34 فیلم برای اولین بار در مشهد

34 فیلم جشنواره فجر، امسال در مشهد اکران می‌شود. این خبری بود که معاون هنری ارشاد استان اعلام کرد و گفت: پس از برگزاری جلسات متعدد و پیگیری‌های مدیر کل ارشاد استان، همکاری‌های مدیران سینما و همیاری شهرداری محترم مفتخریم برای نخستین بار بار 34  فیلم سودای سیمرغ، نگاه نو و سیمرغ پروانه‌ها در 120 سیانس و در 6 سینمای مشهد اکران شود.

محمدی افزود: با توجه به باز شدن سایت سینما تیکت شهروندان می‌توانند نسبت به خرید بلیط اقدام فرمایند. همچنین به منظور حمایت از سینمای بومی و حمایت از ارزش‌های انقلاب در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب با هماهنگی‌های به عمل آمده فیلم مدیترانه به کارگردانی هادی حاجتمند برای اکران عمومی و اکران اختصاصی برای خانواده شهدای مدافع حرم خریداری شده است.

 

جشنواره فیلم فجر فضای پرنشاطی را در شهر ایجاد می کند

سرپرست سازمان سینمایی کشور در جمع فعالین سینمایی و سینماداران مشهد گفت: جشنواره فیلم فجر فضای پر نشاطی را در شهر ایجاد می کند.

حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی کشور در نشست اعضای ستاد شانزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد ضمن گرامی داشت ایام الله دهه مبارک فجر اظهار کرد: از همت سینما داران مشهدی در برگزاری باشکوهتر جشن های سالگرد انقلاب که یکی از آنها جشنواره فیلم فجر است قدردانی می کنم .

وی با بیان اینکه این جشنواره فضای پرنشاطی را در شهر ایجاد می کند تصریح کرد: امیدواریم انضباطی که در اجرای جشنواره فیلم فجر در تهران است در استان ها نیز باشد بویژه مشهد که با توجه به آن قدمت و وضعیت سالن هایی که در این شهر است.

انتظامی افزود: با توجه به جمعیت و حضور زائر در مشهد ما در نقطه مطلوب قرار نداریم و می شود ظرفیت بیشتری را در این شهر ایجاد کرد.

سرپرست سازمان سینمایی کشور ادامه داد: خوشبختانه بسیاری از مجتمع های تجاری در اثر سیاست های اخیر سازمان سینمایی سالن های سینما احداث کرده اند و این سیاست تداوم خواهد داشت.

وی با اشاره با سیاست های سازمان سینمایی در دولت دوازدهم است ادامه داد: ما ١٠ محور در سازمان سینمایی با عنوان اصول راهبردی داریم ما نیز آن را دنبال می کنیم.

انتظامی با بیان اینکه ادامه داد: توسعه زیرساخت های سینمایی به معنای سالن است که در استان خراسان رضوی بعضی از شهرستان های کم برخوردار از این حمایت ها برخوردار خواهند شد.

وی ادامه داد: اگر ما به دنبال عدالت فرهنگی و افزایش مصرف فرهنگی که یکی از آن سینما است هستیم باید در راستای توسعه زیرساختها بویژه در شهرهای کم برخوردار اقدام نماییم.

انتظامی با اشاره به افتتاح مجتمع بزرگ تجاری در جوادیه تهران که دارای سالن های سینمایی است گفت: کسی که همت می کند در مناطق حاشیه ای و کم برخوردار مجتمع سینمایی تاسیس کند نباید نسبت به آن بی تفاوت باشیم و آن را بیشتر قدردانی کنیم و حمایت ها و تسهیلات را نیز برایش داشته باشیم .

سرپرست سازمان سینمایی کشور گفت: موسسه سینما شهر به زودی فرمول های حمایتی خود را اعلام خواهد کرد و پردیس‌های سینمایی می توانند از این حمایت ها برخوردار شوند.

وی در خصوص نظام نامه اکران در طول سال گفت:نظام نامه اکران با همه ی ضوابط و قوانین در این حوزه تا قبل از سال تکمیل و اعلام خواهد شد.

 

زیر ساخت های خوبی در بخش سینمای مشهد وجود دارد و این قابل توسعه است.

جعفر مروارید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: جلساتی را با هنرمندان سینما داشتیم که مطالباتی را از جمله شهرک سینمایی که  زمینی به آن اختصاص یافته و نیازمند به تجهیز و ساخت است و خانه فیلم خراسان که در گذشته فعالیت داشته و متوقف است همچنین تسریع در روند مجوزها و واگذاری پروانه های فیلم به استان پیگیری کرده اند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه استان خراسان رضوی دارای  ٢٨ شهرستان و نیز فضای بین المللی و حضور زائران در این شهر و نیز نگاه خاصی که به هنر دینی وجود دارد ما می توانیم با تولید فیلم های دینی، الگویی برای ایده ما که مشهد الرضا(ع) می تواند پایتخت معنوی و فرهنگی جهان اسلام باشیم .

وی ادامه داد: به هر حال مشهد نه تنها پایتخت معنوی و فرهنگی بلکه پایتخت جهان اسلام است و می تواند در بین کشور های عضو اکو و نیز فضای بین فرهنگی و بین ادیانی مشهد نقش بسزایی را ایفا کند .

مروارید تصریح کرد:سینما به عنوان یک هنر پیشتاز با استفاده از ابزار های متنوع می تواند این نقش مشهد را تثبیت کند که این  نیازمند نگاه توزیعی باشد .

وی ادامه داد: زیر ساخت های خوبی در بخش سینما وجود دارد و این قابل توسعه است .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تاکید کرد : کمک به فعالان حوزه انیمیشن، آموزش در فضای سینما در قالب رشته های دانشگاهی از دیگر مطالبات این حوزه است.

مروارید با اشاره به اینکه سینما هویزه سینمای هویتی در این شهر است افزود: این سینما در بخش مرکزی قرار دارد و با برگزاری کارگاه ها ی دینی و هنری بخش طبقه سنتی و متوسط جامعه را پوشش می دهد.

وی ادامه داد: سینما اطلس در یک مجتمع تجاری قرار دارد که مردم متوسط به بالا را پوشش می دهد و سینما سیمرغ نیز که در منطقه قاسم آباد قرار دارد که آن همان عدالت اجتماعی که ما از آن یاد می کردیم را پوشش می دهد.

وی تصریح کرد : سینما گلشن طبقه ای از بخش مدرن جامعه را پوشش می دهد و نشان می دهد در مشهد هیچ سلیقه ای بی پاسخ نیست و ویلاژتوریست نیز که اخیرا به بهره برداری رسیده است درشهرستان  طرقبه و شاندیز مستقر است و فضای توریستی شهر را پوشش می دهند.

در ادامه سید حجت طباطبایی رییس اداره سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه سینمای خراسان تولیدات و افتخارات زیادی را در کارنامه خود داشته است افزود: استان خراسان رضوی در مجموع ٥٥ سالن سینمایی با ظرفیت حدود ١٠ هزارصندلی را در خود جای داده است که از این تعداد سهم شهرستان ها ٢١ سالن با ظرفیت ٤هزار و ٩٣ صندلی است .

وی تعداد شرکت های سینمایی را ٤٠ شرکت  در استان خواند و افزود : آموزشگاه ها نیز به عدد ٣٠ رسیده است که خوشبختانه همه آنها فعال هستند.

طباطبایی ادامه داد: پس از تفیض پروانه فیلم های بلند ویدئویی به استان، ما سالانه مجوز ٥ فیلم بلند سینمایی را پروانه ساخت داده ایم .

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *