ کشور را بر عهده دارد.
خراسان؛ بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده تخم‌مرغ در کشور
موسوی بیان کرد: همچنین با تلاش و همت مرغداران استان، بزرگترین و مجهزترین مرغداری‌ها در این استان بوده و دارای جایگاه ویژه‌‍‌ای هستند و با توجه به همجواری با بعضی از کشورها، استان خراسان به عنوان بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده تخم‌مرغ و جزو بزرگترین مبادی صادراتی کشور هستیم.
وی اضافه کرد: با توجه به کارگیری دانش فنی و علوم جدید در مرغداری‌ها، باکیفیت‌ترین و سالم‌ترین تخم‌مرغ کشور در استان خراسان، تولید می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار استان خراسان رضوی تصریح کرد: امروز با توجه به نوسانات بازار،  افزایش قیمت دلار و عدم اختصاص دلار با نرخ دولتی به بعضی‌ از نهاده‌های مهم ما همچون مکمل‌ها، داروها و ویتامین‌ها و افزایش قیمت در کاغذ و کارتن، قیمت‌ها افزایش یافته است.
قیمت تمام شده تخم مرغ 7200 تومان است
موسوی عنوان کرد: در حال حاضر بر اساس برآوردهای ما قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم‌مرغ ۷۲۰۰ تومان برای مرغداران است و با احتساب 10 درصد سود برای آنان باید قیمت منطقی هر کیلوگرم تخم‌مرغ، 7800 تومان باشد. متاسفانه تعزیرات قیمتی را که دوسال پیش تصویب کرده‌اند یعنی 5350 تومان را ملاک قرار می‌دهد و علی‌رغم اعتراضات زیاد به مسئولین کشور بیان می‌کنند که اقلام نباید بیش از 9 درصد افزایش قیمت داشته باشد.
وی ادامه داد: ما در جلسه‌ای در تهران اعلام کرده‌ایم که اگر قیمت دلار را کنترل کنند مابقی اجناس در سطح کشور را خودمان کنترل می‌کنیم. متاسفانه افزایش شدید قیمت تمام‌ شده و زیان کیلویی 1500 الی 1700 مرغداران باعث ارسال مرغ‌ها به کشتارگاه خواهد شد.
پشتیبانی واقعی نداریم
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار استان خراسان رضوی تشریح کرد: در بحث تامین نهاده‌ها، یکی از رسالت‌های مهم شرکت پشتیانی امور دام و فلسفه وجودی این شرکت، حمایت و پشتیبانی از امور دام و طیور در کشور است که متاسفانه بعد از تصویب قانون انتزاع که به واسطه آن وظیفه تنظیم بازار از وزارت صنعت، معدن تجارت گرفته شد و به جهاد کشاورزی واگذار شد، شرکت پشتیبانی امور دام رسالت اصلی خود را از دست داد.
موسوی مطرح کرد: ما بارها در جلسات اعلام کردیم که این شرکت باید اسم خود را عوض کند تا تولیدکنندگان بدانند که دیگر پشتیبانی صورت نخواهد گرفت یا رسالت و سیاست خود را در تصمیم‌گیری‌ها عوض کند.
صادر کننده بودیم واردکننده شدیم
وی افزود:  شرکت پشتیبانی امور دام، در حالی که هیچ نیازی به واردات تخم‌مرغ خارجی در کشور وجود ندارد و با وجود اینکه یکی از افتخارات ما بعد از 40 سال این است که صادرکننده تخم‌مرغ در خاورمیانه هستیم، واردکننده تخم‌مرغ شده‌ایم و این در صورتی است که هیچ نیازی به واردات نداریم.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار استان خراسان رضوی اظهار کرد: اگر مسئولین آمارها و ارقام را مشاهده کنند متوجه خواهند شد که با تعداد مرغداری‌های موجود در کشور و میزان تولیدات هیچ نیازی به واردات وجود ندارد اما نمی‌دانیم که چه دستی در کار و چه رانتی استفاده شده است که طی دو ماه گذشته افزایش قیمت زیادی در بازار مشاهده شد و دوستان ستاد تنظیم بازار تصمیم به واردات تخم‌مرغ در کشور را گرفتند و بالغ بر 20 هزار تن تخم‌مرغ بی‌کیفیت از کشور ترکیه وارد کشور شد.
انتقال بیش از دو میلیون مرغ تخم‌گذار به کشتارگاه در اثر تصمیم‌گیری‌های نادرست
موسوی با بیان اینکه امروز دولت نه تنها کمکی به صنعت طیور تخم‌گذار نکرده بلکه صنعت طیور تخم‌گذار به دولت کمک می‌کنند، خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیری‌های نادرست سبب شده که  در یک ماه گذشته بیش از دو میلیون مرغ‌ تخم‌گذار را راهی کشتارگاه کنیم و علت آن نیز عدم توجیه اقتصادی است.
وی اضافه کرد: اتفاق دیگری که مازاد بر مشکلات این حوزه رخ داده این است که سازمان صنعت، معدن و تجارت علی‌رغم اینکه دیگر نقشی در تنظیم بازار ندارد، وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغیه ممنوعیت صادرات تخم‌مرغ و مرغ تخم‌گذار را صادر کرده است.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار استان خراسان رضوی تصریح کرد: ممنوعیت صادراتی علاوه بر کاهش قیمت تخم‌مرغ، مشکلات زیادی را برای پلت‌کاران و پرورش‌دهندگان جوجه تخم‌گذار ایجاد کرده است. در چند سال اخیر صادرکنندگان ما ظرفیت‌های زیاد و بازار های خوب صادراتی را در منطقه ایجاد کرده اند.
50درصد اشتغال خراسان در بخش کشاورزی تامین می‌شود
موسوی با بیان اینکه افغانستان یکی از مقصدهای صادراتی است، عنوان کرد: زمانی که افغانستان را تحریم می‌کنیم و دیگر به این کشور تخم‌مرغ صادر نمی‌کنیم سبب می‌شود که به سراغ پرورش مرغ تخم‌گذار و مرغ مادر رفته و جوجه‌کشی کرده و این صنعت در کشور را دچار مشکل کند.
وی اضافه کرد: یکی از مکان‌های مهمی که می‌تواند نقشی در تصمیم‌گیری داشته باشد، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی است. ما در جلسات هم اعلام کردیم که باید به بخش کشاورزی اتاق توجه بیشتری شود، 23 درصد اشتغال استان خراسان در بخش کشاورزی است و با اضافه کردن صنایع تبدیلی بخش کشاورزی بیش از 50 درصد اشتغال استان را بخش کشاورزی بر عهده دارد.
ارز 4200تومانی رانت ایجاد کرد
در ادامه این نشست حسن حقانی صادرکننده و تولید کننده تخم مرغ و مرغ  گفت: ارز دولتی 4200تومانی صرفه دارد و وسوسه انگیز است، متأسفانه امروزه واردات این محصولات به دست عده به خصوصی است که از این رانت ها استفاده می کنند.
همه چیز گران شد، تخم مرغ ارزان
میرهادی مظلومان صادرکننده و تولید کننده مرغ و تخم مرغ استان رضوی  نیز اعلام داشت که خوراک دام مصرفی و اقلام دیگر نظیر  قیمت کارتون های شانه ای که از یک سال پیش مصرف می کنیم در حال حاضر سه برابر شده ولی تخم مرغ ارزان تر شده است.
بلوکه شدن پول در شرکت های وارداتی
محمدرضا اسدزاده تولید کننده مرغ و تخم مرغ گفت: برای تأمین نهاده های مورد نیاز صنعت مرغداری، مرغداران وجوه نقدی را به مؤسسات ذیربط به صورت نقدی پرداخت می کنند و در حالی که باید این محصولات ظرف یک هفته تا ده روز به دستشان برسد، متأسفانه گاهی اوقات با سه ماه تأخیر دریافت خواهند کرد. وی گفت مگر ما چقدر نقدینگی داریم که برای تحویل نهاده های صنعتمان باید سه ماه مبالغمان در شرکت های وارداتی مذکور بلوکه شود.
اختلاف قیمت از تولید کننده تا بازار
مجید رجب زاده تولید کننده و صادرکننده مرغ و تخم مرغ گفت: امروزه همه چیز در کشور گران شده است ولی قیمت مصوب تخم مرغ همچنان دست نخورده است. وی همچنین گفت: در صورتی که مرغداران تخم مرغ را با قیمتی اندک وارد بازار می کنند ولی نمی دانیم چگونه و چرا با قیمتی بسیار بالاتر به دست مصرف کننده می رسد. ما تخم مرغ را کیلویی 5500تومان می دهیم ولی بیش از 8000تومان به دست مصرف کننده می رسد، شاید این تخم مرغ های لاکچری است!  وگرنه با شانه تخم مرغ و اقلام دیگر این قیمت ها در بازار تعجب انگیز است. ما حاضریم قیمت تخم مرغ را تا 6000تومان مستقیما تحویل بازار بدهیم.  وی افزود: مشکل دیگر ما این است که در سال گذشته قیمت تخم مرغ بسیار بیشتر از اکنون بوده است ولی نرخ تمام شده تولید این محصول، نصف امروز بوده است.
اشتراک دولت احمدی نژاد و روحانی
در ادامه این نشست، پورفتح الله عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان بر حمایت بیشتر از بخش کشاورزی در این اتاق تأکید کرد و گفت: باید اتاق بازرگانی حمایت بیشتری از کمیسیون کشاورزی نظیر صنعت مرغ و تخم مرغ که بسیار حساس است، بنماید. وی افزود: قانون فضای بهبود کسب و کار در سال 90توسط مجلس تصویب شده است و به ریاست جمهوری ابلاغ گردیده ولی در هیچ دولتی تا کنون اجرا نشده است.
وی گفت: متأسفانه دولت پولدار دکتر محمود احمدی نژاد و دولت بی پول فعلی هر دو در یک ویژگی مشترک اند و آن اینکه مشکلات کالاها را فقط از راه واردات حل می کنند و در این راستاست که صنعت بزرگ مرغ و تخم مرغ بخش خصوصی قربانی این سیاست غیر منطقی شده است. این ماده مترقی قانون مصوبه سال 1390اگر اجرا می شد امروزه شاهد چالش در بخش های اقتصادی نبودیم و دیگر پشت درب های بسته تصمیم گیری نمی شد و نظر بخش خصوصی و تشکل های کارآفرین هم اخذ و اعمال می شد.
 وی در مورد این ماده مترقی که به آن بی مهری شده است گفت: در آن تصریح شده که هر زمان لازم بود تشکیلات بخش خصوصی اعم از کارگری و کارفرمایی به این جلسات تصمیم گیری دعوت شوند. وی افزود: دولت تا کنون از مادر تشکل های بخش خصوصی ( اتاق مشورت) نخواسته که در هنگام تعیین نرخ ارز در بهار امسال و مسائل کلان اقتصادی دیگر کشور با اتاق مشورت همکاری نماید.
صنعتی که حمایت دولت را ندارد
محمود ثمره تولید کننده مرغ و تخم مرغ نیز گفت: ما در جهت کاهش آسیب های اجتماعی و حمایت از قشرهای آسیب پذیر سعی کرده ایم که بیشتر از 50درصد کارگرانمان را از میان اقشار ضعیف و آسیب پذیر استفاده کنیم و برای آنها اشتغال ایجاد کنیم. ثمره افزود: علیرغم این اقدامات و تلاش های فراوان در جهت رونق صنعت مرغ و تخم مرغ و هزینه های فراوان در به روز کردن تجهیزات، هیچ حمایت مالی از سوی دولت به بنده نمی شود. وی افزود: باوجود تلاش های فراوان در جهت احیا و توسعه صنعت مزبور، شش میلیارد بدهی بانکی دارم، زندگی من در رهن بانک است. سرمایه و بهترین تجهیزاتم را در بیابان انتقال داده ام تا طیور از بیماری آنفولانزا در امان باشند؛ ولی با همه این تلاش ها و از خودگذشتگی ها و سرمایه گذاری های کلان، امروز باید افسوس بخورم که چرا وارد این صنعت بدون حمایت دولتی شدم.
image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *