مشهد ویترین جمهوری اسلامی

نمایشگاه بین‌المللی مشهد  که از 12 دی ماه با موضوع استارتاپ‌ها و فناوری اطلاعات آغاز به کار کرد، روز پنج‌شنبه میزبان محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات بود.

وی در حضور شرکت کنندگان و دیگر مسئولان خراسان رضوی گفت: هوشمندسازی مدیریت شهری می‌تواند یکی از پروژه‌های عظیم حوزه اشتغال باشد.

به گزارش صبح امروز روز پنج‌شنبه 13 دی ماه در مراسم رونمایی از پروژه‌های هوشمندسازی شهرداری مشهد در هشتمین نمایشگاه شهر هوشمند در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد، وزیر ارتباطات اظهار کرد: صفت هوشمندی در شهر هوشمند تنها به شهر برنمی‌گردد، بلکه به مدیریت شهری بر می‌گردد، در شهر هوشمند شهروندی داریم که با المان‌ها، ابزارها و پل‌های توسعه‌دهنده فناوری آشنایی داشته و آن‌ها را در اختیار دارد و افرادی که باید از آن استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: مردم باید احساس کنند که در شهر هوشمند چه اتفاقی در حال رخ دادن است، چه پیشرفت‌هایی وجود دارد و ما قرار است تا سال آینده به کجا برسیم؟

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه شهر هوشمند از دو جهت حائز اهمیت است، عنوان کرد: یک مورد اینکه شهر مشهد ویترین جمهوری اسلامی است، بخش زیادی از توریست‌ها ابتدا وارد مشهد می‌شوند و اولین مواجهه آن‌ها با ایران و اولین محل اقامتشان، مشهد است، آن تصویری که از مشهد در ذهن آن‌ها شکل می‌گیرد می‌تواند معادل تصویر ایران باشد. دوم اینکه هوشمند کردن مدیریت شهری به معنای ایجاد بازار کار برای جمع فناور است که خلاقیت‌های خود را بروز دهد. هوشمندسازی مدیریت شهری می‌تواند به عنوان یکی از پروژه‌های حوزه اشتغال باشد.

وی تاکید کرد: مشهد ظرفیت‌های خوبی در نیروی انسانی و جوان دارد. استارت‌آپ‌هایی از شهر مشهد به موفقیت رسیدند. در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر، اولین پارک توسعه اقتصاد دیجیتال کشور به عنوان اولین نهاد توسعه اقتصاد دیجیتال را در شهر مشهد افتتاح خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه مشهد هم ظرفیت اقتصادی برای توسعه هوشمند و هم نیروی انسانی داشته و هم دولت به این شهر توجه دارد، تصریح کرد: ما در عرصه مدیریت شهری و پروژه هوشمندسازی آن باید اهداف خود را به صورت شاخص مشخص کنیم. شورای شهر باید به عنوان اکوسیستم مدیریت هوشمند شهری تصمیمات ویژه‌ای بگیرد، اگر ساختمانی باید مطابق با استانداردهای هوشمندسازی باشد، باید تخفیف‌های ویژه داد، این تخفیف‌ها اقتصاد را بزرگ‌تر می‌کند. تخفیف‌ها، درآمد حوزه خدمات شهری را کاهش نمی‌دهد. یک سال ممکن است اینگونه باشد اما بعد وضعیت بهبود می‌یابد و جنس آن سرمایه‌گذاری است.

آذری جهرمی گفت: باید تکالیف شهردار مشخص شود که باید در حوزه هوشمندسازی به دنبال چه چیزی برود؟ بخشی از ماموریت‌های هوشمندسازی دستاورد استفاده از فناوری اطلاعات در عرصه مدیریت است. شفافیت اتفاق خوبی بوده که در مشهد رخ داده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هوشمندسازی مدیریت شهری با تصدی‌گری مجموعه اجرایی مدیریت شهری به جایی نمی‌رسید. انحصار و رانت در اجرای پروژه‌های شهری مخالف اهداف هوشمندسازی است. باید مجموعه مدیریت شهری در هوشمندسازی، رقابتی در اختیار جوانان قرار دهد تا خلاقیت خود را بروز دهند. باید این شرایط فراهم شود. باید در شورا مقرراتی ایجاد شود، شهرداری تسهیلات دهد و آن‌ها این فرایند را انجام دهند. لازمه فعالیت این جوانان داده‌های شهری است.

وی تصریح کرد: اقدام بزرگ شهرداری مشهد رکورد ۱۱ میلیارد است که در قالب داده‌های باز در اختیار قرار می‌دهد. اطلاعات متعلق به شهرداری‌ها نیست، بلکه سرمایه‌های کشور است و باید عادلانه و شفاف در اختیار همه قرار گیرد. این اقدام یکی از اقدامات تسهیلگر و توانمندساز این شهر در رقم زدن مدیریت شهری هوشمند بوده و این دستاوردها دستاوردهای کشور است، نه تنها مشهد.

در ادامه این نشست شهردار مشهد با اشاره به اینکه دلیل و هدف اصلی ما را بر پیگیری و هزینه جهت ایجاد شهر هوشمند است گفت: تحقق شهر هوشمند یکی از سیاست های جدی مدیریت شهری است که می خواهیم در آن پیشرو باشیم.

وی با بیان اینکه ایجاد شهر هوشمند یکی از شعارهای این دوره مدیریت شهر و شورای شهر بوده است، اظهار کرد: بر این اساس اهتمام جدی خود را در تحقق این شعار بکار گرفته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: به هفت دلیل به دنبال تحقق شهر هوشمند هستیم که به ایجاد رونق اقتصادی می‌توان به عنوان اولین دلیل اشاره کرد، زیرا در شهر هوشمند با انجام معاملات بیشتر شاهد رونق اقتصادی خواهیم بود.

کلایی ادامه داد : دلیل بعدی کاهش حضور فیزیکی با استفاده از ارتباطات الکترونیک است که باعث کاهش ترافیک شهری و در مقابل افزایش ترافیک داده‌ها می‌شود که ما با این اقدام به دنبال بالا بردن خدمات به مردم هستیم که شهر هوشمند این امکان را فراهم می‌کند.

وی به تمرکززدایی به عنوان دلیل سوم اشاره و تصریح کرد: ما در شهر به دنبال تمرکززدایی و کاهش اختلاف حاشیه و متن هستیم که با تحقق آن در شهر هوشمند هر شهروند در هر نقطه از شهر می‌تواند یک مرکز ایده خلاقیت باشد و حاشیه راندگی را کمتر احساس کند.

کلائی با بیان اینکه ما قول داده‌ایم سرمایه دموکراتیک، مشارکت و شفافیت را در شهر افزایش دهیم، اظهار کرد: با ایجاد زیرساخت‌های شهر هوشمند است که مردم می‌توانند بر عملکردها نظارت کرده و شفافیت را ایجاد کنند و صدای مردم در شهر هوشمند شنیده شود.

شهردار مشهد گفت: دلیل پنجم در ایجاد شهر هوشمند فراهم سازی زیرساخت برای مردم در راستای به اشتراک گذاشتن نظراتشان است که باعث ایجاد وفاق، همبستگی و افزایش سرمایه اجتماعی می‌شود.

وی تصریح کرد: دلیل ششم در پیگیری شهر هوشمند از میان بردن فساد است زیرا در شهر هوشمند ارتباط فیزیکی تبدیل به ارتباط الکترونیک می‌شود و زمینه فساد اداری را از میان می‌برد.

کلائی با اشاره به اینکه دلیل هفتم برای تحقق شهر هوشمند تکرار نکردن اشتباهات و استفاده از تجربیات گذشته است، گفت: لذا با توجه به این هفت دلیل به دنبال پیشرو بودن در تحقق شهر هوشمند هستیم و از تمامی ذینفعان برای تحقق این هدف استقبال می‌کنیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *