عملیات الیت برای جریمه

روز گذشته در یکی از شبکه های اجتماعی کانالی وابسته به امیر شهلا عضو شورای شهر مشهد چند تصویر از یک مامور الیت و مامور راهنمایی و رانندگی را نشان می‌داد که با یکدیگر به سراغ ماشینی می‌روند مامور الیت برگه  اخطار الیت را پشت شیشه خودرو نصب می‌کند و بلافاصله هم مامور راهنمایی و رانندگی خودرویی که برگ اخطار الیت روی شیشه اش گذاشته شده است، را جریمه می‌کند. البته این همراهی و همقدمی مامور پلیس و الیت اتفاقی نیست و پیش از این هم وجود داشت اما به نظر پلیس به ابزاری برای کسب درآمد الیت  و دریافت پول از مردم تبدیل شده است.

شهروندان چه می‌گویند؟

در پیام شهروند که به همراه تصاویر هم قدمی مامور الیت و پلیس خطاب به امیر شهلا عضو شورا، آمده است: سلام آقای ‌شهلا! گفته ‌بودید گرفتن پول با قوه‌قهریه را تعطیل کرده‌اید. دِ نکرده‌اید برادر، نکرده‌اید! ما که راضی نیستیم. خدا ازتان راضی باشد.. بولوار فلسطین، ساعت ۹:۳۰صبح، پنجشنبه ۱۰آبان۱۳۹۷. امضاء محفوظ

پلیس از الیت پول می گیرد…

پیش از این و چندین سال قبل در شورای چهارم رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا در این باره گفته است: مبنای تشکیل الیت قانون راهنمایی و رانندگی است علاوه بر این تفاهمی بین پلیس و الیت انجام شده است که اگر خودرویی بیش از 10 هزار تومان بدهکار باشد، این به معنای عدم تمایل برای پرداخت است و پلیس می تواند خودرو را جریمه کند. در صورتی که  مامور الیت مستندا به مامور راهنمایی اعلام کند که بدهی دارد مامور راهنمایی می تواند جریمه کند. وی درباره پرداخت هزینه به پلیس برای همراهی مامورپلیس با الیت گفت:بر اساس توافق انجام شده به میزانی که پلیس به عنوان اضافه کار در نوبت غیر کاری دریافت می کند، به ازای همکاری با الیت درشیفت غیر کاری ساعتی پول می گیرد.

محیط هر دو معبر است

به سراغ مسئولان شرکت ترافیک هوشمند الیت می رویم، علی فاطمی نسب سخنگوی شرکت ترافیک هوشمند الیت درباره همقدمی مامور الیت و پلیس راهور می‌گوید: ما زیرمجموعه پلیس راهور نیستیم و پلیس راهور نیز زیرمجموعه ما نیست اما محیط کاری هر دو معبر است.

پلیس برابر قانون جریمه می‌‌کند

وی ادامه می‌دهد: براساس ماده 15 قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی خودرویی که بدهکار باشد، مشمول تخلف توقف ممنوع می شود و پلیس راهور برابر قانون می تواند مبلغ 20 هزار تومان خودروی متخلف را جریمه می کند.

الیت اخطار می‌دهد مامور جریمه می‌کند

او با بیان این که مبلغ جریمه 20 هزار تومانی بازدارنده نیست، تصریح می‌کند: بالاخره بین فردی که قانون را رعایت نمی‌کند و حق و حقوق شهری را پرداخت نمی‌کند، فردی که فضای پارک را اشغال می کند اما هزینه پرداخت نمی‌کند باید تفاوت وجود داشته باشد.

وی درباره عملکرد ماموران الیت اظهار می کند: مامورما اخطار اعتبار را پشت شیشه خودرو قرار می دهد و مامور راهور هم جریمه می کند.

ارسال پیامک شارژ فقط برای دارندگان شارژ الیت!

سخنگوی شرکت الیت با بیان این که تغییراتی به نسبت گذشته در الیت به وجود آمده است، می‌افزاید: از زمان شورای پنجم و مدیریت جدید شرکت الیت روزانه 30 هزار پیامک کسر شارژ به صورت رایگان به شهروندان ارسال می‌شود که پیش از این تعداد این پیامک ها کمتر از 100 مورد بوده است.

وی یادآورمی‌شود: البته در راستای شفاف سازی این پیامک های برای پلاک هایی که شارژ الیت داشته باشند ارسال می‌شود و برای بدهکاران به الیت ارسال نمی شود.

سازماندهی شده نیست

فاطمی نسب درباره اقدام هماهنگ و همراهی پلیس با مامور الیت در تصاویر منتشر شده و استفاده این شرکت از پلیس برای دریافت شارژ به صورت سازماندهی شده، می گوید: این عملیاتی سازماندهی شده برای جریمه افرادی که شارژ ندارند نیست، مامور الیت به خودرو بدون شارژ اخطار می دهد و مامور راهنمایی و رانندگی هم جریمه می کند.

وی با بیان این که در این ماجرا هیچ اتفاق غیر قانونی انجام نشده است، یادآورمی‌شود: البته الیت روی تابلوها این موضوع را نوشته و ماموران الیت هم به مردم اعلام می کنند که اگر شارژ نداشته باشند مشمول جریمه خواهد شد.

 

اگر چه سخنگوی شرکت الیت منکر سازماندهی و ارتباط بین مامور الیت و مامور راهنمایی و رانندگی می شود که پیش از این و در دوره گذشته شورای شهر، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر مشهد به صراحت گفته بود: بر اساس توافق انجام شده به میزانی که پلیس به عنوان اضافه کار در نوبت غیر کاری دریافت می کند، به ازای همکاری با الیت درشیفت غیر کاری ساعتی پول می گیرد.

البته سخنگوی الیت از این گونه توافق در گذشته اظهار بی اطلاعی کرد.

 

image_print
1 پاسخ
  1. سهیل خداشناس
    سهیل خداشناس گفته:

    بله فعالیت الیت قانونی است اما ساز و کار ان در تضاد و مغایر با قانون است مشکل مردم با ماهیت الیت نیست با ساز و کار غیر قانونیه الیت هست طبق ماده 15 باید پارکومتر باشد نه پارکبان مشکلات استفاده از پارکومتر را چندین برابر کرده اید و به دوش مردم انداخته اید و برای نیل به اهدافتان این مشکلات را از سر خودتون رد کرده اید وظیفه یک مدیر رفع مشکلات است نه اینکه ان مشکلات را بر سر مردم خراب کند
    شهری که پخمگانش شاغلند و نخبگانش بیکار از این بهتر نمیشود
    یعنی همین سه کلمه رو تو قانون مطالعه نکردید ماده 15 به صراحت اعلام کرده
    (استفاده از وسایل الکترونیکی ) (پارکومتر ) و (کارت پارک ) شما ها هم دارید سر مردم شیره میمالید هم سر قانون
    برای خودم متاسفم تو شهری زندگی میکنم که مسعولین شهری آسایش مردم رو فدای بیسوادی و اهداف غیر قانونیشان میکنند

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *