بانوان تیراندازان ماهرتری هستند

تیراندازی یکی از رشته‌هایی است که در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است و بسیاری از جوانان به دنبال این هستند. با نگاهی اجمالی به این ورزش در می‌یابیم که قبل از تشکیل فدراسیون ورزشی تیراندازی در ایران بیش از ۱۰۰ سال قبل هم در ارتش و سازمان‌های مختلف مسابقات تیراندازی بین نظامیان و غیرنظامیان برقرار بوده است.

تا سالیان زیادی ورزش تیراندازی تحت عنوان اتحادیه تیراندازی ورزشی فعال بوده تا در سال ۱۳۳۷ فدراسیون تیراندازی ایران زیر نظر سازمان تربیت‌بدنی و ورزش (وقت) تأسیس یافت.

هفتمین دوره بازی‌های آسیائی در ایران در سال ۱۳۵۳ در تهران برگزار شد و سالن‌های تیراندازی ۱۰ بادی متر روباز در میدان ۵۰ متر خفیف   و ۲۵ متر و ۵۰ متر در مجموعه ورزشی آزادی و میدان اهداف پروازی در باشگاه ژاندارمری سابق بالاتر از میدان ونک ساخته شد.

پس از انقلاب نیز نظامیان فعالیت گسترده‌ای در رشته تیراندازی به خصوص تپانچه جنگی ۲۵ متر سنتر فایر و تپانچه ورزشی و تفنگ ۳۰۰ متر به فعالیت‌های خود ادامه دادند.

با توجه به‌فرمان تاریخی امام خمینی (ره) در ۵ آذرماه سال ۱۳۵۸ ورزش تیراندازی از طرف واحد آموزش نظامی بسیج کشور در سال ۱۳۵۹ باهدف گسترش علم تیراندازی در بین بسیجیان و بالا بردن توان نظامی آنان با همکاری فدراسیون تیراندازی فعال شد.

از آن زمان ورزش تیراندازی به‌عنوان یک ورزش و فعالیت نظامی به‌صورت همگانی درآمد. تا کلیه افراد غیرنظامی و نظامی اجازه فعالیت آزاد در این رشته ورزشی را پیدا کنند. در حال حاضر اکثر قهرمانان این رشته ورزشی از افراد غیرنظامی هستند زیادی را به خود دید.

از همین رو به سراغ رئیس هیئت تیراندازی استان رفتیم و با وی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

ابتدا رئیس هیئت تیراندازی خراسان‌رضوی از اهداف و مشکل اصلی این رشته در هیئت استان گفت: هدف اصلی هیئت تیراندازی استان رسیدن به رسالت تیراندازی یعنی توسعه و ترویج رشته تیراندازی است، زیرا تیراندازی اولین رشته توصیه شده توسط پیامبر است.

کوروش فرودی افزود: متاسفانه در کشور ما و بیشتر در استان خراسان‌رضوی تیراندازی زیرساخت‌های بسیار کمی داشته است و توجه ویژه‌ای به این رشته مهم نمی‌شود. اما با این وجود، ما تیراندازهای بسیار با استعداد و مربیان مجربی داریم، به صورتی که ما در عمده‌ی مسابقات کشوری دارای مقام‌های خوب و سکوهای ارزشمندی بوده‌ایم. به عنوان مثال، تیم تپانچه بانوان ما امسال مقام اول کشوری را کسب کردند.

کوروش فرودی گفت: عمده فعالیت رشته تیراندازی، در تیراندازی با اهداف ثابت، تفنگ و تپاچه است که در تمامی مسابقات المپیکی و بین‌المللی هستند. اما رشته‌های دیگری هم هستند مانند اهداف پروازی که به دلیل نداشتن زیر ساخت مناسب و سایت تیراندازی تا سال گذشته فعالیتی نداشتند. به صورتی که تیراندازهای ما در شهرستان‌های مختلف به صورت پراکنده خودشان تمرین می‌کردند، اما مقام و سکویی نداشتیم و این شرایط درخور استان خراسان‌رضوی نبود.

فرودی افزود: در سال‌های گذشته بعد از پیگیری‌هایی که توسط هیئت شده چند باشگاه بخش خصوصی در زمینه اهداف پروازی اعلام آمادگی کرده و افتتاح شدند و حمایت‌هایی را هم از طرف رئیس فدراسیون داشته‌ایم.

وی گفت: سال گذشته یک سایت با عنوان تماشا و مهارت در شاندیز و امسال در حدود یک ماه پیش هم یک سایت دیگر به نام چشم‌انداز آرش در جاده مرز تجن در رشته تیراندازی با اهداف پروازی افتتاح شدند. ما در بخش اهداف ثابت باشگاه فرمان را در بولوار معلم داریم و در تربت‌حیدریه و بردسکن هم باشگاه‌های اهداف ثابت فعالیت می‌کنند.

وضعیت تیراندازی در لیگ برتر

رئیس هیئت تیراندازی استان تصریح کرد: رشته تیراندازی رشته‌ای است که به طور مستقیم با اعصاب و تمرکز در ارتباط است و بدلیل اینکه آقایان مشغله‌های ذهنی و استرس بیشتری دارند، خانم‌ها در این رشته موثرتر هستند. بانوان ما در لیگ برتر در حال فعالیت هستند و ما امیدواریم بتوانیم جایگاه سوم را کسب کنیم.

فعالیت هیئت در استعدادیابی

فرودی با اشاره به برنامه‌ریزی برای این هیئت اظهار داشت: ما در شهرهای مختلف استان برنامه‌ریزی‌هایی کردیم و مسابقاتی را برگزار کردیم که به صورت دوره‌ای برگزار شد و تیراندازان را پله به پله ارتقا دادیم و نوجوانان و جوانان با استعداد را از میان این تیراندازان شناسایی اولیه کردیم، اما این کافی نیست بلکه ما باید با آموزش و پرورش هم همکاری‌هایی را داشته باشیم.

رئیس هیئت تیراندازی خراسان‌رضوی اضافه کرد: در این زمینه مکاتباتی را با آموزش و پرورش انجام دادیم و طرحی پیشنهادی را برای آنها فرستادیم که در زنگ‌های ورزش تیمی را به مدارس اعزام کنیم و زمانی را به تیراندازی اختصاص دهیم، اما مجوز و استقبالی که برای ورود به حوزه ورزش در مدارس لازم بود را به دلیل نگرانی‌هایی از باب خطرات احتمالی به ما ندادند. با این وجود که تیراندازی از کم‌خطرترین رشته‌های ورزشی است، زیرا به صورت کنترل شده انجام می‌شود.

استقبال از تیراندازی در شهرستان‌ها

فرودی درباره استقبال ورزشکاران این رشته در شهرستان‌ها گفت: در جاهایی که بخش خصوصی باشگاه افتتاح کردند استقبال خوبی داشتیم. از جمله مشهد، نیشابور، سرخس، تربت‌حیدریه و خواف در بخش اهداف ثابت و مشهد، تربت حیدریه، تربت جام و کاشمر در بخش اهداف پروازی فعالیت دارند و از تیراندازی استقبال خوبی دارند.

تیراندازی ورزش پرهزینه

کوروش فرودی گفت: تیراندازی نسبت به درآمدزایی در آن رشته ورزش پر هزینه‌ای است، برای همین باشگاه‌ها سعی بر این دارند تا با گرفتن هزینه‌های محدود علاقه‌مندان به این رشته را بیشتر کنند. اما اگر ورزشکاری بخواهد به صورت حرفه‌ای تیراندازی را دنبال کند باید هزینه‌های بسیاری را بپردازد.

وی افزود: قیمت یک تفنگ خوب حدود 38 میلیون تومان و قیمت یک تپانچه حدود 25 میلیون تومان است. این قیمت‌ها اکنون نسبت به گذشته 3 برابر شده‌اند، اما برای راه‌اندازی باشگاه‌های تیراندازی وام‌هایی با بهره کم داده می‌شود و فدراسیون هم کمک‌هایی می‌کند تا بتوان وسایل و لوازم یک باشگاه را فراهم کرد.

رئیس هیئت تیراندازی خراسان‌رضوی گفت: در استان حدود 200 ورزشکار فعال در رشته تیراندازی با اهداف ثابت داریم که 50 درصد آنها خانم هستند و تعداد محدودی هم در اهداف پروازی فعالیت می‌کنند.

تعداد مربیان و داوران هیئت

فرودی در خصوص تعداد مربیان و داوران فعال در این هیئت گفت: یک داور درجه یک خانم داریم، 14داور خانم و 10 داور آقا در درجه دو داریم، 59 داور خانم و 28 داور آقا در درجه سه داریم و داور B مربیگری بین‌المللی فقط یک نفر آقا در اهداف ثابت فعالیت می‌کنند.

وی افزود: در درجه یک مربیگری دو خانم و پنج آقا، درجه دو مربیگری 23خانم و 24 آقا، درجه سه مربیگری 62 خانم و 41 آقا فعالیت می‌کنند و در درجه D مربیگری بین‌المللی یک نفر آقا و در درجه C آسیایی چهار نفر آقا در اهداف ثابت فعالیت دارند. در اهداف پروازی در درجه سه مربیگری دو خانم و 6 آقا و در داوری هم سه خانم و یک آقا فعالیت دارند.

امیرمحمد سلمانیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *