مبارزه با احتکار در قیمت‌ها تاثیرگذار بود

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اقدامات ما در کنار دیگر دستگاه‌هایی که در خصوص اختفا و احتکار کالاها کمک و با آن برخورد کردند، در کنترل قیمت کالاها تاثیرگذار بود.

به گزارش ایسنا، علی باخرد در خصوص نظارت‌های صورت گرفته در ایام محرم افزود: متاسفانه امسال موضوع احتکار و وضعیت ارز و کالای اساسی، کار را سخت و وظیفه ما را بیشتر کرده است.

وی افزود: آنچه ما در محرم مدنظرمان بوده، نظارت بر کالاهایی است که مردم در این ایام بیشترین مصرف را دارند، به جهت اینکه تعداد زائرین مشهد مقدس نیز بیشتر می‌شود و اکنون نیز این افزایش با ایام تابستان به ویژه شهریور ماه همزمان شده که بیشترین زائر را در مشهد داریم.

باخرد با بیان اینکه نظارت بیشتر کالاهای اساسی و ضروری مدنظر ما است، عنوان کرد: کالاهای اساسی شامل روغن، برنج، قند، شکر و به ویژه گوشت قرمز در این ایام و تا حدودی گوشت مرغ است. ما اقداماتی را همواره به صورت عادی انجام می‌دهیم اما در شرایطی که این کالاها به عنوان کالاهای اساسی و گروه اول بوده، دولت نیز در مورد آن‌ها حساسیت دارد، ارز نیز برای واردات به آن تعلق گرفته و نگهداری آن بدون بهانه و دلیل به عنوان احتکار قابل برخورد و پیگیری است، تلاش کردیم تا این کالاها را در این شرایط بیشتر مدنظر قرار دهیم و آن‌ها را بازرسی کنیم.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: این امر سبب می‌شود تا در خصوص کالاهایی که به عنوان کالاهای مدیریت شده توسط سازمان خودمان به عنوان دبیر کمیسیون تنظیم بازار در این ایام برای هیئات مذهبی، مناسک و مجالس و یا برای مراکز خاصی چون نمایشگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود، روان‌سازی داشته باشیم.

وی بیان کرد: سعی ما بر این بوده که بتوانیم در این یکی، دو ماه گذشته که طرح تابستانی شروع شده و به عنوان طرح ایام سوگواری ادامه پیدا کرده، نظارت دقیق‌تر و پیگیری مجدانه‌تری داشته باشیم و بستری را فراهم کنیم تا اقلامی که دولت به عنوان اقلام مدیریت شده با نرخ ارز دولتی در اختیار مراکز خاص قرار می‌دهد، به دست مصرف‌کننده خاص خود نیز برسد.

باخرد با اشاره به اینکه برخورد با احتکار، اختفا کالا و عدم عرضه  از یک ماه پیش حساسیت ویژه‌ای به خود گرفته است، تصریح کرد: اقدامات ما در کنار دیگر دستگاه‌هایی که در خصوص این پدیده کمک و با آن برخورد کردند، سبب شد که در قیمت کالاها تاثیرگذار باشد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: قیمت شکر از زمانی که ما ورود پیدا کرده و با احتکار برخورد کردیم، هزار تومان کاهش پیدا کرد. قیمت برنج وارداتی نیز تثبیت و هر کیسه کیلویی 8 هزار تومان شد. قیمت حبوبات نیز کاهش نسبتا خوبی نزدیک به هزار تومان داشت. حبوبات و این اقلام در این ایام افزایش قیمت پیدا می‌کند اما همین برخوردها و پیگیری‌های ما در ایام محرم سبب این کاهش قیمت‌ها شده است.

وی خاطرنشان کرد: گوشت مرغ از دو ماه پیش نزدیک به 2 هزار تومان ارزان‌تر و یک سری اقلام چون گوشت منجمد وارداتی نیز توسط سازمان ما توزیع شد. ما موظف بوده و هستیم که این موارد را نظارت کنیم، البته قیمت گوشت در حال حاضر هنوز بالا است اما با برنامه‌ریزی که در توزیع گوشت برای این ایام صورت گرفته، کمبود نیاز هیئات مذهبی و افرادی که می‌خواهند در این مدت غذا در اختیار مردم قرار دهند، تا حدود زیادی تامین شده است.

وی با بیان اینکه احتکارها بیشتر در حوزه کالاهای اساسی و لوازم خانگی بوده است، عنوان کرد: کالای اساسی شامل برنج، شکر، روغن و همچنین لوازم خانگی و لوازم یدکی، بیشترین کالاهایی بوده که احتکار شده و انبارهایی که کشف کردیم نیز بیشتر شامل همین کالاها بوده است که در حال توزیع آن‌ها با کمک دستگاه قضایی هستیم.

 

 

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *