بازار را به بازاریان بسپارید

آغاز سال نو از دیرباز بهانه‌ای نو برای جمع شدن خانواده و اقوام دور هم بوده است اما متاسفانه این شور و شعف در سال‌های اخیر در بین مردم گم شده است و شاید که نه حتما دلیل اصلی آن مشکلات اقتصادی بوده است.

یکی از اقلام مصرفی روزمره مردم در طی سال میوه و تره بار است که متاسفانه به دلیل بالا رفتن قیمت آن روز به روز شاهد کاهش مصرف آن هستیم. اما آیا این روند حتی در آستانه سال نو نیز ادامه خواهد داشت؟

بالا رفتن قیمت میوه و تره‌بار یکی از مهمترین و بحث برانگیزترین موضوعات در بین مردم جامعه در ماه‌های اخیر بوده است. چه کسی فکرش را می‌کرد بعد از حذف شدن گوشت و مرغ از سفره غذایی بسیاری از مردم جامعه میوه و حتی تره بار نیز از سبد غذایی افراد پایین دست جامعه حذف شود. با اینکه ما در تولید بسیاری از این اقلام در داخل کشور به خود کفایی رسیده ایم، اما باز هم شاهد بالا رفتن نرخ روز به روز این محصولات هستیم. در این خصوص به گفت‌وگو با حیدر ساکن برجی رئیس اتحادیه میوه وتره بار مشهد پرداختیم. وی در خصوص افزایش نرخ این اقلام گفت : بالارفتن قیمت میوه ناشی از موارد مختلفی اعم از کاهش تولید این اقلام نسبت سال گذشته، صادرات بیش از اندازه بعضی از محصولات و مهمتر از همه پایین آمدن ارزش پول ملی کشور است.

حیدر ساکن برجی افزود: پیش از ورود دولت به عرصه تنظیم بازار، قیمت ها متعادل بود اما با ورود سیستم دولتی در چندماه گذشته در جهت خرید دو محصول سیب و پرتقال و انبارکردن مرکبات، به صورت ناخواسته باعث افزایش قیمت این اقلام شده است. وی مهمترین معیار تنظیم بازار را میزان عرضه و تقاضا دانست و گفت: اگر دولت  در این قضیه ورود پیدا نمی کرد،عرضه وتقاضا در یک بستر مناسب میتوانست باعث جلوگیری در امر سعودی قیمت میوه شود.

ساکن برجی دخالت دولت در امر تنظیم بازار را از پایه اشتباه دانست و گفت:  دولت‌ها در هیچ کجای دنیا در امر تنظیم بازار دخالت نمی‌کنند و ما می توانیم به وسیله عرضه وتقاضا که یکی از بهترین شاخص ها برای تنظیم بازار است قیمت ها را متعادل وثابت  نگاه داریم و دولت تنها باید در نقش نظارتی خود باقی بماند.

رئیس اتحادیه میوه وتره بار خراسان رضوی تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی در سال گذشته اعلام کرده است که یارانه ای را برای سیب و پرتقال در کشور اختصاص داده و پرداخت کرده است اما متاسفانه هیچ مبلغی تحت این عنوان پرداخت نشده است، بلکه حتی اگر یک دهم آن مبلغ پرداخت می‌شد میوه و تره‌بار با قیمتی بسیار پلیین‌تر به مردم عرضه می‌شد.

وی در خصوص بالا رفتن ناگهانی قیمت بعضی از اقلام تصریح کرد: اگر می‌خواهیم کشوری صادرکننده باشیم باید بدانیم که مهمترین چیز در صادرات حفظ بازار هدف است زیرا رغبا به سرعت جای خالی کاستی‌ها را پر می‌کنند.

ساکن با اشاره به این که در شب یلدا مصرف میوه بسیار بالاتر از عید نوروز است افزود: به دلیل عرضه بالای میوه در بازار شب یلدا، فروشنده دیگر به فکر سود زیاد نیست و تنها هدف او فروش‌سریعتر محصولاتش است.

ساکن در خصوص تفاوت مشهد با دیگر شهرها در این زمینه گفت: باتوجه به این که مشهد یک مرکز بارانداز است ودر همسایگی دو کشور قرار دارد به مراتب تحت تاثیر بیشتری از بازار کشور های همسایه است.

وی اظهارکرد: باتوجه به تجربه ای که از دیگر کشور ها به دست آورده ایم برای موفق شدن باید بازارها را به بخش خصوصی سپرد چراکه تنها خود شخص است که می تواند مدافع سرمایه خودش باشد و با دلسوزی در این جهت گام‌ بردارد.

ساکن در ادامه اظهارکرد: اگر دولت بتواند کار را به باسوادان وکسانیکه در این حرفه درس‌خوانده و یا تجربه کافی دارند بسپارد اتفاق های بسیار خوبی خواهد افتاد.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار مشهد در اشاره به اینکه چرا نتوانسته ایم در صادرات محصولات  به کشور های دیگر موفق باشیم اظهارکرد: دخالت دولت و تغییرات برنامه ای باعث شده است که نتوانیم محصولات را به اسم خود کشور صادرکنیم و در نتیجه ناگزیر به قاچاق محصولات به افغانستان شده‌ایم تا در آن‌جا با بسته بندی‌های شکیل با هزینه های پایین و سود بالا کالای ایرانی را به اسم دیگر کشورهای روانه بازار بین المللی کنند.

وی افزود: ما توانایی رقابت با دیگر کشور ها را داریم اما متاسفانه عوامل داخلی اعم از عدم استفاده کافی از فضای علمی، عدم وجود برنامه ریزی صحیح باعث این چالش و کاستی پیش روی ما شده است.

ساکن افزود: ما نباید اجازه بدهیم برخی افراد سود جو محصولاتی را که مختص کشورمان است را در دیگر کشور ها کشت کنند این باعث می شود آنها بتوانند همان محصول را به تولید انبوه برسانند وجایگاه ما را در بازار های جهانی از آن خود کنند  که متاسفانه این باعث ضررهایی جبران ناپذیر برای کشوراست.

وی در اشاره به اینکه بسته بندی نقش بسزایی در فروش محصولات دارد اضافه کرد: هزینه های بسته بندی در کشور بسیار زیاد و سربار تولید است ودولت باید یارانه ای را در این مورد در نظر بگیرد ما میتوانیم با قوی کردن بسته بندی محصولاتمان، بازارهای جهانی را به دست بگیریم زیرا تنوع طلبی بخشی از نیازهای مصرف کننده است .

ساکن برجی درخصوص تفاوت قدرت خرید مردم برای خرید میوه و تره بار در سال نو نسبت به سال‌های گذشته گفت: درحال حاضر ما در جامعه سه نوع قشر درآمدی داریم ،قشر درآمدی پایین که متاسفانه دیگر این افراد قادر به خرید میوه و مصرف آن نیستند، قشر درآمدی متوسط که با کاهش ۳۰تا ۴۰درصدی قدرت خرید روبرو شده اند و اما قشر ثروتمند که این اعداد وارقام بر قدرت خرید ایشان تاثیری ندارد .

 

نوشین تمیمی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *