زمزمه تخفیف در عوارض شهرداری

رئیس کمسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهدگفت: سیاست شورای شهر براین است که ازنظرات ذینفعان در تصمیم گیری و تصمیم سازی  بهره مند شویم .

به گزارش «صبح امروز» محمدهادی مهدی نیا در نشست تخصصی رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد و معاون شهرسازی و معماری شهرداری، مدیرکل شهرسازی و مدیرکل درآمدهای عمومی شهرداری مشهد با فعالان و کارآفرینان بخش ساخت و ساز در خصوص سیاست های رونق اقتصادی بخش مسکن که در شهرداری منطقه 10 برگزار شد، افزود: هدف ازبرگزاری این نشست شنیدن نظرات و دغدغه های فعالان صنعت ساختمان در فضایی صمیمی است.

وی ادامه داد: سیاست شورای شهر به گونه‌‌ای است که با توجه به این که مدیریت بر مدار دخیل کردن همه ذینفان در تصمیم سازی و تصمیم گیری است و نظرات شما نیز به تصمیم سازی و تصمیم گیری درست کمک‌ می‌کند.

مهدی نیا گفت: در کمیسیون عمران و دیگر کمیسیون های شورا به نظرات دیگران احترام گذاشته و از همه سلایق و نظرات بهره مند‌ می‌شویم .

وی افزود: امیدواریم در کنار یکدیگر تصمیم سازی و تصمیم گیری کنیم و از شرایط دشوار کنونی عبور کنیم و به مردم آن طور که شایسته است کمک کنیم.

طرح های تفصیلی با درخواست مردم منطبق نیست

در ادامه محمد رضا حسین نژاد معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد نیزبا بیان این که نشست برای استفاده از خرد جمعی است گفت: با وجود این که شورای شهر نیز مقنن در زمینه  است اما طرح های تفصیلی با شرایط و درخواست های مردم منطبق نیست .

وی با بیان این که برگزاری نشستی بین فعالان صنعت ساختمان با اعضای کمیسیون ماده 5 را پیشنهاد‌ می‌کنم، ادامه داد: اعضای کمیسیون ماده 5 نیز باید آن چه سازندگان مطرح‌ می‌کنند نیز بشنوند چون در استراتژی آن‌ها تاثیر گذار خواهد بود.

تهیه دستوری، طرح های تفصیلی را با مشکل مواجه می‌کند

حسین نژاد گفت: اگر بتوانیم نظرات کارشناسی و تجربه سازندگان را در هنگام طرح های تفصیلی لحاظ کنیم در اجرای این طرح‌ها مشکلی نخواهیم داشت اما اگر طرح‌ها دستوری تهیه شود با مشکل مواجه خواهد شد.

در ادامه محمود پژوم رئیس انجمن انبوه سازان صنعت ساختمان و مسکن  خراسان رضوی از فعالان صنعت ساختمان بگفت:  تشویق کارکنان شهرداری که زمینه را برای بازشدن گره از کار مردم تلاش‌ می‌کنند ضرورت دارد.

هم چنین قرائی رئیس کارگروه جمعیت سازندگان مناطق مشهد با اشاره به نصب قاب عکس هایی برای یادبود صنعتگران استان گفت: چرا افراد صاحب نام صنعت ساختمان در این تابلو‌ها دیده نمی شود.

گلایه از خواب سرمایه به دلیل تاخیر در صدور پروانه

وی به تاخیر درصدور پروانه و خسارت های ناشی از آن اشاره کرد و افزود: خواب سرمایه یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد، در مناطقی مانند منطقه یک شهردای مشهد حداقل دوره زمانی یک سال است و اگر چه کمیسیون پروانه 3 روزه صحبت شد اما در عمل نمی بینیم.

ضرورت شفافیت برای جلوگیری از فساد

وی برضرورت فساد زدایی در شهرداری تاکید کرد و گفت: باید شفافیت افزایش یابد تا زمینه برای فساد وجود نداشته باشد.

هم چنین احدیان از سرمایه گذارن صنعت ساختمان با اشاره به برخی مشکلات در این حوزه گفت: اقدامات صورت گرفته جای تقدیر دارد اما هنوز بخشی از مشکلات مرتبط با صنعت ساختمان مرتفع نشده است.

پیشنهاد کاهش 5 درصدی عوارض شهرداری برای صدور پروانه

وی با بیان این که در طرح اکران لبخند در مشهد اتفاق خوبی بود که مشهد را در کشور مطرح کرد، چرا در ثبات قیمت‌ها پیش قدم نمی شوید، اگر تعرفه های صنعت ساختمان افزایش پیدا نکند و حتی 5 درصد کاهش نیز پیدا کند درآمدشهرداری به مراتب بیشتر خواهد بود و به شهر و مردم نیز انتفاع بیشتری خواهد رسید.

در پایان محمدهادی مهدی نیا رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد و محمد رضا حسین نژاد معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد و مریم عرب احمدی مدیرکل شهرسازی شهرداری مشهد به سوالات فعالان صنعت ساختمان پاسخ دادند.

صدور پروانه چند مرحله‌‌ای پیگیری می‌شود

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهرمشهد پیگیری برای اجرایی شدن صدور پروانه چند مرحله‌‌ای را وعده داد و افزود:  در جلسات که با شهرداری های مناطق خواهیم داشت از فعالان صنعت ساختمان نیز دعوت خواهیم کرد تا با حضور شما این موضوعات بررسی شود.

مهدی نیا با اشاره به ضابطه های شهرسازی اظهار کرد: براساس مطالعات صورت گرفته 92 درصد در زمان دریافت پروانه خارج از ضابطه طرح تفصیلی تراکم دریافت کرده اند، که این نشان‌ می‌دهد ضابطه به استثناء تبدیل شده و ضابطه با کشش بازار تفاوت معنا داری دارد.

وی تصریح کرد: ما از کمیسیون ماده 5 درخواست کردیم که این 92 درصد ضابطه مند شود تا دیگر دلال  و افرادی که خارج از ضابطه طرح تفصیلی پروانه را دریافت‌ می‌کنند تعطیل شود.

ضرورت مشخص بودن پهنه های بلند مرتبه سازی

وی بر ضرورت مشخص بودن پهنه های بلند مرتبه سازی تاکید کرد و گفت: به جز در شهر رم و واشنگ تن دی سی بقیه شهرهای دنیا بلند مرتبه سازی براساس تعریفی مشخص صورت‌ می‌گیرد البته در شهری مانند استانبول تک بنا و در پاریس محدوده‌‌ای را برای بلند مرتبه سازی مشخص کرده اند اما ما هیچ کدام را نداریم و اگر چه‌ می‌توانستیم پهنه‌‌ای را برای بلند مرتبه سازی کنیم اما جایی که باید ویلایی‌ می‌بود بلند مرتبه ایجاد کرده ایم چون سند بلند مرتبه سازی نداشته ایم.

بازمهندسی صدور پروانه و پایان‌کار

مهدی نیا با اشاره به این که ما شهر مشهد را با یک خط نمی توانیم مدیریت کنیم، گقت: صدرو پروانه و پایانکار قرار است باز مهندسی شود اکنون که سازندگان خوب جامعه صنفی متخصص هستند نیز باید به ما در تصمیم گیری کمک کنند تا بتوانیم تصمیماتی درستی اتخاذ کنیم.

وی یادآورشد: نباید صرفا نگاه اقتصادی به شهر و یک ساختمان داشت بلکه باید مسائل اجتماعی نیز مد نظر قرار گیرد ، در خانه هایی که پیلوت برای بازی کردن بچه‌ها وجود ندارد موجب‌ می‌شود که فرصت  بازی کردن و زندگی با کیفیت را از نسل های آینده بگیریم.

هم چنین حسین نژاد معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد در خصوص زمان صدرو پروانه ساختمان اگر فردی با ضوابط طرح های تفصیلی بخواهد پروانه دریافت کند در مدت یک هفته امکان پذیر است اما اگر بیش از این باشد مثلا دو برابر تراکم یا واحد را‌ می‌توانیم واگذار کنیم اما در ضابطه وجود ندارد و باید به آن اضافه شود.

وی ادامه داد: کارمند وقتی‌ می‌خواهد بیش از ضابطه پروانه را صادر کند، برای در امان ماندن از پاسخگویی احتمالی به دستگاه های نظارتی به دنبال دریافت مجوز از مدیر بالا دست است و مدیر بالا دست نیز نظر جمعی دیگر را‌ می‌گیرد که این موضوع بروکراسی را ایجاد‌ می‌کند.

در پایان مقرر شد صدر پروانه چند مرحله‌‌ای در شهرداری‌ها پیگیری و اجرایی شود.

علی نژاد

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *