نمایشگاه اشتغال و کارآفرینی در مشهد برگزار می‌شود

رئیس دانشگاه  جامع علمی کاربردی خراسان رضوی گفت: چهارمین نمایشگاه اشتغال وتوسعه کارآفرینی و ششمین جشنواره درون دانشگاهی حرکت از 27 تا 29 آبانماه در مشهد برگزارمی شود.

«مرتضی تشکری» در نشست خبری این جشنواره که در محل واحد استان خراسان رضوی برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: این دو رویداد مهم فرهنگی – پژوهشی، به طور هم زمان 27 آبان ماه ساعت 9 صبح در محل هتل پارس آغاز  و تا 29 آبان ماه ادامه دارد.

وی با اشاره به میزبانی خراسان رضوی درششمین  جشنواره درون دانشگاهی حرکت گفت: هدف از برگزاری این جشنواره تجلیل از برگزیدگان  آثار و دستاورد های علمی جشنواره و رونق بخشی به خلاقیت های دانشجویان در انجمن های علمی دانشگاه است.

وی با بیان این که 20 واحد استانی از سراسر کشور در این جشنواره مشارکت دارند، اظهار کرد: 946 اثر به دبیرخانه این جشنواره واصل شده  و 876 اثر وارد فرآیند داوری شده که در نهایت 81 اثر برگزیده شده است.

وی ادامه داد: آثار ارسالی جشنواره در 9 حوزه رقابتی شامل انجمن های علمی برتر،فعالیت های علمی خلاقانه، نشریه، محتوای دیجیتال، کتاب، اختراع، کارآفرینی  و بخش ویژه با موضوع بحث آب و محیط زیست که درقالب 5 گروه علمی علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه، کشاوزی و هنر و معماری با هم رقابت کردند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی تصریح کرد: بیشترین اثربرگزیده در بین واحدهای استانی مربوط به واحد های استانی تهران، البرز ، اصفهان ،خوزستان و مرکزی است.

افتتاح هم زمان نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان رضوی با بیان این که هم زمان با این جشنواره نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی نیز برگزارمی شود، افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی ماموریت ویژه ای  در حوزه کارافرینی و اشتغال دارد و یکی از حوزه های ماموریتی دانشگاه، علمی کردن کسب و کارها و دانشی کردن فضای کسب و کار می دانیم بنابراین با همکاری مراکز علمی کاربردی استان این نمایشگاه برگزار می شود.

وی درباره اهداف برگزاری این نمایشگاه اظهار کرد: زمینه سازی برای اشتغال و کارآفرینی دانشجویان ، پیوند بین صنعت و دانشگاه از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

تشکری با بیان این که نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی شامل 5 بخش است، افزود: 7 نفر از کارآفرینان دانشگاه که کسب و کار آن ها مستند سازی شده است در این نمایشگاه معرفی خواهند شد.

وی ادامه داد: رشته های دانشگاه علمی کاربردی صرفا دانشی نیست بلکه بخش زیادی از آموزش های این دانشگاه عملی و کاربردی و تمامی رشته های دانشگاه متناظر با شغل هستند.

تشکری گفت: معرفی مشاغل بومی و خانگی که با سرمایه کم ایجاد می شوند یکی دیگر از بخش های این نمایشگاه است ، هم چنین بخش دیگری از نمایشگاه، کلینیک های مشاوره اشتغال و کارآفرینی است که طی این سه روز کارآفرینان برتر و متخصصان حوزه کارآفرینی به دانشجویان مشاوره خواهند داد.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی  استان افزود: هم چنین در این نمایشگاه دستاوردهای برتر پژوهشی مراکز علمی کاربردی معرفی خواهند شد.

تشکری از برگزاری 6 کارگاه آموزشی در حاشیه این نمایشگاه خبرداد و گفت: کارگاه های کشاورزی نوین، تهیه و تدوین طرح کسب و کار، ایده یابی برای خلق محصول جدید، شناسایی فرصت های جدید کسب و کار، نحوه ارائه طرح به سرمایه گذار، ایده یابی و کارآفرینی موفق در بازار دارای نوسان توسط مراکز علمی کاربردی و شرکت مهد دانش پارسیان برگزار خواهد شد.24 مرکز علمی کاربردی  در این نمایشگاه مشارکت خواهند داشت.

رئیس دانشگاه علمی  کاربردی خراسان رضوی درباره دیگر برنامه های این نمایشگاه گفت: دوشنبه 28 آبان ماه سال جاری برنامه تقدیر از آثار برگزیده و کارآفرینان برتر که محصول نمایشگاه اشتغال و کار آفرینی است در برنامه قرار دارد که با حضور رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور، مسوولان استانی، روسای واحد ها و روسای مراکز آموزش علمی کاربردی و صاحبظران حوزه کسب و کار برگزارخواهدشد.

حمایت از آثار برگزیده با پرداخت تسهیلات کم بهره

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره حمایت از آثار برگزیده گفت: به افرادی که طرح های موفق کارآفرینی ارائه کنند پرداخت تسهیلات با بهره 4 درصد در برنامه دانشگاه قرار دارد.

وی درپاسخ به سوالی درباره میزان اشتغال فارغ التحصیلان اظهار کرد:  نرخ اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی به طور متوسط بالای 70 درصد است والبته نسبت  به رشته ها متفاوت است  چنانچه در حوزه کشاورزی نرخ اشتغال بالای 80 درصد هم است.

تشکری درباره دلیل بالا بودن اشتغال در فارغ التحصیلان علمی کاربردی گفت: رشته های این دانشگاه تقاضا محور است و عرضه محور نیست ، به همین دلیل افراد کمتربیکار می مانند.

تشکری در پاسخ به الزام قانونی به تعطیلی واحدهای علمی کاربردی دولتی اظهارداشت: این واحد ها تعطیل نشده اند بلکه توقف فعالیت آموزشی آن ها انجام می شود و این واحدها تا پایان شهریور98 به فعالیت آموزشی و ارائه خدمات به دانشجویان خود ادامه می دهند.

وی با بیان این که مراکز علمی کاربردی دولتی استان با بخش خصوصی واجد شرایط جایگزین می شوند، افزود: در استان 16 مرکز دولتی داریم که عمده آنها با بخش خصوصی جایگزین می شوندلذا برای علاقمندان ادامه تحصیل در زمینه فعالیت های آموزشی این مراکز نگرانی وجود نخواهد داشت.

 

علی‌نژاد

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *