هدف اجبار زوجین به زندگی در شرایط سخت نیست

کارشناس‌مسئول آسیب‌های اجتماعی بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: ما نمی‌خواهیم افراد را مجبور کنیم تا در شرایط دشوار زندگی کنند، بلکه می‌خواهیم کمکشان کنیم تا شرایط سخت را مدیریت و اصلاح کنند.

به گزارش ایسنا، شهره شاهرودی در رابطه با طرح مداخله در طلاق که از سوی سازمان بهزیستی خراسان‌رضوی برای کاهش میزان طلاق ارائه شده است، افزود: بهزیستی در طی چند سال گذشته طرح مداخله در کاهش طلاق را مد نظر داشته، تا بتواند به زوجینی که متقاضی طلاق و در شرایط بحرانی هستند کمک کند و با مداخلاتی که می‌کند بحران در خانواده کاهش دهد.

وی افزود: امروزه آسیب طلاق یک آسیب روبه‌رشد است و تعداد متقاضیان برای طلاق هر روز درحال افزون‌شدن است؛ بنابراین قانون حمایت از خانواده، مصوب سال 1394 زوجین را الزام به گذراندن مشاوره پیش از طلاق، کرده است. با توجه به همه این تأکیدات سازمان بهزیستی به‌عنوان نهادی که از ابتدا روی این مسأله کار می‌کرده، وارد قضیه شده است و با همکاری دادگستری فرایند کار را طراحی کردند.

شاهرودی ادامه داد: سازمان بهزیستی دیدگاه‌ها و رسالت‌های تخصصی در راستای اجرای این طرح داشت تا بتواند بنیان خانواده را حفظ کند. هدف این است تا خانواده بتواند تصمیم درست‌تری را بگیرد و این تصمیم برای همه اعضای خانواده موثر باشد. درواقع هدف بهزیستی این است زوجینی که می‌خواهند تصمیم به طلاق بگیرند تصمیمی درست بگیرند و آسیب‌رسانی آن به اعضای خانواده کم باشد. درواقع ما نمی‌خواهیم افراد را مجبور کنیم تا در شرایط دشوار زندگی کنند، بلکه می‌خواهیم کمکشان کنیم تا شرایط سخت را مدیریت و اصلاح کنند.

کارشناس مسئول آسیب‌های اجتماعی بهزیستی خراسان‌رضوی تشریح کرد: این طرح در ابتدا با طلاق‌های توافقی آغاز شد، اما پس از آن دعاوی طلاق‌های یک‌طرفه را نیز وارد کار کردیم. ما در مرکز مشاوره پیش از طلاق، هشت بخش تخصصی داریم که وضعیت خانواده را در ابتدای مراجعه زوجین مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

شاهرودی عنوان کرد: در این مرحله ارزیابی کلی انجام می‌شود. ارزیابی نخستین، این نتیجه را می‌دهد که آیا طلاق به صلاح خانواده است یا اینکه بایستی جلسات مشاوره را پشت سر بگذارنند تا بتوانند مشکلات خود را حل کنند. هزینه‌ای که خانواده‌ها برای جلسات مشاوره می‌کنند 175 هزار تومان است و الزام به گذراندن پنج جلسه دارند. در برخی از موارد چون خانواده تحت حمایت کمیته امداد یا بهزیستی باشد این جلسات به‌صورت رایگان برای مراجعه‌کنندگان در نظر گرفته می‌شود.

وی اظهار کرد: همه نیروهای در بخش مشاوره و مددکاری از یک غربال می‌گذرند و سطح مدرک تخصصیشان مشخص است، سن، سابقه تأهل و.. جزو شرایط ما برای استخدام این افراد است. ما بازرسی داریم که به‌صورت مرتب به این مراکز می‌رود و اگر این موارد رعایت نشود، بلافاصله نسبت‌به تغییر نیرو اقدامات لازم را انجام می‌دهیم. بنابراین ممکن است خطاهای کاری وجود داشته باشد، اما این خطاها مورد نظارت و بازبینی قرار می‌گیرد.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *