وام 60میلیونی چه دردی را دوا می‌کند؟

670هزار نفر از جوانان خراسان رضوی در آستان ازدواج قرار دارند. این آمار در 6ماهه دوم سال 96 گرد آوری شده است و نشان می‌دهد که در استان ما این تعداد جوان دختر و پسر در سن بین 30 و 35 سال هنوز مجرد هستند. تعداد کل ازدواج‌های ثبت شده سال گذشته استان 54 هزار و 665 مورد بوده و سن مردان در هنگام ازدواج 28 و زنان 23 سال بوده و آمار ازدواج استان خراسان رضوی در سال گذشته کاهش داشته است.

یکی از سیاست‌های امسال استان در بحث ازدواج تحقق بند 4 سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه خانواده است که بر ایجاد نهضت فراگیر ملی برای تسهیل و ترویج ازدواج موفق و آسان برای همه دختران و پسران، تشکیل خانواده و نفی تجرد در جامعه تاکید دارد.

یکی از دلایلی که بالا رفتن سن ازدواج را ایجاد کرده، مشکلات مالی ناشی از نداشتن شغل و درآمد مکفی است. دولت می‌گوید که برای ازدواج جوانان برنامه دارد. برنامه ریزی برای یک میلیون و 800هزار نفر جوان خراسان رضوی به 10سال زمان نیاز دارد. البته قوه مجریه می‌گوید که در سال 95 از سوی دولت پنج میلیارد ریال به طرح‌های نهادهای غیردولتی استان در امر تسهیل ازدواج و اشتغال جوانان کمک شد که این رقم پارسال 30 درصد افزایش یافت و در سال 97 به 10 میلیارد ریال رسیده است.

وام ازدواج یکی از راه‌هایی بوده است که دولت همیشه بر روی آن مانور می‌دهد. روز گذشته خبر افزایش سقف وام ازدواج منتشر شد. البته این خبر هنوز قطعی نیست. بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی از این به بعد به هر یک از زوجین 30میلیون تومان تسهیلات ازدواج پرداخت می‌شود.

بازپرداخت این تسهیلات 5ساله است و به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است. تایید نهایی این مصوبه نیاز به تایید مجلس شورای اسلامی و قرار گرفتن در بودجه سال 98 دارد.

دغدغه تامین مایحتاج زندگی مشترک

در گفت‌وگویی با 2 نفر از جوانان شهرمان از آن‌ها پرسیدم که این خبر چه تاثیری برای شما دارد؟ و تصور می‌کنید چه بخشی از هزینه‌های زندگی مشترک را پوشش دهد.

احمد 28ساله طراح جوانی است که در ماه یک میلیون و 500هزار تومان درآمد دارد و خانواده او را به تشکیل زندگی مشترک می‌کنند، او با تردید می‌گوید: «اگر با استفاده از سابقه جانبازی پدرم بتوانم دو برابر این مبلغ یعنی 60میلیون تومان تسهیلات بگیرم قسط آن حدودا 500هزار تومان می‌شود و امیدوارم که بتوانم با بقیه حقوقم مخارج زندگی را تقبل کنم. »

او اضافه می‌کند: «من با 60میلیون تومان نهایتا از پس تامین لوازم زندگی بر می‌آیم. حتی اگر همسر آینده ام، همین مقدار وام بگیرد نهایتا بتوانیم جلسه ازدواج و لوازم منزل را تقبل می‌کنیم. اما وسایل را دقیقا کجا بگزاریم؟ فقط خدا عالم است.»

سعید حدودا 30ساله و مشغول خدمت سربازی است که در دوران عقد به سر می‌برد، در واکنش به افزایش احتمالی وام ازدواج می‌گوید: «من و همسرم از تسهیلات 30میلیونی استفاده کردیم. البته اگر الان هم به ما تسهیلات 60 میلیون تومانی را بدهند با رشد قیمتی که در جامعه در همین یک سال اخیر شاهد بودیم، محال بود بتوانیم غیر از وسایل اصلی زندگی مشترک هزینه دیگری را با این وام بدهیم.»

او که کارهای پاره وقت دیگری را همزمان با خدمت سربازی انجام می‌دهد، اضافه می‌کند: «با این که همسرم شاغل است، هنوز نمی دانیم که از پس هزینه‌های جاری زندگی بر می‌آییم یا نه»

نگاهی به بازار بیاندازیم

در یک براورد نسبی از بازار، حداقلی ترین هزینه‌های اولیه شروع یک زندگی مشترک به نرخ‌های زیر است:

 

اجاق گاز طرح فر ایرانی: از 2میلیون تومان تا 5میلیون و 700هزار تومان

یخچال و فریزر ایرانی: از 2میلیون و 500هزار تومان تا 25میلیون تومان

جاروبرقی ایرانی: از 600هزار تومان تا 4میلیون و 980هزار تومان

ماشین لباسشویی ایرانی: از 900هزار تومان تا 11میلیون تومان

ماکروفر ایرانی: قیمت از 1میلیون و 200هزار تومان تا 4میلیون و 800هزار تومان

 

اوضاع قطعا در میان کالاهای خارجی بدتر است:

 

اجاق گاز خارجی: از 4 تا 13میلیون تومان

یخچال خارجی: از 12میلیون تا 28میلیون و 800هزار تومان

جاروبرقی خارجی: از 900هزار تومان تا 4میلیون تومان

ماشین لباسشویی خارجی: از 5میلیون و 500هزار تومان تا 15میلیون تومان

ماکروفر خارجی: از 2میلیون تومان تا 16میلیون و 590هزار تومان

تلویزیون خارجی: از 3 میلیون تا 20 میلیون تومان

قوری کتری: از 280هزار تومان تا 1میلیون و 600هزار تومان

سرویس غذاخوری چینی: از 560هزار تومان تا 4میلیون و 500هزار تومان

سرویس قابلمه تفلون: از 600هزار تومان تا 3میلیون و 500هزار تومان

قاشق و چنگال: از 480هزار تومان تا 6میلیون و 480هزار تومان

میز اتو: از 70هزار تومان تا 700هزار تومان

سرویس و تکه‌های بلور: از 1میلیون تومان تا 5میلیون تومان

فرش ماشینی 6متری: از 1میلیون و 200هزار تومان تا 8میلیون تومان

آئینه و شمعدان: از 532هزار تومان تا 5میلیون تومان

اتوی بخار: از 306هزار تومان تا 2میلیون و 800هزار تومان

سرویس پلاستیک: از 600هزار تومان تا 1میلیون تومان

روتختی: از 300هزار تومان تا 2میلیون تومان

 

با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود که با در نظر گرفتن هزینه‌هایی مثل خرید مبلمان، پرده، ساعت دیواری، وسایل گرمایشی و سرمایشی، لوازم برقی آشپزخانه، ترازو، سرویس‌های پخت و پز، ماشین ظرفشویی و لوازم خواب می‌توان هزینه‌ها را به زحمت با تسهیلاتی که دولت در نظر گرفته پرداخت کرد. این عبور جوانان از خوان اول است که دولت آن را تسهیل کرده است، 6خوان دیگر پیش روی جوانان!

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *