بودجه مجلس، یک دهم برآورد بهزیستی است

معاون وزیر رفاه و رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: بودجه مجلس برای قانون حمایت از معلولین، یک دهم برآورد بهزیستی است.

 

وحید قبادی دانا شامگاه شنبه در جمع مدیران ستادی و روسای بهزیستی خراسان رضوی افزود: خراسان رضوی بیشترین مددجوی استان‌های کشور را داراست و پس از استان آذربایجان شرقی، دومین استان از نظر مشارکت‌های مردمی و تعداد خیرین است.

 

رئیس سازمان بهزیستی که اولین سخنرانی خود در این سمت را ایراد می‌کرد، اضافه کرد: هیچ‌کدام از مدیران و کارشناسان به بحث سکونت‌گاه‌های غیر رسمی نپرداختند با اینکه مهاجرت و حاشیه‌نشینی یکی از مشکلات اساسی کشور است و به گفته‌ یکی از استادان امور اجتماعی، اگر مهاجرت متوقف شود خیلی از مشکلات کشور نیز حل خواهد شد.

وی ادامه داد: به جز طلاق، علت اساسی سایر مشکلات و آسیب‌های اجتماعی فقر است که حاشیه‌نشینی در کلان‌شهرها یکی از تبعات این امر به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در کل سازمان بهزیستی، 50 درصد نیروهای انسانی لیسانس و بالاتر هستند، گفت: از این جهت بهزیستی خراسان رضوی که 60 درصد نیروهایش در این مدارج هستند بالاتر از میانگین کل سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد و این نشان‌دهنده‌ بدنه کارشناسی این نهاد در استان است.

وی مجاورت با بارگاه امام هشتم(ع) و وفور عاشقان زیارت آن حضرت را زمینه‌ی مناسبی برای افزایش مشارکت‌ها در بهزیستی عنوان کرد و گفت: حضور در بهزیستی یک توفیق الهی است و بی‌تردید شما و ما، دعای خیر والدین‌مان را پشت سر داشته‌ایم که این توفیق نصیب‌مان شده است.

وی اضافه کرد: برخی از مشکلاتی که مدیران بهزیستی مطرح کردند به خاطر تغییر زودهنگام مدیریت‌هاست و خود من هم به مدیر قبلی سازمان گفتم که اگر شما می‌مانید بهتر است چون معتقدم استمرار مدیریت، گره بیشتری از کارها باز می‌کند.

وی در ادامه، بهزیستی را شجره‌ی طیبه‌ای دانست که به گفته‌ی او شهید فیاض‌بخش، نهال آن را غرس کرده و مدیران این سازمان، هر یک بر تنومندی آن افزوده‌اند تا امروز که ما میراث‌دار زحمات آنها هستیم.

رئیس سازمان بهزیستی با تأکید بر اهمیت نیروی انسانی در سازمان گفت: نیروی انسانی، سرمایه‌ی هر سیستم و سرمایه‌ی کل نظام است و ما برای بهبود وضعیت نیروی انسانی و حل مشکلات آنها بدون اینکه قول خاصی بدهیم، تلاش خودمان را انجام می‌دهیم.

قبادی دانا با اشاره به وظایف سازمان بهزیستی که وی آن را گسترده توصیف کرد، خاطر نشان ساخت: موازی کاری و پراکنده‌کاری یک آفت است و اگر بتوانیم وسعت خدمات با عمق کم را به خدمات محدود با عمق و کیفیت بیشتر تبدیل کنیم بهتر است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: بهزیستی به جای بهزیستن، متکفل کارهای بجا مانده از سایر دستگاه‌ها در زمینه سلامت اجتماعی شده است.

وی تأکید کرد: سطح دستمزدها در سازمان بهزیستی پایین است و با وجود تلاش‌هایی که در مدیریت‌های گذشته شده، این مشکل همچنان وجود دارد و ما هم شرایط کارکنان بهزیستی را به خوبی درک می‌کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی در عین حال یادآور شد: وضعیت کلی کشور را باید ببینیم و اینکه با توجه به شرایط جنگ اقتصادی، سیاست‌های انقباضی داریم در عین حال که باید مطالبات را ساماندهی کنیم. تکانه‌های تحریم در گستره‌ جامعه، دهک‌های پایین را له می‌کند زیرا ما دچار جنگ اقتصادی هستیم و در این شرایط، مدیریت منابع، بسیار دشوار است.

معاون وزیر رفاه در زمینه‌ی وضعیت مشارکت‌های مردمی در بهزیستی گفت: برخی مشارکت‌های کلان به خاطر وضعیت اقتصادی بنگاه‌ها، دچار مشکل شده اما در سطوح پایین‌تر، مشارکت‌ها همچنان ادامه دارد و ما سطح عمومی مشارکت‌ها را در خانواده‌های مددجویان می‌بینیم که همچنان با ما مشارکت می‌کنند.

وی به افزایش مستمری مددجویان در یکی دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: با وجود سه برابر شدن مستمری‌ها و حق پرستاری که کار بزرگی بوده، به خاطر اینکه ارزش پول ملی کاهش یافته، به خانه‌ی اول برگشته‌ایم و شرایط به گونه‌ای است که گویا اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص برون رفت از آنچه وی وضعیت دشوار خواند گفت: مدیریت این کار جز با خلاقیت و نوآوری، استفاده از تکنولوژی‌های نوین که به صرفه‌جویی منابع می‌انجامد و سبک کردن بار فعالیت‌ها ممکن نیست.

وی در زمینه‌ی حقوق و دستمزد کارکنان بهزیستی گفت: این مسئله را از دو مجرای هم‌طرازی با سایر دستگاه‌ها و یا سختی کار در بهزیستی پیگیری می‌کنیم ولی قولی نمی‌دهیم چون امکان عمل به قول ضعیف است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در برخی سطوح مدیریت و بدنه کارشناسی ستاد سازمان، تمایل زیادی به اضافه کردن کارهای بهزیستی وجود دارد و این عرق و غیرت سازمانی چنان زیاد است که حتی مدیران سازمان هم جرأت مخالفت نداشته‌اند.

وی ادامه داد: از این طرف، صف اجرای این وظایف بار شده بر سازمان، می‌گوید مگر ما مسؤول همه‌ی کارهای اضافی و سر بار کشور هستیم که باید این وظایف را به عهده بگیریم.

عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: موضوع اعتبارات ماده 16 را از طریق ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت کشور پیگیری می‌کنیم چون واگذاری این برنامه به بهزیستی با هفت ملزومه همراه بوده که این ملزومات اجرایی نشده و به همین دلیل، بهزیستی در این زمینه دچار مشکل است.

وی با اشاره به مشکلات اشتغال و توانمندسازی مددجویان در بهزیستی گفت: مشکل اشتغال عمومیت دارد و در سطح کل کشور مطرح است و با وضعیت فعلی اقتصادی، شیب افزایش مستمری‌بگیران سازمان تندتر هم می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه برای رفاه پرسنل سازمان بهزیستی تمام تلاش خود را انجام می‌دهد گفت: متأسفانه شرایط اقتصادی کشور برای مطالبه‌گری در این زمینه، محدودیت دارد و دست‌مان تا حدودی بسته است.

معاون وزیر رفاه گفت: در خصوص اجرای قانون حمایت از معلولین باید از ظرفیت‌های این قانون به درستی و خوبی بهره ببریم.

وی افزود: مثلا در زمینه‌ رسانه‌، صدا و سیما موظف شده که روزانه 5 ساعت برنامه‌ی رایگان از جامعه‌ی هدف بهزیستی پخش کند و تیزرها و محصولات رسانه‌ای ما را به صورت رایگان به مردم نشان دهد اما از این سو، تولیدات رسانه‌ای ما به اندازه‌ی مورد نیاز نبوده که باید تقویت شود.

رئیس سازمان بهزیستی همچنین به بودجه‌ی اختصاص داده شده در کمیسیون‌های تخصصی مجلس به قانون حمایت از معلولین اشاره کرد و گفت: برآورد سازمان بهزیستی برای اجرایی کردن این قانون در سال اول 12 هزار و 500 میلیارد تومان بوده که مجلس فقط یکهزار و 100 میلیارد تومان اختصاص داده که کمتر از یک دهم مبلغ برآوردی بهزیستی می‌باشد.

وی خاطر نشان ساخت: حتی اگر قرار باشد ده درصد جامعه‌ی هدف را به مستمری در سطح قانون برسانیم به دو برابر این اعتبار نیاز داریم و در این شرایط، کار چندانی نمی‌توانیم در اجرای این قانون انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه در سطح کشور حدود 1.5 میلیون معلول شناسایی شده و پرونده‌دار در بهزیستی داریم گفت: 800 هزار نفر از این جمعیت در گروه شدید و خیلی شدید قرار می‌گیرند که اگر همین افراد را بخواهیم افزایش مستمری در حد قانون داشته باشیم این بودجه کفایت نمی‌کند.

رئیس سازمان بهزیستی از لزوم بازسازی اعتماد و سرمایه‌ اجتماعی بهزیستی سخن گفت و افزود: باید با شناساندن بهزیستی به مردم، بتوانیم از همه‌ی سرمایه‌ی اجتماعی استفاده کنیم.

وی با اشاره به افزایش سن امید به زندگی در ایران طی چهل سال گذشته افزود: ما در دنیا جزو ده کشور برتر در این زمینه هستیم و در چهل سال گذشته این رتبه 80 مرتبه ارتقا یافته است.

وی امید و اعتماد را دو سرمایه‌ی مهم توصیف کرد و گفت: اگر بخواهیم به جلو حرکت کنیم باید به آینده امید داشته باشیم و بتوانیم اعتماد مردم را جلب کنیم و اگر خیرین نتیجه‌ خیرات خود را ملموس ببینند هر طور شده کمک می‌کنند.

وی از خدمات دکتر نوربخش رئیس فقید سازمان تأمین اجتماعی یاد کرد و گفت: این مرد تلاش صادقانه‌ای داشت و پاکدست بود و از تمام درآمد و آسایش خود گذشت تا به مردم خدمت کند. بدون تعارف و شعار، دست یکایک خدمت‌گزاران مردم در سازمان بهزیستی را می‌بوسم زیرا شما زحماتی می‌کشید که نه دولت و نه سازمان، اجر شما را نمی‌دهد و فقط خداست که شما را مأجور می‌کند.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *