درمان‌گران سرپایی موفق‌تر هستند

هرچند که همه تو را طرد کرده باشند و نوک پیکان‌های بی‌مهری سمت تو باشد، اما معتاد هم که باشی نیاز به چتری برای حمایت داری. چندسالی است که سازمان بهزیستی برای ترک اعتیاد معتادان، کمپ یا کانون‌هایی برای ترک اعتیاد تخصص داده است تا بتواند اعتیاد را تا حد ممکن ریشه‌کن کنند. این کمپ‌ها به صورت دولتی و خصوصی مشغول به فعالیت هستند. اما اینکه کدامیک از این کمپ‌ها در این زمینه موفق‌تر عمل کرده‌اند، سوالی است که باید برای جواب آن باید به کارشناسان فعال در این حوزه رجوع کرد. در اینزمینه گفت‌وگویی پیرامون، عملکرد کمپ‌های اجباری و خصوصی، بیمه درمان ترک اعتیاد، کمپ‌های ترک اعتیاد کودکان با یکی از اعضای هیئت مدیره  سازمان نظام پزشکی داشتیم.

عضو هیئت مدیره انجمن‌صنفی درمان اعتیاد مشهد گفت: در این شهر ۱۵ مرکز بین راهی وجود دارد که معتادین با مراجعه به این مراکز از غذای گرم و بسته‌ی بهداشتی و دریافت متادون و برخی دیگر از امکانات رفاهی بهره‌مند شده و می‌توانند پس از تعطیلی این مراکز به گرم‌خانه‌های سطح شهر رفته و در آن‌جا شب را صبح کنند.

به گزارش روزنامه‌ “صبح امروز” مسعود شاد نژاد در خصوص معتادین متجاهر افزود: یک‌سری از این معتادان به مراکز خوابگاه‌های سازمان بهزیستی نرفته و بیرون می‌خوابند توسط نیروی انتظامی دستگیر شده و با حکم‌قضایی به مراکز اقامتی اجباری ترک‌اعتیاد تحویل داده شده و به مدت سه ماه محکوم به حضور در این مراکز به‌منظور ترک اعتیاد هستند.

وی تصریح کرد: اگر بعد از گذراندن این دوره‌ی سه ماهه خانواده‌ و اجتماع این افراد را پذیرش نکنند مجددا این افراد دچار آسیب‌های اجتماعی شده و به دوره اعتیاد برمی‌گردند اما در این میان اگر این از طرف جامعه قبول شوند و کار پیدا کنند امکان بازگشت آن‌ها به اعتیاد بسیار پایین می‌شود.

چتر حمایت و نظارتی بر کمپ‌های ترک اعتیاد

شادنژاد اظهار کرد: اعتیاد یک بیماری بوده و نه اقدام مجرمانه و در عمل‌کرد کمپ‌های اعتیاد اجباری به‌خاطر نظارت‌های بیش‌تر و چترحمایت سیستم‌های دولتی و چتر نظارتی دانشگاه علوم‌پزشکی و سازمان بهزیستی و قوه‌ قضاییه و سیستم‌های کشوری نسبت به مراکز اختیاری عمل‌کرد بهتری دارند.

وی عنوان کرد: مراکز ترک اعتیاد غیر مجاز از چتر نظارتی مراکز به دور بوده و ممکن است که رفتار درست و انسانی با این افراد نداشته و یا حتی از تغذیه‌ی خوبی نیز برای این افراد استفاده نکنند اما در مراکز‌ اجباری و اختیاری مجاز ترک اعتیاد با این افراد با توجه به کرامت انسانی برخورد می‌کنند و بهترین خدمات آموزشی و مشاوره‌ای و تغذیه‌ای را به معتادین ارائه می‌کنند.

شادنژاد ادامه داد: در شهر مشهد یک مرکز ماده‌ی۱۶ ترک اعتیاد برای آقایان در خلق‌آباد و یک مرکز اعتیاد اجباری برای خانم‌ها در اکبر آباد وجود دارد و نیزتعدادی مرکز هستند که جزو تبصره‌ی ۲ ماده‌ی ۱۶ هستند بدین معنی که زیر نظر همان مراکز ترک اعتیاد هستند و به عنوان مرکز ترک اعتیاد تبصره ۲ ماده‌ی ۱۶ از آن‌ها یاد می‌شود که تنها راه ورود به این مراکز حکم قاضی است

معتادین زیر۱۸ سال در ابن سینا

وی مطرح کرد: معتادین در کمپ‌های اجباری تنها در رده‌ی سنی ۱۸سال به بالا پذیرش شده و زیر سن ۱۸ سال افراد به بیمارستان ابن سینا منتقل شده و تحت نظر روان‌پزشکان قرار می‌گیرند وپیشنهادهایی برای وجود مراکز تخصصی برای کودکان وافراد زیر 18 سال در خراسان رضوی داده شده و ضرورت وجود آن به وضوح دراستان احساس میگردد.

شادنژاد افزود: آمار اعتیاد در خانم‌ها نسبت به آقایان کم‌تر است اما  اعتیاد در خانم‌ها آسیب‌های اجتماعی دیگری را نیز به دنبال دارد اما در کل سازمان‌ها برای ترک اعتیاد از یک قانون واحد استفاده کرده و قانون خاصی برای خانم‌ها در این زمینه ندارند.

درمان‌گران سرپایی موفق‌ترند

وی توضیح داد: پزشکان درمان‌گر سرپایی در بین ان‌جی‌یوها در کل موفق‌ترند زیرا که از همان ابتدای دوره ترک اعتیاد ارتباط بیمار با خانواده قطع نشده و با حضور در این کلینیک‌ها تحت درمان قرار گرفته و آموزش می‌بیند و در صورت نیاز مددکاران و روان‌شناسان به وی و خانواده‌اش کمک می‌کنند و هم‌زمان نیز بین او و اجتماع فاصله‌ای به‌وجود نمی‌آید.

 

شادنژاد گفت: اگر بیماری ترک کرد اما پس از مدتی مجدد به اعتیاد روی اورد شکست در پروسه‌ی درمان محسوب نمی‌شود زیرا که ساختار بیماری به این شکل بوده که این در وجودش هست و ممکن است این بیماری بنا به دلایل متعدد لغزش داشته و این بیماری عود کند.

طرح بیمه‌اعتیاد

وی عنوان کرد: طرح بیمه‌ی ترک اعتیاد بسیار طرح خوبی بوده که از حدود دو سال پیش مطرح شده و بازخوردهای بسیار خوبی را نیز به همراه دارد و باید حتی‌الامکان تمامی معتادین تحت پوشش بیمه قرار گرفته و از بیمه و مزایای آن بهره‌مند شوند چرا که کمک بسیار بزرگی به معتادین است و امید است علاوه بر اجرایی شدن این طرح در حاشیه شهرها افراد شهری نیز از امکانات بیمه بهره‌مند شدند.

 

شادنژاد افزود: ودرصورت اعلام تخلف در مراکز درمان اعتیاد و مراکز اقامتی ؛به این مراکز تذکر شفاهی و کتبی داده میشود ودر صورت تکرار تخلف ممکن است تعلیق و یا تعطیل دائم شوند. درماده واحده قانون حمایت

ازحقوق شهروندی که منشا اصلی آن اصل 37 و 38 قانون اساسی است، به صراحت گفته شده که هرگونه اقدامی که مصداق شکنجه و یا ضرب و جرح و آزار و اذیت داشته باشد، جرم بوده و مجازات کیفری داشته و قابلیت تعقیب کیفری و تخلف انتظامی دارد.

بنابراین، این اقدامات هیچ کدام وجهه قانونی نداشته واگر اثبات شود که چنین اقداماتی درکمپی انجام شده است، تمامی مسوولان آن تحت تعقیب کیفری قرار می‌گیرند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *