پول تحول سلامت به جیب پزشکان نرفته است

«قاضی زاده‌هاشمی از دولت جدا شد» حتما این خبر را در روزهای پرخبر گذشته شنیده اید. آقای وزیر که در این ماه‌ها به خاطر توصیه اش به پیرمرد خراسانی و هم استانی اش فضای مجازی را به تسخیر در آورده و در ادامه به خاطر مطالبه پاداش پایان خدمت بازنشستگان وزارت خانه اش دوباره در فضای مجازی جنجال به راه انداخت، از تیم روحانی جدا شد.

هرچند که رئیس جمهور بعد از رفتن او هم در مصاحبه گفت که با استعفایش موافق نبوده و دلش به ماندن او بوده ولی هر چه بود دعوای نوبخت و قاضی زاده یک پیروز داشت. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حوزه‌های وسیعی که در دل خود دارد، همیشه پاشنه آشیل دولت‌ها بوده است. این روزها بهترین زمان برای بررسی کارنامه وزیر خراسانی است. در قسمت اول این کارنامه خوانی به سراغ بهروز بنیادی، نماینده کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد در مجلس شورای اسلامی رفتیم. کسی که به واسطه حرفه پزشکی‌اش و عضویت در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌تواند اطلاعات دقیقی از کارنامه قاضی زاده‌هاشمی به ما بدهد.

«تحول سلامت» در قاضی زاده‌هاشمی خلاصه نمی‌شد

نماینده کاشمر و بردسکن در مجلس شورای اسلامی معتقد است: طرح تحول سلامت که خیلی هم بر روی آن مانور می‌شود مربوط به دکتر قاضی زاده‌هاشمی نیست و جزو سیاست‌های دولت یازدهم و شخص دکتر روحانی بود که ایشان در دوره انتخابات هم آن را جزو برنامه‌های خود اعلام کردند. بسته‌ای درباره آن تدوین شد که در ادامه هم دکتر قاضی زاده‌هاشمی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آن را تکمیل کرد و در هئیت دولت تصویب شد.

به گزارش «صبح امروز»، بهروز بنیادی درباره ایرادات این طرح افزود: قبل از شروع طرح تحول سلامت باید منابع آن به خوبی دیده می‌شد. باید بخشی از منابع از طریق مالیات بر ارزش افزوده، بخشی از طرح هدفمندی یارانه‌ها و قسمتی هم از منابع عمومی کشور طراحی می‌شد تا در اختیار وزارت خانه قرار بگیرد. نکته دیگری که قبل از اجرای این طرح باید انجام می‌شد «اصلاح ساختار بیمه‌ها» بود که این اتفاق نیفتاد.

عضو کمیسیون بهداست و درمان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با تمام این نقص‌ها این طرح شروع شد. با این که دولت تصویب کرده بود که در طرح تحول سلامت 5 میلیون نفر تحت پوشش بیمه رایگان قرار بگیرند ولی در مرحله اجرای این طرح 11ونیم میلیون نفر بیمه رایگان شدند، در حالی که هیچ گونه منابع جدیدی برای این 6ونیم میلیون نفر پیش بینی نشد. این مسائل باعث شد که بار مضاعفی بر دوش بیمه‌ها از قبیل بیمه تامین اجتماعی و سلامت وارد شود.

بنیادی تصریح کرد: از طرف دیگر تعرفه‌های درمانی بعد از 20 سال تغییر کرد. برای مثال دستمزد یک جراح از عمل لوزه حدود 20هزار تومان بود در انواع و اقسام عمل‌های جراحی تعرفه‌ها آن قدر پایین بود که کمتر کسی باورش می‌شد، این دستمزدها را اقای قاضی زاده‌هاشمی تغییر دادند ولی برای این تغییر تعرفه‌ها و دستمزدها هم منابع پیش بینی نشده بود. در حالی که باید در سازمان برنامه و بودجه و شورای عالی بیمه که شخص وزیر هم حضور دارد، هماهنگی و مصوبات لازم انجام می‌شد.

سنگینی طرح تحول سلامت بر دوش مردم

نماینده کاشمر و بردسکن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شورای عالی بیمه در ادامه تغییرات تعرفه‌ها را تصویب کرد ولی منابع آن تامین نشد یا تخصیص پیدا نشد. منابع پیش بینی شده با تغییرات هزینه‌ای که در ادامه طرح تحول سلامت رخ داد، همخوانی نداشت و ادامه روال به جایی رسید که بدهکاری بیمه‌ها به بخش خصوصی و دولت افزایش پیدا کند. این افزایش بدهی شامل بیمه‌های تامین اجتماعی، سلامت و نیروهای مسلح می‌شود

وی اضافه کرد: مجموع این شرایط باعث شده است که طرح تحول سلامت بار سنگینی بر دوش دولت شود. از طرف دیگر ما انتظارات و مطالباتی را برای مردم ایجاد کرده ایم که طرح قابل برگشت به عقب نیست، باید ادامه پیدا کند ولی اصلاح در رویه آن ضرورت است.

بنیادی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که می‌توان اصلاح کرد. بررسی میزان همپوشانی بیمه‌هاست. طبق آخرین آمار ما 5میلیون و 500هزار نفر همپوشانی در بیمه‌ها داریم. این‌ها افرادی هستند که دارای دو دفترچه بیمه هستند که تاکنون 500هزار نفر از آن‌ها شناسایی شده اند. ما انتظار داریم که سازمان‌های بیمه‌ای اطلاعات بر خط افراد تحت پوشش خود را با یکدیگر مبادله کنند تا هر چه زودتر سایر افراد هم شناسایی شوند و در هزینه‌ها صرفه جویی شود.

ضرروت پیگیری پرونده الکترونیک سلامت

وی اضافه کرد: از سوی دیگر اگر «پرونده الکتروینک سلامت» کامل شود، بسیاری از هزینه‌های فعلی از حوزه درمانی کم می‌شود تا وقتی که این طرح کامل نشود، هدر رفت هزینه‌ها وجود دارد. در ادامه تکمیل «پرونده الکترونیک سلامت» می‌توان به اصلاح سیستم نظام ارجاع خدمات پزشکی و خرید خدمات راهبردی نیز امیدوار بود که این طرح‌ها نیز سهم قابل توجهی در کاهش هزینه‌های وزارت خانه دارند.

بنیادی تاکید کرد: از منابعی که برای طرح تحول سلامت اختصاص داده شده است، در مجموع 12 تا 15درصد آن به عنوان کارانه به تیم سلامت اختصاص می‌یابد که در مجموع رقم چندانی نیست. تیم سلامت در طی سال حدود 20هزار میلیارد تومان درآمدزایی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایجاد می‌کنند و تنها 12 تا 15 درصد آن در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. تیم سلامت شامل پزشک، پرستار و سایر کادر درمانی می‌شود.

اختلاف دریافت پزشک و پرستار

نماینده کاشمر در مجلس شورای اسلامی درباره این که چرا بین سهم دریافتی پزشک و پرستار اختلاف وجود دارد، بیان کرد:

بنده این موضوع را تایید می‌کنم ولی برای آن دلایلی وجود دارد. برای مثال ممکن است در یک بیمارستان به ازای یک پزشک، 50 پرستار وجود داشته باشد که طبیعتا کارانه بین 50پرستار تقسیم می‌شود. طبعا سرانه نسبت«پزشک به بیمار» با سرانه نسبت «پرستار به بیمار» تفاوت وجود دارد.

وی با اشاره به این که با اجرایی شدن سیستم قاصدک در کشور کل خدماتی که توسط پرستاران اجرا می‌شود، ثبت می‌گردد، افزود: در این که بحث تعرفه گذاری پرستاران اجرا نمی شود، ایرادی متوجه وزارت بهداشت نیست. بیمه‌ها بای اجرای این طرح را بپذیرند. چرا که بار هزینه تعرفه گذاری باید در شورای عالی بیمه هزینه‌ها براورد شود و با سازمان برنامه و بودجه به تفاهم برسند. ممکن است که به نتیجه برسند که مثلا 10خدمت را در سال جاری اجرایی کنند و 10خدمت دیگر را در سال آینده تعرفه جدید بگذارند.

پول تحول سلامت به جیب پزشکان نرفته است

عضو کمیسیون بهداشت، درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مشکل اصلی نبودن منابع است اتفاقی که اشاره کردم در بسیاری از طرح‌های دیگر نیز رخ می‌دهد. این مساله که بخواهیم بگوییم پولی که به طرح تحول سلامت آمده است به جیب پزشکان رفته، حرف درستی نیست.

بنیادی در پایان درباره کارنامه قاضی زاده‌هاشمی تصریح کرد: او در سال‌های وزارت خود خدمات بسیاری را ارائه کرد، در بحث بهسازی مراکز درمانی و هتلینگ بیمارستان‌ها، تکمیل تجهیزات و ساخت کلینیک‌های تخصصی، افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی و افزایش تعداد و حضور پزشکان در مناطق دور دست و کمتر توسعه یافته گام‌های خوبی را برداشتند که امیدواریم وزیر آینده نیز این خدمات را ادامه بدهد و از طرف دیگر طرح تحول سلامت را با اصلاحاتی به نتیجه مطلوب برساند.

 

انسیه علویون

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *