وقتی که همسایه قاچاق می‌کند

چندی پیش در مصاحبه با رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد که یکی از صادرکنندگان نمونه ملی و کشوری است گفتیم که خطراتی نامرئی امروز به اقتصاد کشور لطمه می‌زند. نه این که ماورایی‌ها آن‌ها را رقم بزنند.دیده نمی‌شوند چون دولت همتی در نظارت بر آن‌ها ندارد. در شرایطی که صادرکنندگان از هفت خوان رستم می‌گذرند تا بتوانند کالای خود را به آن سوی مرزها ببرند. شاهد قاچاق کالا از داخل ایران به کشورهای همسایه هستیم. در شرایطی که تجار ما باید تعهد ارزی بسپارند قاچاقیان می‌توانند به راحتی کالا را از مرزها خارج کنند و ارز را در بازار آزاد با اختلاف قیمتی بالا نسبت به نرخ بازار ثانویه به فروش برسانند. این معضل، موضوعی است که نماینده سنندج در مجلس نیز به آن اشاره کرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه از کشورهای همسایه برای خرید برخی کالاها و محصولات به کشورمان مراجعه می‌کنند، گفت: کاهش شدید ارزش ریال موجب شده که از کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان برای خرید و قاچاق کالا به ایران بیایند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مهدی فرشادان افزود: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که به دلیل کاهش ارزش ریال، اجناس ما برای کشورهای همجوار ارزان است و افرادی از کشورهای همسایه مانند عراق، پاکستان، افغانستان به ایران می آیند، اجناس ما را می خرند و به شکل قاچاق از کشور خارج می کنند که این موضوع موجب بروز مشکلاتی در بازار شده است.

فرشادان با تاکید بر اینکه جلوگیری از قاچاق کالاها به این شکل به خارج از کشور، می تواند روند مثبتی را برای مردم به ارمغان بیاورد، گفت: یارانه ای که دولت به تولید هر محصول و کالایی می دهد، باید مورد استفاده مردم کشور خودمان قرار بگیرد اما اگر نتوانیم از این شکل جدید قاچاق جلوگیری کنیم و کنترل های لازم را انجام ندهیم، هر چقدر هم که هزینه کنیم ویارانه بدهیم، از کشور خارج می شود.

نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس با تاکید بر ضرورت تمرکز دولت بر جلوگیری از تداوم این رویه عنوان کرد: باید مشخص شود که نحوه ورود این افراد از کشورهای همسایه چگونه است، به چه شکل کالاها را خارج می کنند و باید مبادی قاچاق به شدت محدود شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: در واقع  قطعا دولت می تواند راهکار مناسبی را برای مقابله با این مشکل پیدا کند، اما باید به آن سرعت عمل بدهد که در کوتاه مدت این مشکل حل شود و در نهایت مردم کمتر دچار آسیب شوند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *