25 سال اسارت ملت نتیجه فکر غلط مصدق

امام جمعه مشهد گفت: مصدق یک اشتباه بزرگ کرد، اینکه ما بدون وابستگی به یک قدرت خارجی نمی‌توانیم زندگی کنیم.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی-‌سیاسی نماز جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: معمولا روزهای آخر مرداد هر سال جریان 28 مرداد را در اذهان تداعی می‌کند که این جریان دو نکته عبرت‌آموز برای ما دارد.

وی افزود: بعد از قرن‌ها زندگی مردم ما که در دوران حاکمیت‌های استبدادی و استعماری قاجار و رضاخانی، فاقد نظام مردمی بود و مردم برای خودشان تصمیم نمی‌گرفتند، در سال 1330 نهضتی توسط یک شخصیت برجسته روحانی و دینی مرحوم آیت‌الله کاشانی با هماهنگی با قدرت‌های سیاسی جبهه ملی و نهضت آزادی تشکیل شد و حکومت مردمی به عنوان حکومت ملی به وجود آمد که مردم خودشان این حکومت را ایجاد کردند و دو سال نیز ادامه داشت.

علم‌الهدی با بیان اینکه این حکومت دو نکته عبرت‌آموز داشت، عنوان کرد: نکته اول این بود که جریان‌های ملی که با نهضت دینی یک روحانی هماهنگ شدند اعتقاد به دین نداشتند و می‌خواستند از دین به عنوان سکوی پرش و ابزار قدرت استفاده کنند و روحانیون بزرگ انقلابی به ارزش‌های دینی اهانت می‌کردند. آن‌ها به دلیل عدم اعتقاد به دین نتوانستند پای دین در ادامه و امتداد استقلال بایستند و شکست خوردند.

امام جمعه مشهد ادامه داد: این یک عبرت است که اگر فردی در سیاست به سراغ دین آمد باید آن را قبول داشته باشد یعنی سیاست فرع دین است نه دین ابزار سیاست. باید به عنوان تکلیف دینی و شرعی وارد عرصه سیاست شد نه اینکه فرد بخواهد دین را در عرصه سیاست ابزار کند. در ابتدای پیروزی انقلاب نیز ملی‌گرایان همین انحراف را داشتند که دین‌داری مردم آن‌ها را عقب زد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: یک بار ما تجربه کرده و در انقلاب مشروطیت جریان را به دست شما دادیم که اسلام را کنار زدید و کفر را آوردید. بار دیگر نیز در نهضت ملی جریان به دست شما بود که از اسلام دست کشیدید و با آمریکا دست دادید. دفعه سوم همان قضیه را با شما تجربه نمی‌کنیم.

وی اضافه کرد: نکته دوم عبرت این است که روزی که با انگلیسی‌ها مبارزه کردند تا نفت را ملی کنند و این سرمایه در دست خود مردم باشد، مصدق یک اشتباه بزرگ کرد و اینکه ما بدون وابستگی به یک قدرت خارجی نمی‌توانیم زندگی کنیم. بعد از بیرون کردن انگلیسی‌ها از کشور، آقای مصدق با آمریکایی‌ها دست داد و آن‌ها را وارد کشور کرد در حالی که نمی‌دانست که آمریکا و انگلیس یک جنس و هر دو شیطان و عامل شیطان هستند. آمریکایی‌ها را ایشان آورد.

علم‌الهدی با اشاره به اینکه آمریکا هم‌پیمان نمی‌خواهد بلکه نوکر می‌خواهد، تصریح کرد: آمریکا متوجه شد که مصدق دین ندارد اما ملیت دارد در حالی که شاه دین، وجدان و ملیت ندارد؛ بنابراین به این نتیجه رسید که مصدق ممکن است هم‌پیمان آمریکا شود اما نوکر نمی‌شود در حالی که شاه نوکر می‌شود. مصدق آمریکایی‌ها را آورد اما آن‌ها مصدق را کنار زدند و دولت ملی را ساقط کردند. 25 سال این ملت خودشان و ناموسشان در اسارت چکمه‌پوشان مستشاران آمریکایی بودند و این عبرت دوم 28 مرداد است.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: مسئولین متدین و کارگزاران مومن این نظام، این فکر غلط مصدق بود که به قیمت یک ربع قرن اسارت این ملت تمام شد که ما بدون ارتباط با قدرت خارجی نمی‌توانیم زندگی کنیم. شما این پندار غلط را از سر خود بیرون کنید. اگر قرار شد که آمریکا نباشد اروپا نیز باید نباشد. مردم این همه خون و جان دادند تا از این اسارت نجات پیدا کردند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: شما می‌خواهید با اروپایی که یک عضوش انگلیس، یک عضوش فرانسه و یک عضوش آلمان است مذاکره کنید. آلمانی که سلاح شیمیایی به دست صدام داد و هنوز جانبازان شیمیایی ما در کشور هستند. انگلیسی که حدود 200 سال جز جنایت و ظلم در این مملکت چیز دیگری روا نداشت. تنها مسئله جنگ و کشتار در آن نبود. انگلیسی‌ها در سال 1297 در این مملکت شاید به اندازه 10 کشته جنگ جهانی اول، مردم ما را از گرسنگی و قحطی کشتند.

وی اضافه کرد: شما می‌خواهید با این کشورها دست دهید و بگویید آمریکا نشد و با آن‌ها برجام را ادامه دهید. مقام معظم رهبری چند روز قبل صریحا فرمودند که آقای رئیس جمهور خودش اعتراف کرد که اگر محدودیت‌های شما نبود ما امتیازات بیشتری می‌دادیم. اگر مقام معظم رهبری نبودند به اقرار خود آقای رئیس جمهور، دولتی‌ها برای همین برجام ورشکست شده لعنتی و بلای این مملکت، بیشتر امتیاز می دادند. ما بیشتر از این‌ها داده بودیم و مملکت رفته بود.

علم‌الهدی عنوان کرد: به جای این فکر، مردم را نجات دهید که یک عده افراد سودجو از این موقعیت اقتصادی کشور سوءاستفاده نکنند و بدزدند و دستگاه‌های اجرایی به آن‌ها کاری نداشته باشند. آن دشمن که زیر حساب زد و کنار رفت و با این‌ها شروع کنیم، این فکر است؟ تجربه هم هست. باید متوجه شوند که مقام معظم رهبری با این صراحت بیان می‌کنند که در همین مقدار هم که جلو رفتیم و اجازه دادیم اشتباه کردیم و به خطوط قرمز من عمل نکردند.

امام جمعه مشهد گفت: در داخل کشور چرخ اقتصاد و معیشت مردم را بچرخانید. این درست نیست که رهبری را در فشار داخلی قرار دهید، این خیانت و جنایت است. با همه قدرت مشکلات مردم را حل کنید. 4 سال است که مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کنند اما به اندازه یک دهم آن در کشور اجرا نشده است.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *