امیدواریم «یاس یاسین» منجر به ایجاد یک موزه بین‌المللی شود

رئیس و بنیان‌گذار جایزه بین‌المللی «یاس یاسین» گفت: امیدواریم که نتیجه این حرکت و مجموعه این آثار منجر به یک موزه بین‌المللی شود؛ چون مدنظر ما هم این است که آثار در سطح آثار موزه‌ای باشند که ان‌شاءاللّه برای آیندگان باقی بمانند.

 

مقداد صالحی که در مراسم رونمایی از فراخوان «جایزه بین‌المللی خوشنویسی یاس یاسین» سخن می‌گفت، با بیان این مطلب اظهار کرد: این دومین مجلسی است که ما در شام ولادت حضرت زهرا(س) افتخار داریم که برپا کنیم؛ مجموعه موسسه فرهنگی و هنری یاس یاسین ظرف 10 سال گذشته، آثاری را از مفاخر ایران نسبت به حضرت صدیقه طاهره(س) شروع به جمع‌آوری کرده که این آثار در سال گذشته در شام ولادت حضرت زهرا(س) جمع‌آوری شد و این کار همچنان هم ادامه دارد و امیدواریم که نتیجه این حرکت و مجموعه این آثار منجر به یک موزه بین‌المللی شود.

وی ادامه داد: از سال گذشته که این مراسم برگزار شد، به دلیل استقبال گسترده‌ای که اساتید برجسته و هنرمندانی که در این رشته فعالیت می‌کنند، داشتند، ما به این نتیجه رسیدیم که در قالب یک جایزه خوشنویسی، هر سال این مراسم را برگزار کنیم و در قالب این جایزه، کتابت مفاهیمی که مربوط به حضرت فاطمه(س) هست را داشته باشیم تا افراد در این فراخوان و جایزه شرکت کنند و جلب بیشتری داشته باشیم.

رئیس و بنیان‌گذار جایزه بین‌المللی «یاس یاسین» با بیان این‌که از اساتید برجسته در مجموعه گنجینه آثارمان استفاده کردیم، تصریح کرد: ان‌شاءاللّه از امسال این جایزه را هر سال داریم. امشب اولین فراخوان را اعلام می‌کنیم و سال آینده، ان‌شاءاللّه همین شب، اهدای جوایز فراخوان امسال را خواهیم داشت؛ ضمن این‌که فراخوان جدید را هم اعلام می‌کنیم.

صالحی با تاکید بر این‌که در هر سال دو رشته خط را مدنظر داریم که انجام دهیم، عنوان کرد: امسال خط نستعلیق و نثر را خواهیم داشت؛ هم در بحث کتابت‌خوانی و هم در بحث قطعه‌نویسی که ان‌شاءاللّه در نهایت، جمع این آثار به همان موزه تخصصی تقدیم می‌شود و برای این‌که طیف گسترده‌تری هم در این فراخوان شرکت کنند و فقط اساتید سطح بالا را نداشته باشیم، 18 هدیه را به نام سن مقدس حضرت زهرا(س) برای 18 نفر که در این جایزه رتبه‌ای از نظر داوران نمی‌آورند ولی استعدادهای درخشانی هستند و امکان رشد و پیشرفتشان در سال‌های آینده وجود دارد، اختصاص می‌دهیم.

وی گفت: تمام سعی‌مان را کردیم که از برجسته‌ترین اساتید بین‌المللی داخلی و خارجی برای مجموعه داوری این مسابقه استفاده کنیم و بهترین داورها را انتخاب کردیم تا ان‌شاءاللّه این کار از نظر آثار بین‌المللی در سطح خوبی قرار گیرد.

رئیس و بنیان‌گذار جایزه بین‌المللی «یاس یاسین» افزود: شأن و منزلت حضرت صدیقه طاهره(س) به عنوان شخصیت مادرانه ایشان ماورای یک مذهب و یک کشور است و ما در حول محور شخصیت مادرانه حضرت صدیقه طاهره(س) مدنظر داریم که این کار انجام شود و برکات آن ان‌شاءاللّه برای نسل جدید خط و خوشنویسی در این کشور باقی بماند تا دوستانی که قصد پیشرفت در این رشته را دارند، در همین مسابقه شرکت کنند و صاحب مقامات بین‌المللی شوند.

 

صالحی بیان کرد: از سال گذشته، تعداد نمایشگاه‌های تخصصی نسبت به آثاری که برای حضرت صدیقه طاهره(س) تولید شده و کتابت شده، بسیار زیاد بوده و یک‌سری از اساتید هم به این امر اهتمام داشتند که من باید دست این اساتید را ببوسم. ما امیدواریم که کتابت و نگارش در سطح کشور و در سطح بین‌المللی بیشتر شود و توجه هنرمندان عزیز ما به مطلب حضرت زهرا(س) بیشتر شود.

وی گفت: در آثار قدما، زمانی که دنبال اثری از حضرت صدیقه طاهره(س) بودیم، آن میزان که در مورد ائمه دیگر آثار نگارش شده بود، متاسفانه از حضرت صدیقه طاهره(س) آثاری نبود و شاید هم به دلیل نداشتن بقعه و بارگاه این بانوی آسمانی، این مسأله تاحدودی مورد غفلت واقع شده که امیدواریم با امثال این کارها توجه بیشتر شود و در سطح کشور و در شهرهای مختلف تکرار شود.

رئیس و بنیان‌گذار جایزه بین‌المللی «یاس یاسین» افزود: من سال گذشته هم این خواهش را از اساتید برجسته داشتم، امسال هم تقاضا می‌کنم که نه فقط برای یاس یاسین، مشهد مقدس و این جلسه، بلکه ان‌شاءاللّه اهتمام بورزند نسبت به این که انواع کارهایی که در این حوزه می‌شود، بیشتر شود. امیدوارم که با عنایت حضرت رضا(ع) و همت و یاری شما عزیزان، این امر محقق شود و ما بتوانیم در  زمان کوتاهی موزه تخصصی حضرت صدیقه طاهره(س) را شاهد باشیم.

 

پیام وزیر فرهنگ به «جایزه بین‌المللی خوشنویسی یاس یاسین»

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت رونمایی از فراخوان «جایزه بین‌المللی خوشنویسی یاس یاسین» پیامی را ارسال کرد.

 

منطقه خراسان، متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر است:

 

«با تبرک موسم ترنم عطر یاس و شمیم سیب در باغ رسالت مرسل النبی(ص)، اهتمام عاشقانه دلدادگان مکتب فاطمی را به نظاره نشسته‌ایم تا به حظ وافر دریابیم برکت، عظمت و نیک‌منظری تلألو کلک و دوات را بر مدار سیره پر عیار و نام والا تبار قصیده پاکی‌ها و غزل نیکی‌ها، ام ابیها، حضرت خاتون جنت، فاطمه زهرا (س)، که نام او شیفتگان خاندان مطهرش را با عشق، به وفاق و اتفاق کشانده است تا فارغ و بی‌نیاز از هرگونه حمایت مادی و مظاهرت دولتی و سازمانی، گنجینه‌ای نفیس و ثمین از آثار مهتران هنر خوشنویسی جهان اسلام را به شکوه هرچه تمام، گردآوری نموده و در کرانه این بحر ارادت و هنر و شیفتگی آل کسا(ع) طرحی نو دراندازند. از آستانش امید داریم از این پس شاهد یکی از عظیم ترین رخدادهای هنری جهان اسلام در ایران و در جوار بارگاه کبریایی رئوف آل‌اللّه، حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) با حضور تمام محبان پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) و اساتید خوش‌قلم و خوش‌نویس، بر حلقه ارادتمندان آن عاطفه مستجاب(س) باشیم.

اینجانب ضمن تبریک آغاز این رخداد و رونمایی از پوستر و فراخوان نخستین دوره «جایزه بین‌المللی خوشنویسی یاس یاسین» که همراه با عرضه گنجینه وجیه و کم‌نظیر گردآوری شده می‌باشد، مقدم تمام مهمانان عالیقدر از کشورهای اسلامی، اساتید هنر و خوشنویسی و حاضران در این محفل خجسته را ارج نهاده و برای دست اندرکاران برگزاری آن در موسسه فرهنگی هنری میراث یاس یاسین که بلند همتان این نگاه ظریف و بدیع در گستره خوشنویسی جهان اسلام می باشند، از درگاه حضرت حق و کرامت بانوی روضه و ریحان (س) توفیقات روزافزون مسألت می‌نمایم.»

 

 

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *