صادرکنندگان، مجاهدین اقتصادی اند

مودودی:

تحریم‌ها دو هدف افزایش مصارف ارزی و کاهش درآمدهای ارزی کشور را دنبال می‌کند اما ایران در همسایگی 15 کشور قرار دارد که سالانه هزار و 200 میلیارد دلار واردات و بیش از این میزان صادرات دارند و کنترل هزاران کیلومتر مرز زمینی و دریایی ایران توسط آمریکایی‌ها ممکن نیست

 

 

روشنک:

ما سال مناسب صادراتی را در پیش نداریم. مقدار صادراتی که امسال افزایش داشتیم و حدود 40 درصد رشد داشت، معجزه نبود، بلکه یک تحول بود. اگر بتوانیم از الان به بعد در یک سال آینده حجم و سقف صادرات خود را معقول نگه داریم، کار بسیار بزرگی انجام داده‌ایم

استاندار خراسان رضوی گفت: باید مجسمه صادرکنندگان را در میادین شهر نصب کرد و به نسل آینده گفت که اینها مجاهدی اقتصادی هستند.

علیرضا رزم حسینی چهارشنبه شب در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی که در محل اتاق بازرگانی این استان در مشهد با حضور مدیران دولتی و فعالین بخش خصوصی برگزار شد، افزود: برخی با نگاه و فرهنگ غلط خود تلاش می‌کنند تا صادرکننده را زالو صفت و سرمایه‌بر نشان دهند. صادرکنندگان و دارندگان سرمایه، خمس و زکات می‌پردازند و درخت دین را آبیاری می‌کنند.
وی گفت: تجلیل از صادرکنندگان با هدف ایجاد اجماع و جمع کردن همه بخش‌ها، توان و نیروهای استان حول یک محور یعنی توسعه اقتصادی در قالب یک مثلث اقتصادی است که قاعده آن سرمایه گذاران و کارآفرینان و ضلع‌های دیگر آن نمایندگان مجلس و کارگزاران نظام هستند، شکل می‌گیرد. ائمه جمعه نیز به عنوان ناظر بر عملکرد این مثلث نظارت دارند.
رزم حسینی افزود: الگوی اقتصاد مقاومتی چیزی نیست که امروز در جامعه اجرا می‌شود بلکه اقتصاد مردمی است و از این رو باید شرکت‌های نامدار و توسعه گرا و خیرین توسعه را به ویژه در مناطق محروم تقویت کرد و سرمایه‌ها را صرف توسعه آنها نمود و خراسان رضوی هم در بخش مردمی ظرفیت و سرمایه قابل توجهی دارد که باید به میدان آورده شود.
رزم حسینی تاکید کرد: این استان ظرفیت آن را دارد که با هدف توانمند سازی جوامع محلی به 12 منطقه اقتصادی تقسیم شود تا مردم دست در جیب خود کنند نه اینکه با توزیع پول بین مردم بخواهیم به آنها کمک کنیم.

فقط «جناح خدمت»
وی با بیان اینکه همه ما در این کشور با هر نگاه و سلیقه و دیدگاه عضو جناح و گروه خدمت هستیم گفت: باید کارنامه جناح‌های سیاسی مختلف در حوزه خدمت ارزیابی شود.
رزم حسینی افزود: اختلافات و دعواهای سیاسی به اعتماد جوانان و جامعه خدشه وارد کرده و آنان را ناامید می‌کند و امنیت اقتصادی را از بین می‌برد و وقتی احساس ناامنی یا حتی بی‌مهری برای سرمایه گذار ایجاد شود پول و سرمایه به جاهایی می‌رود که احترام و امنیت در آنجا وجود داشته باشد.
استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: جناح بندی‌ها و درگیری‌های سیاسی، باعث ناامنی اقتصاد شده است، در کشور یک جناح بیشتر نداریم و آن هم «خدمت» است.

قوانین مخل و کاغذبازی پیچیده

وی عدم وحدت رویه در دستگاه‌های اجرایی را مشکل مهم خواند و اظهار داشت: سیاست‌های متناقضی که در مرکز تصمیم گیری می‌شود و دستگاه‌های اجرایی در استانها خبری از آن یا نقشی در اجرای آن ندارند معضلی دیگر در مسیر توسعه اقتصادی است.
وی بوروکراسی گسترده اداری را از جمله موانع تحول و پیشرفت کشور عنوان کرد و گفت: امروز یکی از معضلات جدی نظام اداری کشور، بوروکراسی بسیار کهنه 60 ، 70 ساله به جا مانده از گذشته است که در سال‌های بعد از انقلاب هم کسی به خود جرات نداد تغییر جدی در آن ایجاد کند.
استاندار خراسان رضوی افزود: انبوه قوانین مخل و مزاحم از دیگر موانع مسیر توسعه اقتصادی است که امروز بر گرده اقتصاد کشور سنگینی می‌کند و باید شناسایی و نسبت به اصلاح یا حذف آنها اقدام کرد.

با روش‌های گذشته، نمی‌توان آینده را اداره کرد

در ادامه این مراسم ، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی ایران گفت: با روش‌های گذشته نمی‌توان آینده را ساخت.

غلامحسین شافعی افزود: می‌توان الگو ساخت ودر سطح ملی ارائه کرد در این الگو سازی بخش خصوصی کاملا اماده این است که مشارکتی فعال وصادقانه با استانداربرگزارکند، یکی از الگو‌هاو ابزارهای که می‌توانیم به بخش خصوصی ارائه بکنیم بالابردن اختیارات استانداران است .

وی تاکید کرد: بخش خصوصی و بخش دولتی مکمل یکدیگرهستند و باید بخش خصوصی در کنار دولت قرارگیرد اما باتوجه به اینکه این قضیه نیاز به یک اعتماد بسیار بالادارد اما بخش خصوصی آماده است در شرایط سخت کمک‌های لازم را انجام دهد .

وی در ادامه گفت: با روش‌های گذشته نمی‌توانیم آینده رابسازیم کشور باید به سمت ابزار‌های جدید وتکنولوژی‌های روز قدم بردارد درغیر این‌صورت درآینده بازارها را از دست خواهیم داد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران در خصوص اهداف اقتصادمقاومتی بیان کرد: از اهداف اقتصاد مقاومتی این است که بتواند تاب آوری کشور را در مقابل تکان‌های خارجی بالاببرد،واگرتکان‌های خارجی ایجاد شود بالاترین اثر در اقتصاد کشور برمسئله نفت است زیرا اختیاری در فروش ودرآمدهای آن نداریم.

شافعی در ادامه افزود: یکی از مسائلی که میتواند بیشترین اثررا درجبران این تکان‌ها داشته باشد صادرات است. پیشران بدون تردید، اقتصاد مقاومتی مساله توسعه صادرات است. توسعه از زمانی پایداراست که مبتنی بر یک تولید قوی باشد، تولیدی که از تکنولوژی پرقدرتی برخوردارباشد.

وزیر صنعت، تکلیف صادرکنندگان را مشخص کند

در ادامه این مراسم، رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است مطالبات صادرکنندگان را پرداخت کند، اگر قرار نیست این اتفاق بیفتد هم بهتر است که یک بار پشت تریبون به صادرکنندگان بگوید که ما حق شما را خورده‌ایم و قرار نیست آن را برگردانیم.

محمد حسین روشنک افزود: مشکل کمبود واگن امسال 20ساله شد که این مشکل موجب آزار صادرکنندگان بوده و ما به دنبال کمک برای حل ریشه‌ای این درد ۲۰ ساله هستیم که وزارت راه و ترابری باید برای این کار همت کند، سازمان توسعه تجارت نیز باید به این بخش یارانه صادرات اختصاص دهد. یک سال و یک ماه است که کالای من در انبارهای مشهد مانده زیرا آن زمان واگن نبود و بعد نیز ممنوعیت صادرات ایجاد شد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی توضیح داد: دولت حق ندارد با ما اینگونه رفتار کند، اگر ما یک روز بیمه، مالیات و پول بانک خود را ندهیم، با ما چکار می‌کند؟ یا بگویند طلب ندارید یا آن را بدهند.

سال صادراتی خوبی پیش رو نداریم

وی با اشاره به اینکه اتحادیه صادر کنندگان، اتاق بازرگانی و سایر تشکل‌های بخش خصوصی برای تدوین طرح توسعه صادرات تلاش کرده‌اند، اضافه کرد: این طرح، طرح دائمی توسعه صادرات استان است که به تصویب کارگروه توسعه صادرات و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان رسیده است و در سفر هیات دولت در استان نیز تصویب شد، درخواست ما اجرای این طرح بوده که مفاد آن کاملا واضح است.

روشنک بیان کرد: ما سال مناسب صادراتی را در پیش نداریم. مقدار صادراتی که امسال افزایش داشتیم و حدود 40 درصد رشد داشت، معجزه نبود، بلکه یک تحول بود. اگر بتوانیم از الان به بعد در یک سال آینده حجم و سقف صادرات خود را معقول نگه داریم، کار بسیار بزرگی انجام داده‌ایم.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در خواست ما از صندوق ضمانت صادرات این است که به ما خراسانی‌ها به گونه دیگری نگاه کند. کشورهای آسیای میانی و افغانستان طرف حساب ما هستند، ما ال سی و گشایش اعتبار نداریم، بر این اساس به ما نگاه کند و طرخ‌های ضمانتی تسهیلات برای نا تنظیم کنند

۲۵ هزار میلیاردتومان هزینه دولت در رونق تولید، باید در صادرات نمود یابد

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت : هزینه کرد ۲۵ هزارمیلیاردتومانی دولت در حوزه رونق تولید باید اثر خود را در حوزه صادرات نشان دهد.

محمد رضا مودودی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان خراسان رضوی افزود: صادرکنندگان باید سعی کنند با صادرات، چرخه تولید تکمیل شود و ارز صادراتی از طریق تامین مواد اولیه و تجهیزات به کشور بازگردد.
وی با بیان اینکه ارزهای صادراتی به چرخه تولید کمک می‌کند، افزود: باید به کشور بازگردد،خطرناکترین بخش تحریم ایجاد خطر برای اشتغال کشور است. تحریم‌ها دو هدف افزایش مصارف ارزی و کاهش درآمدهای ارزی کشور را دنبال می‌کند اما ایران در همسایگی 15 کشور قرار دارد که سالانه هزار و 200 میلیارد دلار واردات و بیش از این میزان صادرات دارند و کنترل هزاران کیلومتر مرز زمینی و دریایی ایران توسط آمریکایی‌ها ممکن نیست.
مودودی افزود: به همین دلیل در جنگ اقتصادی با ایران همان بلایی سر آمریکا در خواهد آمد که در جنگ نظامی با ویتنام با ان مواجه شد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مشکلات صادرات ما این است که باید به خاطر حفظ امنیت غذایی مردم کالاهایی با ارز 4200 تومان هم وارد کنیم، گفت : اما این امر نباید مبنایی شود که همین کالا هم صادر شود.

وی اظهار داشت: در طول تاریخ 40 ساله انقلاب دولتها همواره از کارآفرینان حمایت کرده اند و به همین خاطر در 20 سال گذشته کشور ما دو هزار درصد رشد صادراتی را تجربه کرده است و در شرایط تحریم نیز کارآفرینان و صادرکنندگان باید از دولت حمایت کنند.
وی با بیان اینکه صادرکنندگان باید از نگاه دولت به صادرات نگاه کنند گفت: مشکلات زیر ساختی عمیق در کشور وجود دارد به عنوان مثال اقلام صادراتی کشور بسیار محدود است و وظیفه ذاتی سازمان توسعه تجارت ایران توانمند کردن و بین المللی نمودن شرکتهای داخلی کشور است.
 

 

 

رشد 25درصدی صادرات در سال 97

درادامه این نشست، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی رشد صادرات در سال 97 را 25درصد دانست و گفت: با تمام مشکلاتی که پیش رو بود 25درصد رشد داشته و سهم صادرات استان از صادرات کشور افزایش پیدا کرد، در سال گذشته حدود 4.6دهم درصد سهم صادرات استان در کشور بوده است اما در حال حاضر این رقم به 56دهم درصد رسیده است.

راضیه علیرضایی افزود: عضویت ایران در اوراسیا اتفاق بسیار خوبی است، برای شرق کشور وبرای حضور در بازار‌های آسیایه میانه است.

دولتی‌ها راه برگشت ارز را به ما نشان دهند

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در ادامه این مراسم گفت: میزان صادرات در 9ماهه اخیر کشور بیش از 33میلیارددلار بوده است باتوجه به اینکه بیش از 88درصد از حجم صادرات مربوط به بخش دولتی است و ارز حاصل از صادرات این مبلغ به سیستم بانکی کشور بر گشته و در حال برگشت می‌باشد .

مهدی امینی افزود: از شرکت‌های دولتی درخواست داریم که راهکار برگشت از ارز حاصل صادرات را به بخش خصوصی اعلام کنند و بخش خصوصی هم موفق به انجام این کارشود.

وی درخصوص برنامه ریزی برای صادرات گفت: امیدواریم روزی صادرکنندگان با یک برنامه ریزی وهدف مشخص در راه توسعه این مرز وبوم گام بردارند. برای کالاهای صادراتی در شرایط بحرانی و در شرایط عادی باید از قبل تصمیم گیری شود وبه بخش خصوصی اعلام شود تاصادرکنندگان تدابیرمناسبی را در قراردادهایشان اعمال کنند.

ضرورت اختصاص یارانه صادرات ریلی برای تجارت استان

مدیرکل اداره کار،تعاون ورفاه اجتماعی خراسان رضوی در ادامه این مراسم گفت: سازمان توسعه تجارت باید یارانه صادرات ریلی به بخش اختصاص بدهد واین معضل 20ساله باید ریشه‌ای حل شود.

محمد سنجری افزود: درخواست صادرکنندگان این است که طرح دائمی توسعه صادرات استان که به تصویب کارگروه توسعه صادرات استان و به تصویب شورای گفتگو استان‌ها رسیده است اجرا شود.

وی اظهارکرد: سال صادراتی مناسبی را در پیش رو نداریم و باتوجه به افزایش 40درصدی صادرات این نیزیک تحول است و اگر بتوانیم بعد از یک سال حجم صادرات را به صورت معقول نگه داریم کاربسیاربزرگی کرده ایم .

گفتنی است در پایان این مراسم و با حضور مدیران دولتی و فعالین بخش خصوصی از تمبر صادراتی استان رونمایی شد.

 

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *