اولویت ایجاد مرکز درمانی با مناطق کم‌برخودار است

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر اساس طرح تحول نظام سلامت کشور ایجاد مراکز درمانی در مناطق کم برخوردار در اولویت است و استان خراسان رضوی از این نظر در جایگاه مناسب قرار دارد.

در راستای اجرایی سازی سیاست‌های برنامه تحول نظام سلامت کشور و توزیع عادلانه مراکز ارائه دهنده خدمات دولتی در مناطق کم‌برخوردار سطح شهر در حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، افتتاح کلنیک ویژه منطقه سیدی توسط وزیر بهداشت بود. به‌منظور اطلاع‌رسانی خدمات این مرکز، جلسه‌ای با حضور معاونین ومدیران حوزه درمان دانشگاه، خیرین و اعضای هئیت امناء مساجد آن منطقه در محل کلینیک برگزار گردید.

خدمتی دیگر  به حاشیه نشینی

شاهپور بدیعی در حاشیه مراسم آغاز بکار کلینیک ویژه منطقه سیدی مشهد افزود: تلاش می‌شود با ایجاد کلینیک‌های ویژه در مناطق کم‌برخوردار حاشیه شهر علاوه بر کاهش بار پذیرش بیماران در بیمارستان‌های مناطق مرکزی، ساکنان این محلات نیز از مزایای آن برخوردار شوند.

وی تصریح کرد:کلینیک‌های ویژه با هدف ارائه خدمات به مردم محل و آبادی‌های اطراف راه اندازی می‌شود و در آینده نزدیک بخشی از تخت‌های بیمارستان‌های اصلی شهر به بیماران این کلینیک‌ها اختصاص می یابد یا بخش بستری نیز در کلینیک‌های مزبور در نظر گرفته می‌شود.

بدیعی بیان کرد: در این مرکز درمانی 12 رشته تخصصی فعالیت دارند و از اساتید و متخصصین بیمارستان‌های دولتی قائم (عج) و امام رضا(ع) دعوت کردیم تا در این مرکز شروع به‌فعالیت کنند.

وی افزود: اگر این مکان راه اندازی گردد جزء بهترین کلینیک‌های سطح شهر خواهد بود و سیاست ما در دانشکده علوم پزشکی ارائه خدمات بهتر به مناطق حاشیه‌نشینی است.

وی ضمن تقدیر و تشکر از واقف این زمین اظهار کرد: این مکان باید برای عموم مردم این منطقه معرفی گردد تا برای درمان بیماری‌های خود مجبور به دیگر مراکز سطح شهر نشوند. همچنین تمامی تعرفه‌های این کلینیک با تعرفه دولتی محاسبه می‌گردد.

حاشیه نشینی در اولویت بهداشت و درمان

مهدی حسن‌نژاد، مدیر مرکز بهداشت شماره 5 مشهد در این مراسم بیان کرد: در برنامه طرح تحول سلامت مهم ترین و اصلی‌ترین برنامه دسترسی عادلانه مردم به خدمات پزشکی است. به‌خاطر محرومیتی که در حاشیه کلان شهر مشهد وجود دارد، دانشکده علوم پزشکی مشهد به‌عنوان پیشرو در این امر انتخاب گردید تا برنامه‌های حاشیه شهر مشهد را در بحث بهداشت و درمان آغاز کند. همچنین در منطقه سیدی 4 مرکز خدمات امور سلامت و 8 پایگاه سلامت قرار دارد که این مراکز در مناطق طرق، شهرک ابوذر و روستاها هستند.

مدیر مرکز بهداشت شماره 5 مشهد  در ادامه بیان کرد: در معاونت بهداشت سطح یک خدمات را برعهده داریم که مراکز امور سلامت و پایگاه‌های بهداشت هستند، سطح دو خدمات تخصصی و کلینیک ویژه انجام می‌گردد و سطح سه فوق تخصصی و بستری در بیمارستان دولتی است. وی گفت: در این مرکز سطح یک خدمات  به‌صورت رایگان ارائه می‌گردد، و در سطح 3 که همان بستری در بیمارستان‌ها است در این مکان خدمات بهتر و ارزان تری ارائه می‌گردد که تمامی این امکانات و استفاده از آن‌ها نیاز به اطلاع‌رسانی و همکاری ویژه هیئات امناء مساجد است که به عموم این مناطق برسانند.

حمایت از مراکز درمانی

دکتر علی مهری رئیس هیئت مدیره کلنیک ویژه گفت: دولت دوازدهم در خدمات رسانی به مناطق حاشیه شهری فعال است و این کلینیک به‌صورت مستقل فعالیت دارد و بیمارستان قائم(عج) قرار است خدماتی را به این مرکز ارائه بدهد. وی بیان کرد: مردم منطقه سیدی و حومه دیگر احساس نیاز و مراجعه به بیمارستان‌های دولتی نداشته باشند و تمامی مراحل درمان را در این کلنیک انجام دهند.

رئیس هیئت مدیره اظهار کرد: بعضی از اساتید و متخصصین بیمارستان‌های دولتی به این مکان آمدند تا بیماران دسترسی راحت‌تری به پزشکان داشته باشند. وی بیان کرد: باید از این امکانات خدماتی حمایت گردد تا پزشکانی که به این مرکز می‌آیند و وقتی را بای درمان و معالجه می‌گذارند تنها با 2 یا 3 بیمار مواجه نگردند که باعث دلسردی پزشک از ارائه خدمات در این مرکز گردد.

مهری با اشاره به نقاط قوت این مرکز عنوان کرد:ابتدا استفاده از پزشکان متخصص بیمارستان‌های دولتی، نکته بعدی فضای این منطقه است که محدودیت مکانی ندارد و جا برای توسعه وجود دارد و مهم‌ترین نکته استفاده از تعرفه‌های دولتی است.

کلینیک ویژه سیدی

محمدتقی محمدزاده عطار مسئول و مدیر راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کلینیک منطقه سیدی مشهد در زمینی به مساحت هشت هزار متر مربع با سه هزار و 600 متر مربع زیربنا در سه طبقه با هزینه 70 میلیارد ريال در زمین اهدایی یک خیر سلامت احداث شده است. این کلینیک با امکانات درمانگاه عمومی شامل تزریقات، پانسمان، نوار قلب و پزشکان متخصص در رشته های جراحی عمومی، زنان و زایمان، اطفال، قلب و عروق، ارتوپدی، روانپزشکی، ارولوژی، نورولوژی، طب سنتی و پزشک عمومی آماده پذیرش بیماران با تعرفه دولتی و طرف قرارداد با تمام بیمه‌های کشور است.تا پایان سال جاری چهار کلینیک دیگر نیز در مناطق مختلف شهر مشهد و هفت کلینیک در شهر های کاشمر، قوچان، بردسکن، تایباد، سرخس، خواف و گلبهار به بهره برداری می رسد.

مرجان فرهمند

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *