ارزش‌های اقتصادی را به «میدان» بیاوریم

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در آخرین روزهای هفته پیش، میزبان رئیس و هیئت رئیسه اتحادیه صادرکنندگان و کانون کارآفرینان خراسان رضوی بود. اما چرا یک معاونت «فرهنگی» میزبان دو تشکل «اقتصادی» باشد.

اقتصاد اولویت اول کشور است اصطلاح «جنگ اقتصادی» کلیدواژه بسیاری از مسئولین و فعالین اقتصادی است. در شرایط وضع تحریم‌های خارجی و بی مدیریتی‌های داخلی، اوضاع را پیجیده کرده است. اگر صادرات کاهش یابد یا متوقف شود، تولید داخلی زمین می‌خورد. چرا که محصولاتی داخلی دو برابر نیاز بازار کشور است.

تولید مازاد از یک طرف و رکود و تورم که قدرت خرید مردم را کم کرده است امیدواری به حوزه «فرهنگ» و «فرهنگسازی» از این جهت است که بتوان با معرفی ارزش‌ها و چهره‌های اقتصادی فضای عمومی جامعه را به سمت بهبود فضای کسب و کار و صادرات سوق داد. عبور از خاکریزهای جنگ اقتصادی بدون حمایت از سربازان جبهه تولید، کارآفرینی بویژه صادرات میسر نیست. آن‌ها که در سایه نامهری‌ها رفتند و کسانی که امروز در عین رشادت و تلاش در جنگ نابرابر، می‌خواهند یاد فرماندهان خود را زنده نگه دارند، چشم امید به حمایت دارند و چه حوزه‌ای بهتر از «فرهنگ» می‌تواند این مسیر را تلطیف و هموار کند.

 

جای خالی ارزش‌های اقتصادی در مشهد

رئیس کانون کارافرینان خراسان رضوی در ابتدای این دیدار گفت: امروز اقتصاد و مسائل آن اصلی ترین اولویت کشور است و فعالین اقتصادی پیاده نظام جنگ اقتصادی هستند اما همواره این سوال مطرح است که چرا ما در شهرهای خود از جمله مشهد، میدان و خیابانی را به نام «کارآفرینی»، «تجارت» و « صادرات » و سایر ارزش‌های اقتصادی نداریم؟

رییس اتحادیه صادرکنندگان افزود: ما برای تک تک افرادی که در مشهد به نام شان خیابان و میدان نامگذاری شده است ارزش قائلیم و چهره‌های ارزشی جامعه را می‌ستاییم. اما باید پذیرفت زمانش رسیده که تجارت و کارافرینی و صادرات را هم به عنوان یک «ارزش» به سطح جامعه بیاوریم.

از «سخاوتی» تا «هاشمیان گلریز»

محمد حسین روشنک تاکید کرد: روزگاری در این شهر «مرحوم سید جلال سخاوتی» فعالیت می‌کرد. کسی که از پدرش «امین التجار» بودن را آموخته بود و در تمام روزهای زندگی صداقت را سرلوحه کار قرار داد. چه اشکالی دارد که ما بتوانیم خیابانی را برای الگو سازی به نام آن مرحوم نامگذاری کنیم تا اینگونه افراد در ذهن‌ها ماندگار شوند.

رئیس کمیسون تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: از این دست چهره‌ها در تاریخ خراسان بسیار داریم. مرحوم «هاشمیان گلریز» که امروز محصولاتش را همه می‌بینند و استفاده می‌کنند هم یکی از چهره‌هایی بود که عمری را به تلاش برای اقتصاد این شهر و کشور صرف کرد. ما جای خالی ان‌ها را می‌توانیم با اقدامات فرهنگی و فرهنگسازی در شهر پر کنیم.

«سیاست» حوزه‌های دیگر راقبضه کرده است

روشنک تصریح کرد: من اعتقاد دارم که نگاه غلط امروز به «اقتصاد» و «فعالین اقتصادی» ناشی از این است که «سیاست» ما حوزه‌های اقتصاد، فرهنگ و حتی ورزش ما را قبضه کرده است. عده‌ای که اتفاقا صدای بلند و تریبون‌های کافی دارند به جای این که روی معضلات و مصادیق واقعی مشکلات صحبت کنند و راه حل بدهند، به سیاسی کاری صرف روی آورده اند.

وی با اشاره به این که «سیاسی کاری صرف» یک فرهنگ غلط در جامعه است، گفت: این مساله را به وفور در صحبت‌های مسئولین کشور می‌شنویم. نماینده‌ای از مشهد در مجلس شورای اسلامی به جای این که در شرایط تحریم به فکر راه حل برای عبور از حجم انبوه مشکلات باشد، به کلماتی که وزیر امورخارجه در مصابحه‌ها و صفحه شخصی اش به کار می‌برد، اعتراض می‌کند. در حالی که این مساله نماد سیاسی کاری و ناشی از فراموش شدن مردم و مشکلات آن‌هاست.

من 4درصدی ام

رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان با اشاره به این که در این سال‌ها تلاش برای شناساندن ارزش «کارآفرینی» در سایه مخالفت عده‌ای به سرانجام نرسیده است، گفت: در انتخابات سال 96 شاهد بودیم که چگونه کاندیدای که اتفاقا زمانی فرمانده بنده بوده سقف فضای کشور را بر سر سرمایه گذاران تخریب کرد. در همان زمان من در مطبوعات و جلسات اعتراض خود را اعلام کردم و گفتم که «من 4درصدی هستم» اتفاقا خطاب به ایشان هم تاکید کردم که اگر ۴ درصدی مطرح باشد اتفاقا شما هم 4درصدی هستید و این اصلا کارآفرینی سرمایه گذاری ، کارخانه ، معدن داری و تاجر بودن بد نیست.

روشنک خاطرنشان کرد: سال‌ها تلاش مذبوحانه برای زالوصفت خواندن سرمایه گذاران و کارآفرینان باعث شد تا کسانی که می‌خواهند سرمایه خود را در این مملکت به گردش درآورند و از آن برای افراد دیگر تولید سرمایه و ارزش اقتصادی رقم بزنند و اشتغال ایجاد کنند از هر فعالیت اقتصادی بیم و هراس داشته باشند. نباید فضا را بر علیه کارآفرینان مسموم کرد.

امید به تغییر

وی خطاب به معاون فرهنگی شهرداری مشهد اضافه کرد: البته من معتقدم که بخشی از ایجاد این مشکل به خود سرمایه داران و کارآفرینان مربوط است که باید برای برهم زدن این جو تلاش می‌کردند اما نکردند. امروز ما اینجا هستیم تا با تعامل از مدیریت شهری بویژه شورای اسلامی شهر و شهردار و شخص شما بخواهیم که تغییر در این نگاه را با کار فرهنگی و احترام به سرمایه گذاران رقم بزنید.

روشنک تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که امروز جامعه ما از آن رنج می‌برد، «نبودن شفافیت» است. این مساله از راس دولت و مجلس به بدنه تزریق می‌شود. در حالی که شفافیت راه حل بسیاری از مشکلات است. قوای سه گانه با عینک «غیرشفافیت» به بخش خصوصی نگاه می‌کند و حاصلش قیچی کردن تن رنجور بخش خصوصی است. مساله «شفافیت» هم یکی از مواردی است که نیازمند رویکرد فرهنگی و تلاش متولیان حوزه فرهنگ است.

 

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی اضافه کرد: در مظلومیت حوزه فرهنگی کشور تردیدی وجود ندارد. اما حضور مدیرانی چون افرادی که امروز در مدیریت شهری مشهد از جمله شخص جنابعالی در این حوزه می‌تواند بسیاری از مشکلات را بر طرف کنند به علاوه این که رویکرد شهردار و شورای شهر فعلی نیز امید کارآفرینان به تغییر وضعیت را دوچندان کرده است به علاوه این که ما نیاز داریم که برای آینده نسلی از سرداران تولید، تجارت ، سازندگی و کارافرینی را تریبت کنیم

شهرداری مشهد، تغییر نگاه به کارآفرینی را رقم می‌زند

در ادامه این دیدار معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: ما به مصیبت‌های مزمنی که فرایندها را در کشور ما به خود گرفتار کرده است اگاهیم. می‌دانیم که قوانین دست و پاگیر و مسیرهای غلطی چقدر در سیستم اجرایی نفوذ کرده و انسان‌های اگاه و سالم گاهی در این فضا به سختی توان کار کردن دارند.

هادی بختیاری افزود: متاسفانه این که دولت و سایه دولت در همه جا نفوذ کرده باعث شده است که فعالین بخش خصوصی هیچ جا از دست این قوانین و فرایندهای غلط در امان نباشند. امیدواریم که اصلاح این امور در سطح کلان مورد بررسی قرار بگیرد. البته ما به سهم خود در شهرداری مشهد و معاونت فرهنگی تلاش می‌کنیم تا از طریق اصلاح نگاه، بسییاری از این مشکلات را مرتفع و حداقل به مردم و مسئولین گوشزد کنیم.

موافقت با ایده‌ها و تلاش برای اجرا

وی تصریح کرد: قطعا دغدغه‌هایی که امروز از سوی کانون کارآفرینان خراسان رضوی مطرح شد، سنجیده و ضرورت است. المان‌های شهری ما در شهری که مزین به حضور چهره‌های کارآفرین است می‌تواند مروج فرهنگ کار رو کارآفرینی باشد. ما این وعده را می‌دهیم که در نامگذاری معابر جدید، بوستان‌ها و حتی ساختمان‌های بزرگ شهری این رویکرد را لحاظ کنیم.

بختیاری اضافه کرد: یکی از مواردی که برای ما حائز اهمیت است، این است که طبق نگاه شورای شهر سیاست گذاری بر عدم تغییر نام‌های کنونی است. حتی در مواردی که اسامی تکراری هستند و تشابه اسامی وجود دارد، هم مردم مخالفند به همین دلیل ما سعی می‌کنیم که این نامگذاری در معابر جدید باشد.

نام بزرگان زینت‌بخش «کوچه»‌ها و «قاب»‌ها

معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد اضافه کرد: درباره این که معابر با شماره گذاری به عنوان عزیزان و چهره‌های کارآفرینی که دیگر در قید حیات نیستند، ثبت شود مشکلی وجود ندارد و ما از این پیشنهاد کانون استقبال می‌کنیم. چرا که می‌توانیم تا کوچه محل زندگی یا کار این عزیزان را که برای مثال دارای نامگذاری عددی در نامگذاری زیر شماره‌ای به نام این بزرگواران مزین کنیم.

همچنین اعلام آمادگی می‌کنیم تا تعدادی از تابلوهای سطح شهر را با تصویر کارآفرینان صادرکنندگان و چهره‌های اقتصادی معرفی شده از سوی تشکل‌های اقتصادی که دیگر در قید حیات نیستند، در سطح شهر اکران کنیم برای زنده نگاه داشتن راه و نام آن‌ها، این حداقل کاری است که ما از عهده آن بر می‌آییم.

بختیاری تصریح کرد: در همکاری میان مدت و بلند مدت ما تلاش می‌کنیم تا فضاها و ظرفیت‌های موجود در شهرداری مشهد از جمله فرهنگسراهای سطح شهر را به برنامه‌هایی که از سوی شما در کانون کارآفرینان خراسان رضوی برای ترویج فرهنگ «کارافرینی» معرفی می‌کنید، اختصاص دهیم. امیدواریم که چهره‌های اقتصادی همچون کانون کارآفرینان و اعضای آن هم تلاش کنند و با برنامه‌های پیشنهادی و نگاه خلاقانه‌ای که دارند در این مسیر قدم بگذارند و طرح‌ها و بسته‌های خود را ارائه کنند تا هرچه بهتر و سنحیده تر در این مسیر پیش برویم.

گفتنی است در بخش دیگری از این جلسه، مهدی امینی نایب رییس و دبیر اتحادیه صادرکنندگان با اشاره به برگزاری همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان در روز چهارشنبه ۲۶ ماه جاری درخواست نمود معاونت فرهنگی شهرداری توجه بیشتر به این رویداد مهم داشته باشد و در سطح شهر بویژه تلویزیون‌های شهری از صادرکنندگان نمونه تجلیل داشته باشد.

ضرورت نزدیکی مدیریت شهری و فعالین اقتصادی

دربان ثانی تولید کننده و صادرکننده نمونه استانی و کشوری و نایب رییس کانون کارآفرینان و عضو اتحادیه هیئت صادرکنندگان استان نیز ضمن تشکر از شهرداری برای همراهی با فعالین اقتصادی استان از طرف هیئت مدیره شهرک صنعتی توس درخواست کرد اعضای شورای شهر و شهردار محترم از واحد‌های تولیدی آن شهرک بازدید داشته باشند و باعث تقویت روحیه فعالین اقتصادی که این روزها با وجود شرایط سخت و دشوار محکم در مقابل جنگ اقتصادی دشمن ایستاده اند، شود.

استارت‌آپ‌ها برگ برنده مشهد

محمودجانی درمیان مشاور و مسئول هماهنگی برنامه‌های استارتاپ‌های کانون کارآفرینان خراسان رضوی در این جلسه با تشکر از توجه ویژه مدیریت شهری به حوزه‌های اقتصادی از معاونت فرهنگی واجتماعی شهرداری مشهد خواست تا فضاهای موجود شهری مثل فرهنگسراها برای استفاده فعالین اقتصادی اختصاص یابد چرا که توجه به کسب و کارهای نوین همان مسیری است که دنیا در حال پیمودن آن است و رونق اقتصادی و توانمندی سازی اقشار مختلف جامعه می‌تواند در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی موثر باشد. این پیشنهاد مورد موافقت دکتر بختیاری قرار گرفت.

انسیه علویون

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *