کرباسیان برکنار شد

رحیمی جهان‌آبادی: اقتصاد دولت روحانی بیمار است

نمایندگان مردم در خانه ملت در حالی که تنها چند روز از یک سالگی تصدی کرباسیان بر وزارت امور اقتصادی و دارایی گذشته بود اعتماد خود را از وی سلب کردند.

مسعود کرباسیان که در 29 مرداد سال 96 توانست به عنوان وزیر اقتصادی و دارایی رأی اعتماد از مجلس کسب کند امروز درحالی که تنها 6 روز از یک سالگی این تصدی گری گذشته بود برای برگزاری جلسه استیضاح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد.

ساعت 8:20 دقیقه صبح مسعود کرباسیان وارد صحن علنی مجلس شد که پس از آن به ترتیب برخی از اعضای هیات دولت از جمله اسحاق جهانگیری، محمود واعظی، ابتکار، صالحی، آذری جهرمی، علوی و ظریف وارد صحن شدند.

به گفته برخی از نمایندگان تدابیر ویژه‌ای برای جلوگیری از ایجاد تنش و حواشی رخ داده در جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای جلسه روز یکشنبه اتخاذ شده بود که در این زمینه می‌توان به مطلب منتشر شده در توییتر علیرضا رحیمی برای برگزاری هر چه بهتر جلسه اشاره کرد.

لاریجانی در ابتدای جلسه از نمایندگان استیضاح کننده درخواست ارائه توضیحات خود حول محورهای تعیین شده را داشت.

جلسه با تدابیر اتخاذ شده در کمال آرامش آغاز و نمایندگان موافق استیضاح به ترتیب به ارائه توضیحات خود پرداختند، در جریان ارایه نظرات موافقان استیضاح، برخی از نمایندگان با حضور در کنار صندلی وزرا و هیات دولت به بحث و تبادل نظر می‌پرداختند.

دولت در بنگاه داری ناتوان است

پس از طرح دلایل موافقان استیضاح کرباسیان، فرصت برای صحبت وزیر اقتصاد در دفاع از عملکرد خود فراهم شد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: به عنوان یک عضو از هیئت واگذاری اصل 44 تأکید می‌کنم که دولت باید از بنگاهداری دست برداشته و دولت در بنگاه ‌داری ناتوان است؛ خواهش می‌کنم بحث بنگاه داری را رها کنید.

کرباسیان با بیان اینکه باید جوابگوی عملکرد سیستم اقتصادی باشم، تصریح کرد: از 4 روش تعیین قیمت شده و دولت باید از بنگاهداری خارج شود؛ به طور حتم این مسئله به صلاح مملکت خواهد بود و من متعهد به اجرای اصل 44 خواهم بود، خوب نیست مقام معظم رهبری تأکید کند که اصل انقلابی 44 به میزان مورد نظر من اجرایی نیست.

وزیر امور اقتصاد و دارایی در خصوص موارد مطرح شده در خصوص مشکلات ارزی گفت: در شرایط حساسی هستیم، ترکیه فقط تعرفه را عوض کرد و در این بین 30درصد ارزش پول ملی آن کاهش پیدا کرد، روسیه تحریم و فروش نفت آن محدود شد، با وجود این باید دید که در چند روز گذشته ارزش پولی ملی آن به چه میزان کاهش یافته است.

وی با اشاره به تشکیل دو ستاد شورای هماهنگی سران قوا و ستاد تدابیر مقابله با تحریم افزود: در جلسات ستاد شورای هماهنگی سران قوا و مقابله با تحریم تصمیمات قابل قبولی برای رهایی از این مشکلات اتخاذ می‌شود؛ مجلس باید کمک کند این گردنه سخت را پشت سر بگذاریم. در خصوص نقدینگی نیز باید گفت که در زمان آغاز به کار من در وزارت اقتصاد میزان نقدینگی هزار و500 هزار میلیارد تومان بود بنابراین افزایش آن به پای من نیست.

افراد تحت پوشش سه برابر شده اند

وی ادامه داد: در رابطه با معیشت ضعفا اقداماتی انجام شده همچنین میزان مستمری افراد تحت پوشش اضافه شده است از سال گذشته تا امروز تعداد افراد تحت پوشش سه برابر شده و امسال نیز 800 هزار نفر تحت پوشش قرار می‌گیرند اما بازهم بنده عذرخواهی میکنم باید در این وضعیت به فکر دهک های پایین جامعه بود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه دولت با برگزاری جلسات متعدد پیگیر رفع مشکلات است، اضافه کرد: در صورتی که که در وزارت اقتصاد ماندگار شوم پیگیری رفع مشکلات خواهم بود.

کرباسیان ادامه داد: همان طور که آقای پزشکیان بیان کردند ما در جنگ اقتصادی هستیم در جنگ اقتصادی یک نقطه مورد توجه قرار نمی دهد تمام اقشار جامعه تحت تاثیر قرار می‌گیرند و کانون آن اقتصاد و دستگاه های اقتصادی است.

وی با بیان اینکه ما باید با حمایت سیاست ها را پیش ببریم، یادآور شد: در وزارت اقتصاد باید به بیمه، بازار سرمایه، تامین منابع ارزی و… توجه شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان افزود: بنده از 25 سالگی معاون وزیر کشور بوده ام در دوران جنگ زمانی که با بدهی های ارزی دست و پنجه نرم می‌کردیم مدیر بودم چه در قالب وزیر و چه خارج از وزارت در خدمت نظام خواهم بود.

سخت شدن وضعیت اقتصادی کشور نقطه مشترک اظهارات موافقان و مخالفان استیضاح

نقطه مشترک در میان اظهارات موافقان و مخالفان استیضاح کرباسیان که قبل و بعد از اظهارات وزیر به ایراد سخنرانی پرداختند سخت شدن شرایط زندگی مردم در جنگ اقتصادی پیش رو بود.

در این میان قاسم جاسمی به عنوان موافق استیضاح کرباسیان با بیان اینکه وضعیت اقتصادی بد منجر به تاخیر در ساخت مسکن زلزله زدگان شده است،گفت: گمرک غرب کشور در دست کسانی است که حتی یک تیر هم در جنگ تحمیلی به سمت دشمن شلیک نکرده اند!

از دیگر مخالفان عملکرد وزیر اقتصاد و دارایی نیز صحبت هایی حول محور افزایش نرخ تورم و سخت شدن شرایط زندگی برای قشر متوسط و ضعیف جامعه شنیده شد.

مخالف استیضاح: با اختلاف راه به جایی نمی بریم

پس از اظهارات وزیر اقتصاد آقایان سلیمانی و پزشکیان به عنوان موافقان وزیر و مخالفان استیضاح در جایگاه حاضر شده و به ایراد نقطه نظرات خود پرداختند که در این میان پس از صحبت های حسن سلیمانی مبنی بر اینکه استیضاح از باب استفعال مصدر و به معنی طلب کردن و توضیح دادن است، دکتر لاریجانی با لحنی همراه با مزاح خطاب به نماینده کنگاور گفت: ممنونیم که فاعل و مفعول را مشخص کردید.

در این حین برخی از نمایندگان با بلند کردن آیین نامه خواهان ارائه توضیحاتی شدند تا فرصت به مسعود پزشکیان به عنوان موافق دوم وزیر اقتصاد رسید که در ابتدا به توضیح وضعیت زندگی خود و فرزندانش پرداخت که با شفاف سازی های صورت گرفته در این حوزه نمایندگان با فریادهای احسنت احسنت وی را به ادامه صحبت هایش تشویق کردند.

مسعود پزشکیان در ادامه صحبت های خود در مخالفت با استیضاح وزیر اقتصاد با بیان اینکه نمی توان منکر وجود مشکل در نحوه مدیریت کرباسیان بود، گفت: باید ستادی درست کرده و همه پشت سر آن بایستیم زیرا با اختلافات راه به جایی نمی بریم.

در پایان این صحبت ها فرصتی دیگر در اختیار وزیر اقتصاد قرار گرفت تا تلاش خود را برای قانع کردن نمایندگان صورت دهد اما در نهایت و پس از شمارش آرا لاریجانی با قرائت نتیجه اعلام کرد که از مجموع 260 نماینده حاضر 137 رأی موافق، 121 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع به دست آمد از این رو مجلس رأی اعتماد خود را از کرباسیان پس گرفت.

ناتوانی در مدیریت اقتصادی

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس با بیان اینکه فساد در گمرک و ناتوانی در مدیریت اقتصادی کشور از جمله دلایل اصلی استیضاح وزیر اقتصاد است، گفت: مردم زیر فشار اقتصادی در حال خرد شدن هستند.

جلیل رحیمی جهان آبادی در موافقت با استیضاح مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: به عنوان یک اصلاح طلب، حامی دولت و حامی آقای روحانی و فردی که از دولت تدبیر و امید حمایت می‌کند، اینجا ایستاده‌ام. من فردی هستم که همچنان دولت را حمایت کرده و دولت تدبیر و امید را شایسته خدمت به مردم می‌دانم، اما خواهان استیضاح وزیر اقتصاد هستم، البته معتقدم نه آقای کرباسیان مقصر است، نه ترامپ و نه آقای روحانی و نه هیچ فرد دیگری. مقصر ما هستیم که پشت این دیوارهای سیمانی صدای ضجه مردم و ملت ایران را نمی شنویم.

نماینده مردم تربت جام، تایباد، باخرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما مقصریم که به جای شنیدن صدای درد و رنج مردم، چشم و گوش بسته از برخی وزرای دولت حمایت می‌کنیم. ما مقصریم که توجیهات غیرمنطقی و غیرعقلانی وزارت اقتصاد را در مواردی همچون ناکارآمدی، ضعف مدیریتی، فساد در گمرک و ناتوانی در مدیریت بازار ارز هر روز می‌شنویم اما همچنان با توجیهات غیرمنطقی اقدامات آنها را تایید می‌کنیم.

وی با بیان اینکه وزارت اقتصاد ناتوان در مدیریت اقتصادی است، افزود: آقای کرباسیان نه مدیری است که اقتصاد کلان بداند و نه مدیری است که کشور را مطابق با اقتصاد کلان اداره کند و نه حتی مدیری که بتواند بر زیرمجموعه خود تسلط و مدیریت داشته باشد.

فساد در گمرک

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه 40 نفر از نمایندگان مجلس استیضاح وزیر اقتصاد را امضا کرده اند، ادامه داد: فساد در گمرک، اصلی ترین دلیل این استیضاح است. باید پرسید مقصر فساد در سامانه گمرکی چه کسی است؟ بارها به آقای عسگری و آقای کرباسیان در جایگاه رئیس فراکسیون مرزنشینان موضوع و مشکلات را مطرح کردم و گفتم که شرکت های مرزی در فشار شدید اقتصادی به سر می‌برند و مشکلات گمرکی مردم را زمین گیر کرده است، اما نه تلاشی برای تغییر شرایط در گمرک دیده می‌شود و نه در وزارت اقتصاد و البته امیدی هم برای بهبود اوضاع وجود ندارد.

فشار اقتصادی مردم را خرد می‌کند

رحیمی جهان آبادی مطرح کرد: معتقدم یا وزیری را نباید برای استیضاح به مجلس کشاند یا اگر به مجلس آمد، بدون نگاه جناحی، سیاسی و حب و بغض نسبت به دولت از حقوق ملت دفاع کنیم، زیرا مردم در زیر فشار اقتصادی در حال خرد شدن هستند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ای کاش همان طور که به شما اجازه می‌دادند تصویرتان از رسانه‌های مختلف پخش شود به افرادی که صبح تا شب در دمای 40 درجه ضجه می‌زنند نیز چنین اجازه‌ای داده می‌شد تا حداقل صدای آنها توسط من و شما شنیده می‌شد.

وی با بیان اینکه استیضاح وزیر در 17 محور مطرح شده است، افزود: وزیر اقتصاد ناتوان در مدیریت کلان کشور است چرا که ایشان در گمرک کار کرده است و سوابق لازم برای مدیریت کلان را ندارد؛ هر چند بنده خود به این وزیر در ابتدای دولت رأی اعتماد دادم اما اکنون با توجه به وضع اقتصادی ایجاد شده و عدم پاسخگویی گمرک و وزارت اقتصاد صلاح را در استیضاح می‌بینم چرا که نه گمرک پاسخگو است و نه وزارت اقتصاد و نه فساد را در گمرک می‌بینند و نه حتی حاضرند این مشکلات را بشنوند.

رحیمی جهان آبادی با تأکید بر اینکه تا کی می‌خواهید مشکلات اقتصادی کشور را به گردن بازار سلیمانیه، هرات، ارمنستان و کشورهای همسایه بیندازید، اضافه کرد: باید پذیرفت که مدیریت اقتصادی کشور بسیار ضعیف است، هر چند محورهای سوال از رئیس جمهور بر پایه ناتوانی شخص وزیر اقتصاد است.

این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: رئیس جمهور باید پاسخگوی ناتوایی‌های وزیر اقتصاد و مجموعه‌های زیر نظر او باشد در حالی که آقای روحانی امروز زیر بدترین فشارهای داخلی و خارجی قرار دارد لذا لازم است از آقای کرباسیان پرسید چرا رئیس جمهور باید ضعف شما را پاسخگو باشد؟ در حالی که شخص شما مسئول هستید.

اقتصاد دولت روحانی بیمار است

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه وزارت اقتصاد درک درستی از تئوری‌های اقتصادی ندارد در حالی که دنیای امروز بر پایه اقتصاد و عقلانیت اداره می‌شود نه توهم و توطئه، تصریح کرد: اقتصاد دولت آقای روحانی بیمار است و شخص کرباسیان مقصر اصلی است.

نماینده تربت جام و تایباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر رئیس گمرک به سامانه گمرکی شرق کشور و گمرک دوغارون، گفت: در این سفر بخشی از فساد و مشکلات را شرح دادم اما باید پرسید آقای عسگری چه اقداماتی انجام داده است؟، مگر ایشان زیر نظر وزیر اقتصاد نیستند؟، بنابراین باید پرسید وزیری که نمی‌تواند در شرایط جنگ اقتصادی زیرمجموعه خود را اداره کند به یقین نمی‌تواند اقتصاد کشور را نیز سامان دهد و سوال این است چنین فردی باز هم باید وزیر مملکت بماند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اعتقاد به اینکه اگر امروز به عنوان نماینده مردم ایران به استیضاح وزیر اقتصاد رأی داده ندهند باید به مردمی که صبح تا شب پشت دیوارهای سیمانی مجلس ضجه می‌زنند پاسخگو باشند.

وی خطاب به نمایندگان مجلس افزود: اگر بر ضرورت شفافیت اقتصادی، ناتوانی اداره امور اقتصادی و ضعف مدیریت در اقتصاد کشور اعتقاد داریم به نام ملت ایران و به نام تمام دردها و رنج‌های این مردم از شما درخواست رأی استیضاح به وزیر اقتصاد را دارم اما همچنان در دفاع از دولت تدبیر و امید که منتخب مردم است تأکید می‌کنم.

انتهای خبر/

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *