در لیگ می‌مانیم

اعضای تیم هندبال اشتاد سازه خراسان در گفتگوی اختصاصی با روزنامه صبح امروز از موانع و دشواری‌های عظیم رسیدن به مسابقات لیگ برتر می‌گویند.

اعظم پره سرمربی تیم هندبال اشتاد سازهخراسان رضوی پس از سابقه بلندمدت در عرصه مربیگری و همچنین ده سال عضویت در تیم ملی به عنوان بازیکن و کسب مقام‌های مختلف قهرمانی و نایب قهرمانی در دهه‌های اخیر، تیم هندبال بانوان خراسان رضوی را تیمی مستعد و قوی دانست و گفت: اعضای تیم با تلاشی ستودنی و فعالیتی کم نظیر ظرفیت قهرمانی را دارند تنها کافی است فرصت و امکانات لازم در اختیار آنان قرار گیرد.

پره که در آموزش و پرورش نیز فعالیت دارد با اشاره به اقدامات آموزش و پرورش و تاکید بر تاثیرگذاری آن در استعدادیابی از دانش‌آموزان گفت: خوشبختانه تنوع رشته‌های ورزشی در مدارس بسیار زیاد است، اما چندسالی است که طرحی در آموزش و پرورش در حال اجراست که تاکید بر قهرمان پروری دارد و تمرکز اصلی را بر دانش‌آموزان مستعد برای شرکت در مسابقات گذاشته است که من با این طرح موافق نیستم، چراکه اعضای منتخب با سطح مهارتی نه چندان بالا به مسابقات اعزام می‌شوند و در این راه بسیاری فدا می‌شوند و از ورزش همگانی خارج شده و به سوی ورزش قهرمانی سوق پیدا می‌‌کنند که در آن هم موفق نمی‌شوند.

وی ادامه داد: اهمیت و بودجه‌ای که باید در اختیار ندارند و خانواده‌های بسیاری در سطح قهرمانی توانایی پشتیبانی مالی ندارد و این قهرمانی‌ها در همین سطح باقی می‌ماند.

برای حل این مشکل چه راهکاری دارید؟

راهکار اصلی این مشکل واضح است. تامین منابع مالی و همین‌طور عدم دریافت مالیات که البته مدتی اتفاق افتاد، اما متاسفانه برداشتن آن مجددا لطمه بزرگی به جامعه ورزشی وارد کرد.

شوربختانه زیرساخت‌های ورزشی ما مشکلات بسیاری دارد و همین باعث هدر رفتن استعدادهای بسیاری حتی در سطح ملی می‌شود.

از تیم هندبال برایمان بگویید؟

تیم ما تیم خوبی است، اما نیاز به زمان برای عالی بودن دارد و یکی از مشکلات پیش روی ما عدم وجود امکانات است و مهمترین مشکل ما کم لطفی مسئولان استان برای برگزاری مسابقات در سنین مختلف است. لیگ یک باید ادامه‌دار شود تاسال بعد نفر اول در لیگ برتر شرکت کند، در حالیکه با کوتاهی‌های صورت گرفته سال بعد بازیکنان دوباره باید در لیگ دسته اول شرکت کنند و این در واقع یک دور باطل است.

انتقاداتی درخصوص تیم شما به گوش می‌رسد توضیح شما در این‌باره چیست؟

برای وارد بودن یا نبودن انتقادات باید توجه داشت به پیشینه تیم و اینکه این تیم از کجا شروع کرده و چه امکانات و برنامه‌ریزی‌هایی داشته است. پیش از انتقاد از یک تیم باید ببینیم چه چیزهایی در اختیار تیم قرار داده‌ایم.

متاسفانه مشکلات بسیاری پیش روی ما است. باید بدانیم قهرمان شدن ساده نیست. تیم ما سه باخت ویک برد داشته و ما تا مسابقه پیش رو فقط یک ماه فرصت تمرین داریم که این فرصتی کم برای اخذ بهترین نتیجه است.

از کاستی‌های هیئت هندبال استان برایمان بگویید

متاسفانه زمانی بود که مشهد تیم‌های خوبی را به مسابقات اعزام می‌کرد و به همین خاطر همیشه حضوری قدرتمند در مسابقات داشت، اما اکنون روال به کلی تغییر کرده است. از زمانی‌که در این حوزه فعالیت کردم هیچ کاری برای تیم و اعضای آن صورت نگرفته است. البته ما در تیم بانوان لیگ برتر داریم که این پیشرفت خوبی است، اما ورود به لیگ برتر که به پیشنهاد خود من صورت گرفت با این بی‌برنامگی راه به جایی نخواهد برد. بسیاری مربیان در مشهد بسیار خوب کار می‌کنند، اما در نهایت باید اسپانسری برای تامین هزینه‌ها نیز وجود داشته باشد که متاسفانه ضعفبزرگی در این زمینه داریم.

برای موفقیت در لیگ برتر چه امکاناتی لازم دارید؟

تیم‌ها از امکانت محدودی برخوردار هستند و ما در حال تلاش بر تغذیه و بدنسازی اعضای تیم و تقویت نقاط ضعف تیم هستیم و امیدواریم بتوانیم نتیجه تلاش‌های خود را ببینیم.امکانات ما در حد خودمان خوب است، بدون مقایسه با دیگر تیم‌ها. اگر دوام داشته باشیم و خود را در لیگ برتر نگه داریم در بین هشت تیم می‌توانیم خود را بالاتر بکشیم.

استعدادیابی‌ها در استان به چه صورت است؟آیا اصلا وجود دارد؟

بله. اما مقطعی است. استعدادیابی بدون نتیجه و بدون برگزاری هیچ مسابقه‌ای خروجی مناسبی ندارد.خصوصا در شرایط بد اقتصادی حال حاضر که باعث عدم ترغیب خانواده‌ها نیز می‌شود و این‌ها نشان دهنده ضعف هیئت استان است و به فدراسیون مربوط نیست. مشکل اینجاست که استان و هیئت ورزشی ما تقویم ورزشی ندارد. اگر از هیئت در خصوص برنامه‌های پیش رو بپرسید خواهید دید که هیچ برنامه‌ای در این خصوص ندارد و چرایی این مساله به ورزشی یا غیرورزشی بودن مسئولان نیست، بلکه به مدیریت اجرایی اعضای هیئت مربوط می‌شود. اگر کار درست پیش برود باید توانایی جذب بودجه را داشته باشد. این جذب اسپانسر به فکر اقتصادی فرد مسئول برمی‌گردد که در بسیاری هیئت‌ها به خوبی انجام می‌شود و این کار هیچ هزینه‌ای نه برای هیئت دارد و نه برای استان بلکه باعث پر شدن خزانه خودشان هم می‌شود. ما می‌توانیم با اخذ شهریه اندک از افراد شرکت کننده تمامی هزینه‌ها را پوشش دهیم.

آیا اسپانسرها تمایل به تقبل هزینه‌ها ندارند؟

هر سال اسپانسر هست، اما ماندگار بودن یا نبودن اسپانسر از ضعف مدیریتی ماست، چراکه الزام ماندن آن‌ها ماندن تیم است که این بر‌می‌گردد به اینکه اعضای تیم را نگه دارند یا خیر.

هیئت در تامین هزینه‌ها کمکیمی‌کند؟

خیر.درآمد خود آنان هم از بودجه‌هایی که به آنان تعلق می‌گیرد و یا جذب مالی به کمک تبلیغات و اسپانسر است که این هم کار بسیار می‌خواهد.

در ادامه به گفتگو با دروازه‌بان تیم می‌پردازیم. نفیسه رشیدی از 13 سالگی وارد هندبال شده است و پس از کسب مقام اول استان و کشوری وارد لیگ برتر شده است.رشیدی که پس از چهارسال ترک زمین هندبال به عرصه رقابت پای گذاشت در این خصوص گفت:بنا به دلایل شخصی از هندبال خداحافظی کردم، اما بعد از چهارسال برگشتم با تمام کم لطفی‌ها عشق به ورزش در ما از بین نرفت.

وی افزود: غیر از هندبال به هر ورزش توپی علاقمند هستم، اما اگر زمان به عقب برگردد باز هم به هندبال و خصوصا دروازه‌بانی روی می‌آورم.

رشیدی هدف اصلی خود در آینده پیش‌رو را ناامیدانه تلقی کرد و گفت: امیدوارم بتوانم در استان‌های دیگر جذب شوم، چراکه مشهد آینده‌ای ندارد.البته که من هم مثل بقیه مشتاقم در استان خود فعلالیت داشته باشم، اما اگر استان دیگری به من این پیشنهاد را بدهد خواهم پذیرفت. ما قرارداد نداریم و تنها چیزی که به ورزشکار داده می‌شود پاداش است و این پاداش در نتیجه بازی خوب به ما داده می‌شود.در حالی‌که باید حداقلی وجود داشته باشد.

در ادامه زهرا قلی‌پور نایب رئیس هیئت هندبال طرقبه و شاندیز و بازیکن تیم اشتادسازه که نزدیک به یک دهه فعالیت حرفه‌ای در هندبال داشته است از کاستی‌ها می‌گوید: از سال 89 که مقام اول کشوری و در سال 90 مقام اول لیگ یک را داشتیم که بعد از ورود به لیگ برتر هم متاسفانه چیزی عاید بازیکنان نشد.

وی با اشاره به فعالیت‌های هیئت طرقبه و شاندیز گفت: لیگ یک مسابقات یک هفته طول می‌کشد و با حمایت آنان تیم را بدون حضور هیچ اسپانسری راهی کردیم تا روز آخر که اسپانسر پیدا شد که خوشبختانه هزینه‌های تیم ما را پوشش داد.

قلی‌پور با اشاره به عدم شناخت کافی از این ورزش گفت: در اکثر مناطق دانش آموزان تمایل به والیبال و بسکتبال دارند که دلیل اصلی آن عدم شناخت کافی از هندبال است.

وی با اشاره به خشن بودن این ورزش و آسیب‌های بالای آن به لزوم آمادگی جسمانی بالا تاکید کرد و گفت:امیدواریم در لیگ بمانیم و تلاش اعضای تیم نتیجه دهد و این زحمات مربی و اعضای تیم تنها در همین صورت دیده خواهد شد.

نوشین تمیمی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *