«بسته‌ها» به «سفره» می‌رسد؟

آبان ماه سال جاری دولت اعلام کرد بسته ای حمایتی را برای خانوارهای کم درآمد در نظر گرفته است تا آثار تورمی را بر معیشت آن ها کم کند. اگر چه گمانه زنی های اولیه توزیع بسته های کالایی بود ولی در عمل تصمیم بر این گرفته شد تا بسته حمایتی نقدی باشد.

بر اساس بخشنامه ای که سازمان برنامه و بودجه به دستگاه های اجرایی ملی و استانی فرستاد در راستای اجرای مصوبه دولت در رابطه با کمک جبرانی به کارکنان رسمی، پیمانی، قراردادی و شرکتی که مجموع پرداختی ماهیانه به هر یک از آنها کمتر از سه میلیون تومان است، مققر شد تا مبلغ ۲۰۰ هزار تومان از طریق حساب‌های بانکی مرتبط با حقوق و مزایای کارکنان مشمول واریز ‌شود.

حتی در این مرحله این پیش بینی صورت گرفت که افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مثل بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) در سه مرحله و هر بار 200هزار تومان کمک نقدی دریافت کنند.

کسانی که بسته ها را ندیدند

بعد از انتشار خبر آغاز اختصاص این کمک نقدی، بسیاری از مردم درباره این که مشمول این طرح قرار می گیرند یا نه، دچار ابهام بودند. روز گذشته مدیرکل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سرپرستان خانواری که تاکنون بسته حمایتی دریافت نکرده اند ۱۰ روز فرصت دارند، کدملی را به همراه شماره تلفن خود یا یکی از اعضای خانوار به سامانه پیامکی #۸*۱۴۲* و #۸*۱۴۲۰* ارسال کنند.

احد رستمی درباره نحوه اعتراض بیمه پردازانی که بسته حمایتی دریافت نکرده اند، افزود: چنانچه مجموع درآمد اعضای خانواری که بیمه پرداز سازمان تامین اجتماعی هستند کمتر از سه میلیون تومان در ماه باشد و تا کنون بسته حمایتی دریافت نکرده اند، در صورت دارا بودن شماره تلفن همراه اول، لازم است کد ملی خود را به #۸*۱۴۲* و درصورت دارا بودن شماره همراه ایرانسل و رایتل باید کد ملی خود را به #۸*۱۴۲۰* ارسال کنند.

وی اظهارداشت: با توجه به اینکه بسته حمایتی بیمه پردازان تامین اجتماعی به حساب یارانه سرپرست خانوار واریز شده است، لازم است افراد قبل از ثبت اعتراض، از عدم واریز بسته حمایتی به حساب سرپرست خانوار اطمینان حاصل کنند.

چه کسانی بسته گرفتند؟

سخنگوي ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه كشور گفت: تاكنون ۵ ميليون و ۸۲۷ هزار نفر از كاركنان دولت و بازنشستگان كه حقوق ماهانه كمتر از ۳ ميليون تومان داشتند، بسته حمايتي را دريافت كرده اند.
مزگان خانلو افزود: از اين تعداد يك ميليون و ۲۸۰ هزار نفر كارمند ستادي و استاني، ۳ ميليون و ۵۴۷ هزار و ۱۱۷ نفر بازنشسته تامين اجتماعي، ۲ ميليون نفر صندوق بازنشستگي نيروهاي مسلح و فولاد و ۹۰ هزار و ۵۶ نفر صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير و در مجموع ۵ ميليون و ۸۲۷ هزار و ۸۲۶ نفر بسته ۲۰۰ هزار توماني دريافت كردند.
خانلو اظهاركرد: بخشي از افراد جامعه نيز براساس بُعد خانوار بسته حمايتي دريافت كرده اند كه اين افراد شامل بيمه‌پردازان تامين اجتماعي اعم از كارگران، قاليبافان و ساير مشمولان هستند.
وي ادامه داد: همچنين در اين بخش افراد تحت پوشش كميته امداد، بهزيستي و بنياد شهيد بودند كه مبناي پرداخت آن، درآمد كمتر از ۳ ميليون تومان خانوار بود.
سخنگوي ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه كشور تصريح كرد: بسته حمايتي براساس بعد خانوار از رقم ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان پرداخت شد كه تعداد آنها ۱۰ ميليون و ۳۱۴ هزار و ۵۶ خانوار بوده است.

یارانه‌‍‌ها برای اقشار مختلف
خانلو به ديگر بخش هاي بسته حمايتي اشاره كرد و گفت: همچنين يارانه غذايي سربازان به مبلغ ۲۰۰ ميليارد تومان،‌ يارانه غذاي دانشجويان، يارانه شير مدارس ۲۰۰ ميليارد تومان (تحويل به آموزش و پرورش)، يارانه غذاي زندانيان ۱۰۰ ميليارد تومان، يارانه غذاي مدارس شبانه ۱۲۰ ميليارد تومان پرداخت شده و در مجموع ۴۵۹۹ ميليارد تومان توزيع شد.
سخنگوي ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه كشور تاكيد كرد: درواقع مرحله اول بسته حمايتي تحت سه عنوان «افراد»، «مستمري بگيران» و «يارانه غذا» توزيع شد.

بسته دوم کِی می‌رسد؟

بر خلاف اعلام قبلی مبنی بر واریز نقدی سه بسته حمایتی، دولت و رئیس جمهور تغییر دیدگاه دادند. سخنگوي ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه كشور در رابطه با مرحله دوم بسته حمايتي نيز اظهاركرد: مابقي اعتبار بسته اول در قالب بسته دوم تا پايان سال توزيع خواهد شد كه رئيس جمهور تاكيد بر غيرنقدي بودن اين بسته دارد. البته خود كالا نبايد توزيع شود بلكه به گونه‌اي باشد كه اعتبار در اختيار افراد قرار گيرد تا هرچه نياز دارند به تدريج از بازار و فروشگاه‌هاي در نظر گرفته تامين كنند.
خانلو ادامه داد: با توجه به اينكه شيوه توزيع بسته حمايتي دوم با بسته اول متفاوت بوده و نياز به جمع آوري اطلاعات دارد، نمي توان زمان دقيقي براي نهايي شدن دستورالعمل بسته حمايتي دوم اعلام كرد.
سخنگوي ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه كشور افزود: اما به هر حال بايد تا پايان سال اين بسته توزيع شود كه سازمان برنامه و بودجه با همكاري وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در حال تلاش براي عملياتي كردن آن است.

سفره‌های مردم کوچک شده است

برای بررسی نظر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به سراغ دو تن از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی رفتیم که در ادامه می‌خوانید.

نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی درباره توزیع بسته ها گفت: شرایط مردم بسیار دشوار است و امروز باید به آن ها در تامین معیشت کمک کرد.

حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر افزود: من این اقدام دولت را خوب و قابل دفاع ارزیابی می کنم ولی در مقابل مشکلات مردم اندک است. چرا که به لحاظ معیشتی مردم در تنگنا قرار گرفته اند و سفره مردم کوچک شده است. آقای روحانی در روزهای آغاز به کار خود وعده داده بود که سفره مردم پربار تر شود. امیدواریم که مردم در آستانه دهه فجر و آغاز سال جدید گشایش بیشتری از اقدامات حاکمیتی احساس کنند.

بسته کالایی قابل هدایت است

نماینده درگز در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به این که توزیع بسته ها ضرورت بود، گفت: این اقدام اورژانسی در شرایط سخت تحریمی، یک ضرورت بود که دولت باید آن را اجرایی می کرد. البته همه خانواده ها از این اوضاع آسیب دیدند ولی باید به خانواده های کم درآمد توجه بیشتری می شد.

عبدالله حاتمیان افزود: اگر چه این اقدام در شرایط فعلی لازم بود ولی کافی نبود. این اقدام نمی تواند خسارت های ناشی از تورم و ضربه های اقتصادی ناشی از تحریم برای معیشت مردم را جبران کند.

عضوکمیسیون کشاورزی مجلس درباره تغییر تصمیم دولت مبنی بر توزیع بسته کالایی در مرحله دوم تصریح کرد: من به شخصه توزیع بسته کالایی را بهتر از بسته نقدی مفیدتر می دانم. به این دلیل که بسته های نقدی هیچ گونه تحریکی در بازار ایجاد نمی کند. مانند مستمری های ماهانه به مددجویان نهادهای حامی که ممکن است صرف خرید کالای وارداتی یا بسته اینترنتی شود. در شرایطی که ممکن است اولویت آن خانواده تغذیه سالم باشد. اگر کمک دولت کالایی باشد، دولت می تواند جهت دهی کند و با توزیع گوشت قرمز و مرغ و تخم مرغ از این بسته ها برای حمایت از تولید داخل استفاده کند ضمن این که نیازهای اساسی خانوارهای ضعیف وکم درآمد را تامین کند

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *