مشهد «شهر دوست‌دار کودک» می‌شود

رییس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد از تدوین طرح «شهر دوست‌دار کودکـ» در این کمیسیون خبر داد.

سیدمحسن حسینی‌پویا با اعلام این خبر، اظهار کرد: طرحی را با عنوان «شهر دوست‌دار کودک» در کمیسیون حقوقی در دست بررسی داریم که عمده مباحث این طرح به مباحث کودک‌آزاری و شهر ایمن برای کودکان مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: این طرح را با منابع متعدد تحت بررسی قرار دادیم تا طرح پخته و جامعی باشد و به صورت کلی چند بخش را مدنظر قرار دادیم که عبارتند از ایمنی و استاندارسازی خیابان‌ها و فضاهای عمومی برای کودکان، ایمنی برای کودکان از نظر آسیب‌های اجتماعی که ذکر شد، همراهی کودک با طبیعت تا کودکان صرفا زندگی ماشینی را تجربه نکنند و شهرسازی مناسب کودکان تا ساختاری شهری برای‌شان مناسب باشد.

رییس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: شورای شهر مشهد به‌نوبه‌خود در حال تلاش برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی است و امیدواریم این طرح جامع نیز تا مهرماه سال جاری تکمیل شود و به تصویب برسد.

حسینی‌پویا بیان کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی همانند کودک آزاری صرف حمایت قضایی کافی نیست و آگاه‌سازی مردم و به‌ویژه کودکان به دلیل ‌این‌که از مواردی که آن‌ها را تهدید می‌کند آگاه شوند نیز ضرورت دارد.

وی افزود: به همین دلیل آموزش به والدین، مربیان کودکان و مدارس و خود کودکان باید به یک بسیج عمومی تبدیل و همه وارد میدان شوند. باید بپذیریم مسئله کودک‌آزاری تهدیدی است که در جامعه وجود دارد، یک واقعیت است و چنانچه بخواهیم صورت مسئله را پاک کنیم و میزان آمار را پوشیده نگه داریم، دردی دوا نمی‌شود و فقط باعث این می‌شود تا در آینده بیشتر غافلگیر شویم.

حسینی‌پویا اظهار کرد: پس از پذیرش این واقعیت باید به سمت مقابله با آن حرکت کنیم که بخشی از آن قضایی و بخش دیگرش فرهنگ‌سازی است. اگر کودکان از تهدیدات پیرامون خودشان آگاه باشند تا حد زیادی می‌توانند از خود مراقبت کنند.

وی درباره اقدامات شورای شهر در حوزه فرهنگ‌سازی بیان کرد: به‌نوبه‌خود متوجه این واقعیت تلخ شده‌ و از چندین ماه گذشته فعالیت‌هایی را دراین‌باره آغاز کرده‌ایم. از جمله این اقدامات برگزاری همایشی با موضوع کودک‌آزاری بود که در این همایش از متخصصان حوزه‌های روان‌شناسی، علوم اجتماعی، حقوق و جرم‌شناسی دعوت کردیم و به ارائه نظرات و راهکارهای‌شان پرداختند که با استقبال خوبی مواجه و منتهی به این شد که کارگاه‌هایی را در دست اقدام داریم تا با برگزاری آن‌ها افرادی را آموزش دهیم که این مربیان به سایر مربیان و کودکان آموزش دهند تا بدین ترتیب آگاهی عمومی افزایش یابد.
انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *