توسعه آموزش و پرورش استان، نیازمند مشارکت بخش خصوصی است

قربان میرزایی روز یکشنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان که به مناسبت فرارسیدن هفته گرامیداشت سواد آموزی در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، افزود: با توجه به نیاز استان در تامین زیر ساخت‌ها به ویژه  نوسازی سیستم‌های گرمایشی، باید تمامی دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد در این حوزه ورود و سرمایه گذاری کنند.
سرپرست استانداری خراسان رضوی با بیان این که توسعه همه جانبه کشور در گرو سرمایه گذاری در حوزه آموزش و پرورش است؛ تاکید کرد: کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز از این مسیر محقق می‌شود.
میرزایی با تاکید بر این که هزینه در آموزش و پرورش، سرمایه گذاری برای آینده بهتر کشور و استان است؛ تصریح کرد: بزرگترین رسالت شورای آموزش و پرورش، ایجاد مسیر‌هایی برای مشارکت و ایفای نقش موثر همگان در راستای تقویت آموزش و پرورش است.
وی خاطر نشان کرد: در آموزش و پرورش استان ظرفیت‌های خوبی نظیر پارلمان و مجلس معلمان، اولیا به وجود دارد که باید برای افزایش این مشارکت‌ها هم در مسائل فیزیکی و تجهیزات و نیز در ارتقا محتوا آموزشی که استفاده از علمای مذهبی در تدوین این محتوا‌ها از مهم ترین مسائل در آموزش و پروش محسوب می‌شوند، تلاش کنیم.
سرپرست استانداری خراسان رضوی اظهار داشت: مدرسه محوری، توسعه عدالت اجتماعی به منظور  بهره مندی همه دانش آموزان از امکان تحصیل، تنوع بخشی به محتوا و ارتقا آن از جمله کارهایی است که باید زمینه تحقق آن در آموزش و پرورش فراهم شود.
میرزایی به شاخص 97.3 درصدی نرخ باسوادی در جمعیت 10 تا 49 سال به عنوان گروه هدف سواد آموزی خراسان رضوی اشاره و تصریح کرد: پیش از این بر اساس آخرین سرشماری در سال 1395 میزان باسوادی در استان 96 درصد بود. پیش بینی می‌شود درصد باسوادی تا پایان امسال به 97.5 درصد برسد.
وی اظهار امیدواری کرد: بتوان شرایطی را فراهم کرد تا تمامی فرزندان، زنان و دختران استان از  نعمت سواد برخوردار باشند؛ چراکه مادران فرهیخته فرزندانی فرهیخته تربیت می‌کنند.
سرپرست استانداری خراسان رضوی اظهار داشت: برای ریشه کن کردن بی سوادی در استان باید متناسب با پراکنش جغرافیایی و آسیب شناسی‌های صورت گرفته، مداخه کرد و از پیچیدن نسخه واحد برای همه و بخشی نگری جلوگیری کرد.
میرزایی، استفاده از ظرفیت دستگاه‌های فرهنگی استان، رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما را در این حوزه بسیار ضروری دانست.

ثبت نام از یک میلیون و 230هزار دانش‌آموز خراسان رضوی

در ادامه این نشست، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ضمن ارائه گزارشی اجمالی از فعالیت‌ها و توفیقات آموزش و پرورش استان در سال تحصیلی جاری گفت: در سال تحصیلی جاری از یک میلیون و ۲۳۰ هزار دانش آموز ثبت نام به عمل آمد که در کنار ۸۴ هزار فرهنگی در ۵۰ هزار کلاس درس در 48 منطقه آموزشی مشغول به تحصیل می‌باشند.
قاسمعلی خدابنده افزود: امسال ۵ هزار و دویست نفر از همکاران فرهنگی شرایط بازنشستگی را داشتند که حدود ۲ هزار نفر از آن‌ها استمرار خدمت دادند و مابقی به درجه بازنشستگی نائل آمدند.
وی در زمینه سامان دهی نیروی انسانی گفت: امسال در زمینه سامان دهی نیروی انسانی با کمبود ۱۳ هزار معلم مواجه بودیم که از طریق استمرار خدمت، بکارگیری نیروهای حق التدریس آزاد، استفاده از خرید خدمات آموزشی، کاهش کادر اجرایی مدارس و ادغام مدارس کم جمعیت توانستیم این کمبود را جبران کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: در راستای اجرای سیاست طرح توسعه متوازن، دانش آموزان را به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش هدایت کردیم و در حال حاضر حدود ۴۲ درصد دانش آموزان در مقطع فنی و حرفه‌ای و کاردانش مشغول به تحصیل هستند که از میانگین کشوری حدود 3 درصد بالاتر می‌باشیم.
وی در زمینه توفیقات آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: آموزش و پرورش استان در سطح کشور رتبه اول مسابقات قرآن عترت نماز، رتبه اول مسابقات فرهنگی هنری، رتبه دوم مسابقات پرسش مهر ریاست جمهوری، رتبه اول مسابقات ورزشی، رتبه اول جشنواره نوجوان خوارزمی، رتبه دوم جشنواره جوان خواررمی، رتبه اول المپیادهای علمی با کسب ۵ مدال طلا، رتبه اول کنکور سراسری و رتبه اول جذب خیرین مدرسه ساز را بدست آورد که قابل تقدیر است.
خدابنده در زمینه ساخت فضاهای آموزشی و ورزشی اظهار داشت: امسال ۱۶۹ پروژه با ۸۴۳ کلاس درس را افتتاح کردیم و ۵۰۰ پروژه در حال ساخت داریم.
وی با بیان اینکه برای تحقق شعار مدرسه زندگی، نشاط و پویایی و عدالت آموزشی به عنوان شعار آموزش و پرورش استان در سال تحصیلی جاری گام برخواهیم داشت از اجرای طرح تغذیه رایگان در مدارس ابتدایی خبر داد و افزود: در این طرح که با کمک سپاه پاسداران و آستان قدس آغاز شده است حدود ۱۱ هزار دانش آموز را تحت پوشش قرار دادیم تا از تغذیه رایگان برخوردار شوند.
وی در زمینه سیستم گرمایشی مدارس استان گفت: حدود ۳۶ درصد مدارس به میزان ۱۶ هزار و ۱۵۰ کلاس درس فاقد سیستم گرمایشی متمرکز استاندارد است و اعتبار لازم برای اصلاح سیستم گرمایشی مدارس حدود ۸ میلیارد تومان است که با توجه به نوسانات قیمتی اخیر فقط کفاف ۱۶۰ مدرسه را می‌دهد و با توجه به بودجه فوق شاید حدود ۱۰ سال زمان لازم باشد تا کلیه مدارس استان به سیستم گرمایشی متمرکز استاندارد مجهز شوند که این مهم با هم افزایی و تلاش تمام دستگاه‌های اجرایی استان امکان پذیر خواهد بود.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *