همدم مهربان

امام برای انسانها، همدمی رفیق، و پدری مهربان و برادری همانند است؛

از دور می آیند؛ از نزدیک می آیند؛ عده ای با پای پیاده، عده ای با ماشین و قطار و هواپیما و هر وسیله ای که آن ها را به مقصد برساند. مهمانان ویژه با چمدان هایی پراز التماس دعا، پر از  چشم خیس منتظر برای شفا، خسته اما امیدوار و سرخوش وارد مشهد می شوند؛ مهمانی بزرگ آغاز می شود و اینبار این میزبان است که به مهمانانش هدیه می دهد. هرچه باشد به حکم حدیثی شریف از امام هشتم(ع) امام برای انسانها، همدمی رفیق، و پدری مهربان و برادری همانند است.

اگرچه در تمام ایام سال مشهد میزبان زائران رضوی است اما این اتفاق هرساله در دهه کرامت و روز میلاد امام رضا(ع) جلوه ای منحصر بفرد به خود می گیرد حتی گرمای شدید تابستانی نیز نتوانسته است آن را کم رنگ کند. جمعیتی خیره کننده در روزهای منتهی به پایان دهه کرامت در حرم مطهر رضوی گردهم می آیند که اوج آن در شب میلاد و فردای آن است. مشهدی ها بعنوان همسایگان امام مهربانی ها نیز سعی می کنند مثل همیشه میزبانی دست و دلباز و شایسته برای مردمی باشند که از نقاط مختلف ایران و جهان خودشان را به این شهر رسانده اند.

جدا از جلوه های اعتقادی و دینی این رویداد که به واسطه وجود مضجع نورانی حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) شکل گرفته و در ایامی خاص مانند امروز نمودی عینی تر و ملموس می یابد، تولد امام رضا(ع) فرصتی برای نشان دادن همبستگی دینی و عرصه ای برای تقابل فرهنگی با دنیا است. فرصتی که می توان از طریق آن عظمت اسلام و فرهنگ اسلامی که رافت و مهربانی است را به رخ جهان کشید.

همچنین آذین بندی این روزهای شهر و درج کلمات مثبت و انرژی بخش مرتبط با حال و هوای دهه کرامت روحیه امید و نشاط را در شهر، پررنگ تر از همیشه کرده است. از برگزاری جشن های این دهه نیز نباید غافل شد که شهروندان مشهدی و زائران علی ابن موسی الرضا(ع) را حسابی سر ذوق آورده است.

درکنار همه این ها، اقصاد مشهد این روزها بلطف عاشقان حریم منور رضوی رونق قابل توجهی دارد و کاسبان مشهدی حسابی سرشان شلوغ است.

باید قدم‌های بیشتری برای تامین رفاه زائر برداشته شود‌

مرجع عالیقدر تشیع گفت: باید قدم‌های بیشتری برای تامین رفاه زائر برداشته شود.

آیت الله نوری همدانی در مراسم افتتاح زائرسرای رضوی اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در قرآن کریم در مورد آن تاکید شده مسئله شکر نعمات پروردگار عالمیان است. در 73 جای قرآن خداوند متعال ترغیب به شکر نعمات خود کرده است.

مرجع عالیقدر تشیع بیان کرد: در سوره ابراهیم که سوره چهاردهم قرآن مجید است این مهم مورد تاکید است و هرقدر شکرگذاری بیشتر باشد به همان نسبت نیز پروردگار نعمات خود را افزایش خواهد داد. اگر نعمات پروردگار را بخواهید بشمارید از شمارش آن عاجز خواهید بود. این نعمت‌‌ها از اوج آسمان تا زمین وجود دارد و خداوند تذکر می‌دهد به اینکه باید انسانها سپاسگزار و حق شناس باشند و باید در برابر نعمات آنها را بشناسند.

آیت الله نوری همدانی ادامه کرد: بزرگترین نعمت پروردگار چیست؟ امام صادق(ع) عظیم ترین نعمت و بافضیلت ترین نعمت را ولایت اهل بیت(ع) می‌دانند و ما در این مسیر و در مسیر شناخت ولایت و سپاسگزاری از نعمت ولایت حرکت می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه چند نفر به عنوان بضعه پیامبر اشاره شده که همان پاره تن است گفت: در 30 مورد صدیقه طاهره(س) به عنوان پاره تن پیامبر معرفی شده است. نقش فاطمه زهرا(س) در تبیین اسلام ناب نیز بسیار مهم و حیاتی است.

مرجع عالیقدر تشیع بیان کرد: امیدواریم قدم‌های بیشتری برای تامین راحتی و رفاه زائر برداشته شود و شما عزیزان نیز میزبان هستید و  اجر شما بسیار بافضلیت و بالاست و امیدواریم خدمت‌رسانی به زائر افزایش یابد و از نعمت ولایت برخوردار باشیم.

امام رضا(ع)، پرچمدار تشریح و تبیین مفاهیم عمیق ولایت بودند

خطیب حرم مطهر رضوی گفت: امام رضا(ع)، در دوران زندگانی خویش پرچمدار تشریح و تبیین مفاهیم عمیق ولایت بوده و هستند.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان در ویژه برنامه شکوه رضوان که بعد از نماز مغرب و عشاء در صحن جامع رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه به برکت حضور امام رضا(ع) در ایران نشر مبانی ولایی فراهم شد، عنوان کرد: امام رضا(ع) بیشترین مطالب مربوط به ولایت و ولایتمداری را بیان کردند و در این راه زحمات زیادی را هم متحمل شدند. ایشان به شیوه‎های مختلف و بیان‎های متعدد ابعاد مختلف ولایت را به مردم ابلاغ کردند.

وی ادامه داد: وقتی مامون خواست بر امام رضا(ع) منت بگذارد که من تو را ولیعهد کردیم و جایگاه دادم، امام(ع) به او فرمود: «فکر نکن که تو مرا بین مردم محبوب کردی من اگر در مدینه بر مرکب خود می‎نشستم و سخنی می‎گفتم در قلوب شرق و غرب عالم نفوذ می‎کرد».

این استاد حوزه افزود: برخی به هارون الرشید می‎گفتند که امام رضا(ع) برای حکومت تو خطر آفرین است چرا او را به قتل نمی‎رسانی؟ هارون الرشید ملعون هم جواب می‎داد که «من یک‎بار پدر ایشان را به قتل رساندم برایم کفایت می‎کند»، این جواب هارون به خاطر این بود که پس از شهادت امام کاظم(ع) دستگاه حکومتش خیلی متزلزل شد.

وی افزود: حکومت هارون‎الرشید خیلی اقتدار داشت ولی پس از شهادت امام کاظم(ع) دیگر جرات نداشت به امام رضا(ع) زورگویی کند، همین امر باعث شد که امام رضا(ع) کمی راحت‎تر تبلیغ کند، لذا بعد از هلاکت هارون الرشید، مامون هم می‎ترسید امام رضا(ع) را به شهادت برساند لذا به زور امام را از مدینه به خراسان آورد تا بیشتر ایشان را تحت کنترل قرار دهد.

وی ادامه داد: ماموران مامون سعی کردن امام رضا(ع) را از مسیرهایی عبور دهند که کمتر شیعیان، ایشان را ملاقات کنند، وقتی امام رضا(ع) را از نیشابور عبور دادند تمام علما جمع شدن تا با حضرت ملاقات کنند، آنان به امام فرمودند که حدیثی بفرمایید ایشان هم فرمود: «لااله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی» امام در ادامه راه فرمودند «بشروطها و انا من شروطها» این اقدام شجاعانه امام رضا(ع) در بین علمای اهل تسنن بود.

حجت الاسلام پناهیان گفت: این سخن امام رضا(ع) بسیار کوبنده بود، امام در جایی این حدیث را بیان کردن که از شیعیان کسی حضور نداشت اما بیشتر از خطبه غدیر در بین مردم رواج یافت. امام رضا(ع) با همین رفتار خویش فرهنگ ولایت را در ایران جا انداخت تا جایی که در حال حاضر این همه عاشق از سراسر دنیا به زیارت ایشان آمده‎اند، حتی با این مشکلات اقتصادی آمار وقف و نذر حرم بالاتر رفته است.

وی ادامه داد: هارون الرشید و مامون به خوبی می‎دانستند که علیه امام رضا(ع) نمی‎توانند کاری کنند، چون امام در قلوب مومنان نفوذ کرده بودند. امام هم در این برهه مبحث ولایت را برای مردم تشریح کردند.

زائران بارگاه مقدس رضوی در حال افزایش است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: هرساله عدد زائران بارگاه مقدس رضوی در حال افزایش است و اکنون به طور متوسط سالانه بالغ بر 28 میلیون زائر به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی به ضرورت فراهم آوردن شرایط اسکان مناسب برای زائران کم درآمد امام علی بن موسی الرضا(ع) اشاره و ابراز کرد: موضوع فراهم آوردن شرایط اسکان مناسب برای زائران کم درآمد یکی از دغدغه‌ها بوده است، اسکان در کمپ در شأن زائر و میهمان امام رضا(ع) نیست، بنابراین آستان قدس رضوی تلاش کرده تا دغدغه‌ اسکان برای زائران کم‌درآمد را با احداث «زائرشهر رضوی» و «زائرسرای رضوی» تا میزان قابل توجهی رفع کند.
وی افزود: در سه ماهه اول حضور بنده در آستان قدس رضوی فرآیند احداث «زائرشهر رضوی» آغاز شد و با گذشت یک سال فاز اول آن به بهره‌برداری رسید و امروز توسط زائران زیارت اولی امام رضا(ع) مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: امروز فاز نخست «زائرسرای رضوی» نیز در فاصله 2 کیلومتری از حرم مطهر احداث شد، این فاز توان اسکان حدود 1500 زائر را دارد و تلاش داریم فاز دوم این زائرسرا را تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده به اتمام برسانیم.

بیش از 2.5 میلیون زائر به مشهد سفر کردند

سخنگوی ستاد خدمات سفر خراسان رضوی گفت: 2 میلیون و 563 هزار و 325 نفر زائر و مسافر همزمان با دهه کرامت به مشهد وارد شدند.

مهدی فروزان افزود: این آمار مربوط به بازه زمانی 23 تا 31 تیرماه است که 273 هزار و 792 نفر آنان از طریق حمل و نقل جاده ای و 16 هزار و 2 نفر نیز با قطار به مشهد مقدس مشرف شده اند.

وی گفت: 130 هزار و 128 نفر از این زائران از طریق فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد مقدس توفیق تشرف یافته اند.

فروزان، آمار زائرانی که با وسائط نقلیه شخصی به مشهد الرضا (ع) سفر کرده اند را یک میلیون و 999 هزار و 403 نفر اعلام کرد و افزود: این آمار در مقایسه با دهه کرامت سال گذشته 4.1 درصد رشد داشته است.

برگزاری بیش از 2هزار برنامه در دهه کرامت و به مناسبت ولادت امام رضا (ع)

معاون فرهنگی، هنری سازمان فرهنگی، تفریحی شهرداری مشهد گفت: بیش از دو هزار برنامه در دهه کرامت و به مناسبت ولادت امام رضا (ع) در فرهنگ‌سراها و مراکز فرهنگی برگزار می شود که مهم‌ترین آن‌ها اجتماع بزرگ مردم مشهد در میدان شهدا و گلباران حرم مطهر رضوی با همکاری آستان قدس رضوی است.

محمدمحسن مصحفی افزود: جشنواره‌های مختلفی در قالب برنامه‌ها برگزار می‌شود که یکی از آن‌ها جشنواره فرهنگی و هنری در بوستان وفاست که با حضور برخی چهره‌های سرشناس و هنرمندان استند‌آپ‌کمدی، موسیقی سنتی و… در ١٠ شب اجرا می‌شود.

وی اعلام کرد: جشنواره شهر شاد در بوستان ملت، ویژه برنامه راه امید و مهربانی، امام مهربانی‌ها، یک بعدازظهر خانوادگی، حریم آفتاب، جشنواره غذا، نمایشگاه‌های عکس و محصولات فرهنگی و پاتوق‌های گفت‌وگو از دیگر برنامه‌هایی هستند که در ٢٠ نقطه شهر برگزار می‌شود.

مصحفی تصریح کرد:٢٠نقطه شهر در شب ولادت امام رضا (ع) نورافشانی می‌شود؛ پارک کوهسنگی، برج‌های مرتفع خیابان امام رضا، بوستان وفا و… از مکان‌هایی هستند که در آن‌ها نورافشانی انجام می‌شود. همچنین بیش از ۵٠٠ هزار متر آذین‌بندی در سراسر شهر برای رنگ بخشیدن به شهر برای شب میلاد انجام شده است.

نصب بیش از ٨٠ هزار متر ریسه‌های پارچه‌ای، ٢٠ هزار متر ریسه رنگی، پرچم الوان و پرچم ایران در شهر

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد نیز گفت: بیش از ٨٠ هزار متر ریسه‌های پارچه‌ای، ٢٠ هزار متر ریسه رنگی، پرچم الوان و پرچم ایران در شهر نصب شده است.

خلیل ا… کاظمی افزود: یک‌صد بیلبورد و رولاپ در نقاط مختلف شهر نصب شده است که مضامین و محتوای بیلبوردهای و فضاهای محیطی شهری در این روزها به گونه‌ای فراهم شده است که بیانگر دیدگاه‌ها و گفتارهای حکیمانه و رئوفانه امام مهربانی‌ها باشد.

وی ادامه داد: در نظر گرفتن ۵٢ فضای پارک حاشیه‌ای، انتخاب ٨٠ محله برای برپایی جشن‌های رضوی و مشارکت هیئت‌های مذهبی در اجرای برنامه‌های شاد دهه کرامت از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده برای این مناسبت است.
انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *