مجلسی‌های کتابخوان

برای اولین بار در کشور به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نشست کتاب خوان بهارستان با ارائه کتاب توسط 6 نماینده مردم استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این نشست نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات، بهروز بنیادی نماینده مردم کاشمر، خلیل آباد و بردسکن، سعید باستانی نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات، حمید بنایی نماینده مردم گناباد و بجستان، جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مردم تربت جام، تایباد وباخرز و حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار، جغتای، داورزن و خوشاب و جوین در مجتمع اقامتی فرهنگی آفتاب ولایت مشهد مقدس برگزار شد.

این نشست‌ها با هدف توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی، به اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده توسط نویسندگان و شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی صورت می‌پذیرد تا کتب با محتوای ارزشمند فرهنگی به جامعه ارائه شوند.

امیدواریم شاهد افزایش بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی باشیم

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر سبزیان، مدیر کل اداره کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در ابتدای این نشست با بیان این که نشست‌های کتاب خوان در سطح کتابخانه‌ها، مساجد و مدارس برگزار شده و کتابخانه‌های خوانده شده به اشتراک گذاشته می‌شوند، گفت: تصمیم گرفتیم در بین مدیران نیز نشست کتاب خوان داشته باشیم و تصمیم بر آن است تا این برنامه تدوین شده و در رسانه استانی به همراه شبکه‌های شما و چهار پخش شود.

وی با بیان این که توقع، انتظار ما از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی این است که در حوزه بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی عنایت ویژه‌تری داشته باشند، تصریح کرد: امیدواریم با دفاع نمایندگان مجلس در صحن علنی خانه ملت شاهد افزایش بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی باشیم.

مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ادامه داد: از پیگیری‌های مجدانه حجت الاسلام پژمانفر در تاسیس کتابخانه مرکزی مشهد تشکر می‌کنم و امیدواریم این پروژه بزرگ ملی در دهه فجر امسال به ثمر بنشیند.

معرفی کتاب فتنه تغلب

در ادامه حجت‌الاسلام پژمانفر در به معرفی و تبیین بخش‌های مختلف کتاب فتنه تغلب پرداخت و گفت: این ابتکار ارزشمند اداره کل کتابخانه‌های عمومی ابزاری است که حقیقتا می‌تواند به توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک کند و این نشست زمینه را ایجاد می‌کند تا نمایندگان نیز دخیل باشند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان این که متاسفانه فضای نگران کننده‌ای در حوزه کتابخوانی وجود دارد و باید برای مدیریت این بحران تلاش کرد، افزود: با قطع نظر از کتب درسی و فضای مجازی به همراه روزنامه‌ها و قرائت قرآن، به عنوان کتب در حوزه غیردرسی و یا کمک درسی سرانه کشور با توجه به اینکه کشور ما کشور جوانی است، سطح عدد و رقم کتابخوانی نگران کننده ارائه شده و سرانه مطالعه به شدت در حال حاضر در کشور پایین است که باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.

وی با بیان این که وجود کتابخانه و اینکه کتاب در دسترس بهره بردار باشد و به راحتی به کتاب دسترسی پیدا کند یکی از مسائلی است که باید به آن پرداخته شود، عنوان کرد: در شهر مشهد به عنوان شهر مذهبی اگر کتابخانه‌های خصوصی را کنار بگذارید، با عنایت به گزارشات رسیده سطح استفاده از کتاب و فضای مورد بهره برداری در مشهد از همه کشور پایین تر است.

حجت الاسلام والمسلمین پژمانفر با اشاره به بحران در فضای مجازی که به شدت جامعه را تحت تاثیر قرار داده است، تصریح کرد: یکی از مسائلی که امروز جوانان ما به شدت به آن درگیر شده اتفاقات سال 88 بود اما بررسی این اتفاق به معنای روشن شدن واقعیت‌های پنهان مانده این دوران برای نسل جدید و حتی کسانی است که در این فتنه حضور داشتند.

وی با بیان این که باید بدانید برای آینده نیز نیاز است تا از تاریخ گذشته استفاده کنید، بیان کرد: این کتاب فتنه تغلب در همین یک ماه چاپ سوم شده و توانسته به مخاطب بخشی از مسائل مورد غفلت را ارائه کند و سعی شده در این کتاب بخشی از جلسات رهبری انقلاب در مدیریت فتنه و مسائل و پیگیری‌های طرح شده در آن دوران را از زبان‌های مختلف افراد تجمیع کند.

 

اداره کل کتابخانه‌های عمومی ظرفیت‌های کتابخوانی را بروز و ظهور دهند

در ادامه این نشست دکتر بهروز بنیادی، با بیان این که نخستین خاطره ما با کتاب از بدو ورود به مدرسه است، گفت: خیلی‌ها ابتدا خود را با کتاب درسی عجین دیدند و قطعا آن سروده‌ها و اشعار آقای یمینی شریف سروده شده در کتب فارسی که یکایک آنها برای ما حاوی نکات آموزنده است.

وی با بیان این که یکی از نکات مورد غفلت در مباحث فرهنگی آن است که با عنایت به دامنه وسیع نوشتاری در مورد مسائل مبتلا به امروز، انتخاب یک کتاب برای مطالعه ساده نیست، تصریح کرد: به نظرم معرفی کتاب یک کار کلیدی است.

نماینده مردم کاشمر، خلیل آباد و بردسکن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علی رغم همه مشکلات نباید از کتابخوانی غفلت کرد با معرفی کتاب بادبادک باز عنوان کرد: این کتاب رمانی از مسائل افغانستان و حضور روس‌ها و طالبان و فجایع رخ داده است که چطور سرسبزی و شادابی افغانستان به دنبال حضور طالبان گرفته شد و این کتاب رمانی عاطفی با مضمون مسائل اجتماعی و سیاسی است که درس آموز است و توانسته اطلاعاتی از این کشور را ارائه دهد و از جمله کتب ارزنده است.

بنیادی با بیان این که در کشور ما نویسندگان و کتب قوی وجود دارد، خاطر نشان کرد: اداره کل کتایخانه‌های عمومی و صداوسیما خراسان رضوی در معرفی کتب و همچنین استفاده از توانمندی‌های موجود برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی می‌تواند نقش چشمگیری داشته باشد.

قدم مثبت اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی

دکتر سعید باستانی، نماینده مردم تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی، در ادامه این نشست به معرفی کتاب بیست تغییر بزرگ در جهان پرداخت و گفت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خلاقیت خوب و ایده مناسبی را مطرح کرده اند و برای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی قدم بزرگ و ارزشمندی را در این حوزه برداشتند اما متاسفانه سرانه مطالعه ما در کشور پایین است.

وی ادامه داد: حوزه مطالعاتی ما یک بخش مطالعات تخصصی کاری خودمان بوده که جزئی از وظائف محسوب می‌شده اما بخش دوم مطالعات غیردرسی بوده و اخیرا آخرین کتاب مطالعه شده به نام «فضیلت‌های فراموش شده» است که کتاب ارزشمندی می‌دانم و کتاب اصلی دیگر نیز بیست تغییر بزرگ جهان در سال 2050 می‌باشد که توصیه به مطالعه می‌کنم.

معرفی کتاب بهلول شگفتی روزگار توسط رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی

حمید بنایی، نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست با بیان این که من از کار بکر اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تشکر میکنم، بیان کرد: با این کار ارزشمند فرهنگی ویژه نمایندگان امیدواریم ادامه پیدا کند و در بحث بودجه استان مشکلات و نقدهایی داریم و در چهلمین سال انقلاب قدردان نظام و دولت‌ها هستیم و همه دولت‌ها باید کار کنند.

وی در ادامه با معرفی کتاب “بهلول شگفتی روزگار” اظهار کرد: در حوزه‌های مختلف ظرفیت زیادی وجود دارد که امیدواریم با همت استاندار خراسان رضوی و پروژه شان بتوان ظرفیت‌ها را به همه نشان داد تا کمک بزرگی در استان صورت بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به قسمت‌هایی از متن کتاب به بیان خاطرات شیخ بهلول گنابادی از جمله حرکت پیاده به جهت تشرف به مکه و انجام فرایض حج و خاطراتی از زندگی بهلول در قبل از انقلاب پرداخت.

نماینده مردم گناباد و بجستان در ادامه با اشاره به کتاب سلام برابراهیم مطالعه این کتاب را نیز کاربردی و تاثیر گذار دانست و گفت: سرگذشت زندگی شهید‌هادی نیز برای همه ما لازم است و در این باب از بسیاری علما از این شهید خوابهایی تعریف شده و مقام معظم رهبری نیز بر مطالعه این کتاب تاکید داشته اند.

“بر تبعید” کتاب خاطرات 285 روزه مقام معظم رهبری در تبعید

نماینده شهرستان‌های تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی، در ادامه نشست با اشاره به کتاب بازجویی از صدام حسین توسط دستگاه امنیتی آمریکا و تبعید در خصوص خاطرات 285 روز مقام معظم رهبری در جیرفت را از جمله کتب ارزشمند عنوان و ابراز کرد: معمولا چندین کتاب را با هم مطالعه میکنم و خط به خط کتاب‌ها حاوی نکات ارزشمند است.

جلیل رحیمی، با بیان این که باید با مطالعه این کتب پشت صحنه خیلی از حوادث عراق را بدانید، به کتاب دیگر مبنی بر خاطرات 285 روزه مقام معظم رهبری در جیرفت اشاره کرد که خاطرات ایشان را در زمان تبعید ابلاغ می‌کند و به مسائل نماز خوان کردن مردم سیستان و بلوچستان، ارتباط با بزرگان، واکاوی مسائل سیاسی و اجتماعی منطقه و … اشاره صریحی می‌کند.

نماینده شهرستان‌های تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی با بیان این که با خواندن این کتاب متوجه عزت نفس مقام معظم رهبری حتی در زمینه شکنجه ساواک خواهید شد، تصریح کرد: ایشان با ورود به سیستان و بلوچستان آنجا را متحول می‌کند و امروز همین ادمی که همه دنیا را تهدید می‌کند، در این کتاب در ایرانشهر در قل و زنجیر می‌بینید.

هشت میلیمتر از انقلاب :خاطرات قبل از بهمن 57 در سبزوار

نماینده سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست گفت: مجموعه اداره کل کتابخانه‌های عمومی در حوزه فعالیت خود خستگی ناپذیر، اهل تلاش و فعال در حوزه کتابخانه‌های عمومی هستند.

حسین مقصودی، با بیان این که رسالت اصلی ما حفظ نظام است و یکی از کارها در این راستا معرفی گفتمان انقلابی است، گفت: خیلی‌ها فضای انقلاب را ندیدند اما متاسفانه کسانی که می‌خواهند انقلاب را معرفی کنند آشنایی کامل با انقلاب ندارند و حدود 70 درصد امروز جمعیت هشتاد میلیونی ما قبل از انقلاب را ندیدند اما درد ما آن است که معرفی کنندگان انقلاب سلائق جامعه را نمی‌دانند.

نماینده سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی با بیان این که باید بالن انقلاب با نیروهای انقلابی دوباره به جریان بیافتد، تصریح کرد: گفتمان انقلاب را باید معرفی کنید و در این زمینه سرمایه گذاری کنید.

مقصودی با بیان این که رسالت نماینده، ترویج فرهنگ کتابخوانی در امتداد سایر فعالیت‌هاست، خاطر نشان کرد: انقلاب در کنار آن که اتفاقی در دهه فجر 58 محسوب می‌شود باید بومی سازی شود و کتاب هشت میلمیتر از انقلاب خاطرات قبل از بهمن 57 را در سبزوار بیان کرده و کلید آن از سال 88 خورده است که شامل مصاحبه با کسانی است که در این واقعه ظهور داشتند.

وی با بیان این که این کتاب تاریخ شفاهی انقلاب سبزوار است، تصریح کرد: این کتاب را به دوستان معرفی کرده و هر کس مانند این کتاب تاریخش را جمع بندی و مشخص کند و خود باوری ایجاد کند و نگاه و گفتمانمان به انقلاب نباید کلیشه‌ای باشد و امیدواریم با اینگونه کتاب‌ها در شهرستان‌هایتان اگر نیاز بود ما ورود کنیم تا کتاب‌هایتان چاپ شود.

 

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *