احداث موزه قهرمانان ورزش استان با حمایت شهرداری

معاونت تربیت بدنی و سلامت شهرداری مشهد در مراسم تجلیل از قهرمان المپیک دوچرخه سواری تور اسپانیا از تاسیس و راه اندازی موزه ورزشکاران و قهرمانان استان با حمایت شهرداری خبر داد.

به گزارش خبرنگار «صبح امروز» مراسم تقدیر و تجلیل از محمدرضا بنا قهرمان دوچرخه سواری آسیا و جهان برگزار شد.

معاونت تربیت بدنی و سلامت شهرداری مشهد ضمن تقدیر و تجلیل از تلاش‌ها و زحمات رئیس هیئت، قهرمانان و پیشکسوتان دوچرخه سواری استان گفت: حضور در جمع میان ورزشکاران و قهرمانان جوان و پیشکسوت دوچرخه سواری استان افتخار بزرگی است.

حسن نوری با اشاره به تهیه شناسنامه و بانک اطلاعاتی قهرمانان ورزش استان افزود: به منظور حمایت از قهرمانان و تلاشگران عرصه ورزش خراسان رضوی مجموعه چاپی اندیشه ورز (بیوگرافی و اطلاعات جامع قهرمانان ورزش استان) را توسط کارشناسان حرفه‌ای ورزش در دست تهیه داریم که امیدواریم طی 6 ماه اول سال آینده این مجموعه تکمیل و در اختیار علاقه‌مندان، نویسندگان، کارشناسان ورزش، قهرمانان و مدیران هیئت‌های ورزشی قرار گیرد.

وی از قهرمانان استان خراسان رضوی به عنوان شناسنامه ورزش استان یاد کرد و گفت: شهرداری به پاس قدردانی از زحمات این عزیزان موزه ورزش استان را برای حفظ آثار و معرفی عملکرد قهرمانان ورزشی به نسل جدید در سال آینده راه اندازی خواهد کرد.

شرکت تعاونی پیشکسوتان

در ادامه این نشست صمیمی که هر ماه در منزل یکی از قهرمانان و پیشکسوتان دوچرخه سواری استان برگزار می‌شود رئیس هیئت دوچرخه سواری استان گفت: براساس برنامه‌ریزی که در هیئت انجام شد مراسم تجلیل از پیشکسوتان و سرکشی جهت جویای احوال و خدا قوتی به آنان طی ماه‌های گذشته با حضور در جمع میان 15 نفر از پیشکسوتان استان برگزار شد که با توجه به اتمام دوره، تجلیل از قهرمانان را برنامه‌ریزی کردیم که در اولین اقدام مراسم در منزل محمدرضا بنا قهرمان چند دوره مسابقات دوچرخه سواری  کشور و آسیا برگزار شد.

مهدی روزبهانه در ادامه از تشکیل تعاونی پیشکسوتان دوچرخه سواری استان خبر داد و گفت: در جهت سرمایه‌گذاری و حمایت‌های مالی از قهرمانان دوچرخه‌سواری و پیشکسوتان بنا داریم شرکت تعاونی پیشکسوتان دوچرخه سوار را راه اندازی و در پی آن در صدد احداث هتل و مجموعه پیست ورزشی مدرن را در برنامه‌های آتی پیش‌بینی کرده‌ایم که امیدواریم با حمایت مسئولان وقت ورزشی استان به انجام برسد.

وی با تاکید بر این که محمدرضا بنا برگ زرین و یادگار ورزش دوچرخه سواری استان است خاطر نشان کرد: محمدرضا بنا به همراه ناصری 2 نماینده خراسان رضوی در مسابقات آسیایی افتخارات بزرگی برای استان کسب کردند.

خانه تکانی در هیئت

در ادامه این مراسم امیر یزدان‌فر رئیس اسبق هیئت دوچرخه سواری استان نیز گفت: امروز شاهد خانه تکانی در هیئت هستم و بسیار خوشحالم که جامعه دوچرخه سواری استان روزهای خوبی را پشت سر می‌گذارد و افتخاراتی که توسط جوانان ورزشکار نیز کسب شده نشان دهنده توسعه و رونق هیئت دوچرخه سواری استان در جمع مدعیان است.

وی با اشاره به اینکه هرجا انسجام، وحدت و دوستی حاکم باشد موفقیت دور از دسترس نیست گفت: در گذشته قهرمانان دوچرخه سواری با شرایط سخت و دشواری به تمرین می‌پرداختند و در جریان هشت سال دفاع مقدس پرچم جمهوری اسلامی را در میادین ورزشی به اهتزار در آوردند و امروز از قهرمانان جوان به مانند دانشور انتظار داریم که راه این قهرمانان را ادامه دهند.

امیر یزدان‌فر در ادامه با اهدای هدیه‌ای به محمد دانشور جوان شایسته دوچرخه سواری استان از زحمات و تلاش‌های وی قدردانی کرد.

در ادامه این نشست صمیمی جواد مهمان‌نواز یکی از پیشکسوتان درباره سجایای اخلاقی بنا مطالبی ارائه کرد و گفت: امیدواریم با همکاری شهرداری و شورای شهر که انصافا نقش بسزایی در رشد و توسعه ورزش در استان را ایفا کرده‌اند راه پیشرفت و حمایت از قهرمانان ورزشی هموار شود.

اول سیب بخورید

محمد ناصری دیگر پیشکسوت و قهرمان دوچرخه‌سواری آسیا نیز در این مراسم به بخشی از خاطرات شیرین و تلخ دوران ورزش قهرمانی خود پرداخت و گفت: محمدرضا بنا یکی از استعدادهای خاص ورزش دوچرخه سواری بود و امروز شاهد شکوفایی نسلی دیگر به نام دانشور هستیم که امیدوارم برای رسیدن به پله‌های ترقی استوار و محکم گام بردارد.

وی در ادامه به مقایسه دانش علمی مربیان گذشته و حال پرداخت و گفت: در گذشته مربیان  به ورزشکاران می‌گفتند در حین مسابقه آب نخورید و یا اینکه اول سیب بخورید بعد گلابی اما امروز مربیان علمی می‌گویند در حین مسابقه آب فراوان بخورید.

قهرمان اسبق دوچرخه‌سواری آسیا تصریح کرد: در گذشته دانش علمی مربیان در سطح بسیار پایینی بود، اما امروز تکنولوژی و علم تغذیه وارد ورزش شده است و قهرمانان ما به صورت علمی راه‌های موفقیت را طی می‌کنند.

ناصری گفت: در گذشته ما برای تمرین مسیر 120 کیلومتری مشهد- نیشابور را رکاب می‌زدیم تا برای برگزاری مسابقات رسمی آماده باشیم به طوری که ماهیچه‌های ما می‌بست اما امروز پیست‌های حرفه‌ای و سالن‌های مجهز همراه با رژیم‌های غذایی و تغذیه ورزشکاران نکات مهمی است که توسط مربیان حرفه‌ای کنترل می‌شود.

وی تصریح کرد: امروز دوچرخه‌های حرفه‌ای و بسیار سبک در اختیار ورزشکاران قرار دارد در حالیکه در گذشته وزن دوچرخه‌ها آنقدر سنگین بود که نیمی از توان و انرژی ما را در هنگام رکاب زدن در مسیرهای صعب العبور می‌گرفت اما با همه این شرایط سخت عشق به دوچرخه‌سواری بود که از پا نمی‌افتادیم.

ناصری خاطرنشان کرد: دو ماه در اردو تیم ملی همانند شوالیه‌ها تمرین می‌کردیم و در جمع میان 60 دوچرخه سوار به دلیل کمبود اعتبار مالی و همچنین عدم وجود حامی مالی فقط 6 نفر به مسابقات ملی اعزام می‌شد.

وی همچنین گفت: در یکی از مسابقات تور جنگل با نفر دوم 13 دقیقه فاصله داشتم به طوری که شنیدم دیگر ورزشکاران برای اینکه بتوانند جلوی حرکت من را سد کنند در حال برنامه‌ریزی برای زمین زدن من هستند که به خواست خدا به هدف خود دست پیدا نکردند.

دوچرخه سواری بانوان

محمدرضا بنا در ادامه گفت: با تبریک ولادت حضرت فاطمه(س) و تبریک روز زن از زحمات همسرم که در طول حضور در مسابقات ورزشی یاور و یاورم بود تشکر و قدردانی می‌کنم و همچنین از دو دخترم که هر دو دوچرخه‌سوار و قهرمان استان می‌باشند و همین روزها در انتظار تولد اولین نوه خود می‌باشم.

وی در خصوص توجه به دوچرخه سواری بانوان گفت: از اینکه بانوان به این باور رسیده‌اند که می‌توانند با رعایت شئونات اسلامی در جمع میان دوچرخه سواران هم پای آقایان به سوی کسب افتخار برای استان قدم بردارند جای خوشحالی است.

با توجه به اینکه بانوان دوچرخه سوار با پوشش مناسب در معابر شهری با دوچرخه تردد می‌کنند این فرصت مناسب را باید به فال نیک گرفت تا دروازه‌های موفقیت در مسابقات دوچرخه سواری قهرمانی استان و حتی ملی بر روی آنان نیز باز شود. پیست‌های دوچرخه سواری در سالن‌ها برای بانوان تجهیز شده است. همچنین در برخی بوستان‌ها فضاهایی برای دوچرخه سواری بانوان احداث شده است.

خاطره شیرین

محمدرضا بنا نیز در این مراسم اشاره‌ای به خاطرات دوران قهرمانی خود کرد و گفت: برای اولین بار در سال 1367 در مسابقات تور اراک با وجود اینکه یک جوان ناشناخته بودم در جمع میان دوچرخه سواران حرفه‌ای از جمله زنگی‌آبادی به مقام قهرمانی دست پیدا کردم و این موفقیت سبب شد دروازه‌های پیروزی و علاقه به ادامه دوچرخه سواری بر روی من باز شود.

خاطره تلخ

قهرمان اسبق المپیک تور اسپانیا همچنین به خاطره‌ای تلخ از مسابقات خود پرداخت و گفت: در مسابقات آسیایی چین به محض اینکه استارت مسابقه زده شد با سرعت از جمع مدعیان عبور کردم به طوری که یک دور کامل از آنان پیش افتادم اما با توجه به اینکه مربیان شرایط مسابقه را نمی‌دانستند و سیستم نتوانست یک دور اضافه من را ثبت کند از دور مسابقه حذف شدم.

در خاتمه این مراسم ضمن قدردانی از مهمان نوازی و پذیرایی خانواده محمدرضا بنا هدایایی از سوی هیئت و امیر یزدان‌فر به پاس قدردانی از زحمات این قهرمان المپیک به وی اهدا شد.

در این مراسم حسن نوری معاونت تربیت بدنی و سلامت شهردرای مشهد، مهدی روزبهانه رئیس هیئت دوچرخه سواری، امیر یزدان‌فر رئیس اسبق هیئت دوچرخه سواری استان، مجید روح پرور دبیر هیئت، فرامرز صفایی مسئول کمیته پیشکسوتان، جواد مهمان‌نواز قهرمان پیشکسوتان کشور، محمد ناصری پیشکسوت دوچرخه‌سواری، محمد دانشور قهرمان جوان دوچرخه‌سواری آسیا و جمع کثیری از پیشکسوتان و مربیان هیئت برگزار شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *