ژیمناستیک خراسان رضوی؛ چراغ خاموش اما رو به توسعه

رئیس هیئت ژیمناستیک استان از حرکت رو به رشد ژیمناستیک استان به صورت چراغ خاموش خبر داد و گفت: نیاز به تعریف از خود نداریم و همچنان با چراغ خاموش به سمت پیشرفت و توسعه این رشته ورزشی در جمع میان مدعیان حرکت می‌کنیم.

معماریان افزود: افتخارات و عناوین قهرمانی زیادی توسط جوانان و نوجوانان مستعد خراسان رضوی تاکنون کسب کردیم و امیدوارانه با کشف استعدادهای ورزشی رشد پایه‌ای این رشته مهیج و دوست داشتنی در جمع میان نوجوانان و جوانان را ادامه خواهیم داد.

وی با اشاره به به تاریخچه ژیمناستیک در کشور گفت: ورزش ژیمناستیک در کشور ایران سابقه طولانی ندارد. چون این ورزش بیشتر در کشورهای اروپایی متداول بوده است. به طورکلی می‌توان گفت فعالیت‌های ورزشی به صورت مدرن در ایران را باید تقریبا از ورود میرمهدی ورزنده از کشور بلژیک در تاریخ (1295) شمسی مطابق با (1916) میلادی به کشور ایران دانست.

معماریان ادامه داد: اولین کلوپ ژیمناستیک که در ایران به وسیله ورزنده بنا نهاده شد، به نام کلوپ ژیمناستیک و اسکریم بود که در آنجا به ورزش ژیمناستیک اهمیت زیادی داده شد و شروع ژیمناستیک نوین در ایران را می‌توان از همین تاریخ دانست. با گذشت زمان و آشنا شدن به این ورزش و اعزام تیم‌های مختلف ورزشی به خارج از کشور کمبود وسایل ژیمناستیک بر طرف شد.

معماریان خاطر نشان ساخت: یکی دیگر از برنامه‌های ما در سال جاری، ارتقای سطح مربیان و داوران خراسانی در رشته ژیمناستیک است، در این خصوص، در حال رایزنی با فدراسیون این ورزش هستیم تا بتوانیم کلاس‌های داوری و مربیگری را در خراسان رضوی برگزار کنیم.

وی ژیمناستیک را ورزشی پایه و مادر برشمرد و ادامه داد: در خراسان رضوی، هدف اصلی، پرورش و کشف استعدادهای ژیمناستیک است.

معماریان اضافه کرد: ژیمناستیک ورزشی است که در آن حرکات نیازمندِ قدرت، انعطاف بدنی، چابکی، تعادل و هماهنگی اعضای بدن به نمایش گذاشته می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: ژیمناستیک در سطح تفریحی و به خصوص به عنوان تمرینات انعطاف بدنی بسیار محبوب است.

وی با اشاره به اینکه ژیمناستیک یک ورزش المپیکی است و از اولین دوره المپیک تاکنون در برنامه این مسابقات قرار داشته ‌است، یادآور شد: ژیمناستیک موزون، ایروبیک، آکروباتیک و ترامپولین بخش‌هایی از این رشته ورزشی را تشکیل می‌دهندکه هم‌اکنون ژیمناستیک المپیک از ۱۸ رویداد ورزشی جداگانه تشکیل می‌شود که ۱۴ رقابت در ژیمناستیک هنری، ۲ رقابت در ژیمناستیک موزون و ۲ رقابت در ترامپولین است.

وی در ادامه از دو سالن اختصاصی در مشهد خبر داد و گفت: سالن ژیمناستیک استاد یزدزاد با متراژ 1800متر مربع و سالن ژیمناستیک شهید شمس حجتی با 384 متر مربع به عنوان 2سالن اختصاصی برای هیئت ژیمناستیک مشهد است که هم اکنون بیش از 300 ورزشکار در بخش بانوان و آقایان در حال تمرین هستند.

معماریان تصریح کرد: هیئت با تشکیل کمیته مربیان، آموزش، ژیمناستیک هنری، ایروبیک، استعدادیابی و اقتصادی در جهات رشد و توسعه این رشته ورزشی مورد علاقه بسیاری از خردسالان، نوجوانان و جوانان گام‌های مثبتی برداشته است، به طوری که در راستای کسب عناوین قهرمانی در کشور موفقیت‌هایی حاصل شده که از جمله می‌توان به نایب قهرمانی و کسب کاپ بزرگسالان ایروبیک کشور اشاره کرد.

رئیس هیئت ژیمناستیک خراسان رضوی در خصوص افتخارات کسب شده توسط ورزشکاران خراسان رضوی گفت: کسب مدال طلای بزرگسالان توسط قهرمان محمود ذوقی، کسب مدال نقره پنج نفره توسط قهرمانان امیر غلامزادگان، وحید یعقوبی، سعید یعقوبی، امیر رضا تقدیمی، علی درودی، کسب مدال برنز تیمی سه نفره بزرگسالان توسط قهرمان محمود ذوقی، امیر رضا تقدیمی و علی درودی، کسب مدال برنز تیمی سه نفره جوانان توسط قهرمان مهران حسنی، صالح اکبری و میلاد رحمانی از جمله افتخارات خراسانی‌ها در این رشته ورزشی است.

معماریان افزود: ۶ هزار و ۷۰۰ ژیمناستیک کار به صورت عمومی در این رشته ورزشی در خراسان رضوی فعالیت دارند.

وی در ادامه درباره افتخارات هیئت ژیمناستیک خراسان رضوی گفت: در مسابقات ایروبیک ژیمناستیک کشور خراسان رضوی به مقام نایب قهرمانی دست یافت. در این مسابقات تیم خراسان رضوی در مسابقات تيمى پنج نفره و سه نفره بزرگسالان مقام‌های دوم و سوم و در بخش جوانان هم مقام سوم را كسب کرد، که جا دارد همین‌جا از تلاش‌ها و زحمات مربیان و کادر اجرایی کمیته مسابقات هیئت تقدیر و تشکر کنم.

معماریان اضافه کرد: مسابقات ایروبیک ژیمناستیک قهرمانی کشور با حضور 42 ورزشکار از استان‌ های خراسان رضوی، آذربایجان غربی، مازندران، کرمان، البرز، اصفهان، قزوین و مرکزی در سالن شهیدان آذرپی تهران برگزار شد.

دعوت دو ژیمناست ارزنده استان به اردوی تیم ملی

رئیس هیئت ژیمناستیک خراسان رضوی خاطر نشان کرد: دعوت دو نفر از قهرمانان ارزنده ژیمناستیک استان، عرفان قزلی و امیرمحمد قربانی به اردوی منتخبین ژیمناستیک کشور از مهمترین دست‌آوردهای هیئت ژیمناستیک استان است.

بانوان

معماریان در ادامه از اعزام تیم بانوان خراسان رضوی به مسابقات المپیاد کشوری خبر داد و تصریح کرد: از خراسان رضوی 6 نفر در بخش بزرگسالان و 8 نفر در بخش جوانان برای حضور در مسابقات المپیاد کشوری به‌ صورت انفرادی، سه‌ نفره و پنج‌ نفره اعزام شدند.

وی خاطرنشان کرد: گروه جوانان متشکل از تیم پنج‌ نفره، سه‌ نفره و انفرادی است و بخش بزرگسالان نیز در قالب تیم پنج‌ نفره و انفرادی به رقابت پرداختند.

وی همچنین ادامه داد: در راستای توسعه مربیگری در شاخه‌های متفاوت در هیئت دستاوردهای خوبی نیز داشته‌ایم، از جمله: مطالعه پژوهش در خصوص راهکارهای کمی و ارتقا کیفی مربیان، نظارت کمیته بر فعالیت مربیان از نظر عملکرد، آموزش و ارائه نتایج ارزیابی‌های انجام شده به همراه راهکار به دبیر هیئت، ارائه پیشنهادات کمیته در خصوص شرایط انتخاب مربیان تیم‌های پایه در رده‌های سنی مختلف، اعلام نیازهای کمیته مربیان در خصوص تشکیل کلاس‌های مربیگری، پیشنهاد برگزاری کلاس‌های باز‌آموزی جهت تمدید کارت‌های مربیگری، نظارت مستقیم کمیته مربیان در برگزاری کلیه کلاس‌های مربیگری.

مجید خروشی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *