تفاهم سه جانبه برای حذف موازی کاری

در راستای حذف موازی‌کاری و هم‌افزایی بین اداره کل ثبت اسناد و و املاک استان ، شهرداری مشهد ونظام مهندسی ساختمان استان تفاهم سه جانبه امضا شد.

به گزارش «صبح امروز» شهردار مشهد در مراسم امضاء این تفاهم نامه که دیروزبا حضور رییس و اعضای شورای شهر مشهد، معاونان شهردار، مدیرکل ثبت اسناد و املاک و رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی انجام شد، گفت: هدف نهایی مدیریت شهری تحقق شهر هوشمند و تسهیل کار مردم است.
محمدرضا کلائی هدف از امضای این تفاهم نامه سه جانبه را «حذف موازی‌کاری، هم‌افزایی و تسهیل در امور شهروندی» عنوان کرد و افزود: یکی از شعارهای اصلی این دوره مدیریت شهری ایجاد شهر هوشمند بوده است که اجزای آن به زودی محقق خواهد شد.
وی با بیان اینکه امضای این تفاهم نامه سه جانبه نیز در راستای ایجاد اجزای شهر هوشمند است اظهار کرد: روزانه تعدادی از شهروندان برای دریافت پروانه و یا پایانکار به شهرداری مشهد مراجعه می‌کنند؛ در این میان و در هنگام بازدیدها و تهیه نقشه‌ها طی سالیان متمادی برخی مغایرت‌ها در نقشه‌ها به دلیل یکپارچه نبودن سیستم‌های نظام مهندسی، ثبت و شهرداری به وجود می‌آمد که باید آن را برطرف می‌کردیم.
وی ادامه داد: با امضای این تفاهم‌نامه سه جانبه سیستم‌ها یکپارچه و به یکدیگر متصل می‌شود که این اقدام در کاهش زمان پاسخگویی و رفع مغایرت‌ها تاثیر زیادی خواهد داشت.
کلائی با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های ما در شهر هوشمند تسهیل امور شهروندان است، گفت: طی این تفاهم‌نامه و با حذف شدن یکی از دو بازدیدی که به صورت موازی انجام می‌گرفت زمان پاسخگویی به شهروندان بسیار کوتاه و کار شهروندان در گرفتن پروانه و پایانکار تسهیل خواهد شد.
شهردار مشهد افزود: امیدواریم هر چه سریعتر معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی مقدمات عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه و برقراری ارتباط سامانه‌های الکترونیک با اداره کل ثبت اسناد و املاک و سازمان نظام مهندسی را در راستای تسهیل امور شهروندان آماده کند.
به دنبال حذف روندهای اداری اضافه در شهرداری هستیم
هم چنین محمدهادی مهدی‌نیا رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد نیز با بیان اینکه به دنبال حذف روندهای اضافه و کاهش بروکراسی اداری در شهرداری مشهد هستیم، اظهار کرد: دریافت یک مجوز در کشور سنگاپور تنها هشت ساعت زمان می‌برد در حالی که باید پرسید در کشور ما دریافت یک موافقت اصولی، پروانه و یا پایانکار چقدر زمان می‌خواهد؟
وی گفت: درست است که ما مدیریت یکپارچه شهری نداریم اما ما را از داشتن مدیریت هماهنگ و همکاری با یکدیگر برای حذف دورهای باطل منع نکرده‌اند.

نارضایتی مردم به دلیل طولانی بودن روند شهرسازی
رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد افزود: پس از انتخاب شورای شهر پنجم و قبل از اینکه به صورت رسمی فعالیت شورای شهر در این دوره آغاز شود، بررسی‌هایی انجام دادیم برای شناسایی چالش‌ها و مشکلاتی که در پاسخگویی به شهروندان در شهرداری مشهد وجود دارد، که در این بررسی‌ها مشخص شد که چالش شهرداری در این حوزه که باعث نارضایتی شهروندان می‌شود طولانی بودن روندهای اداری به ویژه در حوزه شهرسازی است.

اهمیت زمان برای سرمایه گذار
مهدی‌نیا با اشاره به اینکه یکی از موضوعات اساسی در بحث سرمایه‌گذاری زمان است، تصریح کرد: اگر به دنبال جذب هر چه بیشتر سرمایه‌گذار هستیم باید زمان دریافت مجوزها را کاهش دهیم زیرا برای یک سرمایه‌گذار زمان بسیار اهمیت دارد.
رییس کمیسیون فنی و عمران شورای شهر مشهد ادامه داد: بر این اساس با توجه به تجربه خوب همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک با سازمان نظام مهندسی در خصوص بازدیدها و تهیه نقش‌های مورد نیاز که کاهش بسیار زیاد زمان در پاسخگویی و رضایت مردم را به دنبال داشت تصمیم گرفتیم که با استفاده از این الگو روندهای موازی در بازدید جهت صدور پروانه و پایانکار را حذف کنیم.
وی گفت: تفاهم‌نامه سه جانبه شهرداری مشهد، اداره کل ثبت و اسناد و سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی در راستای حذف موازی کاری، هم‌افزایی و تسهیل امور شهروندان به امضا رسیده و امیدواریم با کمک معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی بسیاری از سیکل‎های باطل را که اگر نباشند هم اتفاقی نمی‌افتد را حذف کنیم.
کاهش زمان پاسخگویی با حذف موازی کاری
همچنین محمدرضا حسین‌نژاد معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد نیز دراین مراسم اظهار کرد: قبل از این مردم برای دریافت پروانه و پایانکار باید بارها به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه می‌کردند که بازدید و تهیه نقشه توسط دو دستگاه در کنار زمان زیاد، مغایرت‌هایی را در اسناد به وجود می‌آورد.
وی افزود: با تفاهم‌نامه ثبت اسناد با سازمان نظام مهندسی و اجرایی شدن آن مشکلات تاخیر در پاسخگویی استعلامات کاهش یافت لذا با پیگیری‌ها و تاکیدات رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد، شهرداری مشهد به دنبال استفاده از این الگو بود تا با استفاده از آن برخی موازی‌کاری‌ها حذف و با برقراری ارتباط میان سامانه‌های الکتورنیک شهرداری با ثبت اسناد و املاک و سازمان نظام مهندسی در کنار کاهش زمان مغایرت‌ها در صدور سندهای آپارتمان‌ها برطرف شود.
آمادگی رئیس سازمان نظام مهندسی برای حذف سایر موازی کاری‌ها
در ادامه محمدحسین شرکاء رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی، نیز گفت: امضاء تفاهم‌نامه در راستای حذف موازی‌کاری‌ها اولین قدم نیست و آخرین قدم هم نخواهد بود.
وی ادامه داد: تاکنون با نزدیک کردن اقدامات مشترک شهرداری مشهد و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان پاسخ بازدیدهایی که برای تهیه نقشه جهت دریافت پروانه و پایانکار ظرف 3 هفته انجام می‌شد با ارتباط لینک‌های شهرداری و سازمان نظام مهندسی به 15 دقیقه کاهش پیدا کرده است و آمادگی داریم تا برای حذف سایر موازی کاریها نیز همکاری کامل داشته باشیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *