ردپای خیرین در این استان کم‌رنگ است

دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور گفت: با توجه به محرومیتی که استان سیستان‌وبلوچستان دارد، متأسفانه خیرین اقدامات کمک قابل توجهی در این استان انجام نداده‌اند، این در حالی است که در شهرهای دیگر اقدامات خوبی صورت گرفته است.

حسین‌علی شهریاری در اولین همایش خیرین سلامت سیستان‌وبلوچستان که در مشهد برگزار شد، با اشاره به وضعیت اقدامات خیرخواهانه در سیستان‌وبلوچستان، اظهار کرد: در این میان معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم برای این موضوع تشکیل شده که بتواند در ارتقای سلامت جامعه تلاش کند و سطح سواد سلامت جامعه را افزایش دهد. علاوه بر این یکی از کارهایی که باید انجام شود، مراقبت در منزل است.

پیشگیری با کمترین هزینه درمان با هزینه هنگفت

وی ادامه داد: پیشگیری منجر به عدم پرداخت هزینه‌های هنگفت می‌شود، هم‌چنین لازم است در زمینه پیشگیری نیز اقداماتی انجام داد. باید کاری کنیم که مردم بیمار نشوند. البته فعالیت‌های ما نباید محدود به اقدامات فیزیکی و ساخت و احداث باشد. باید تلاش کرد مردم بیمار نشوند چراکه هنگامی که فردی بیمار شود، به دنبال آن باید مبالغ هنگفتی را جهت درمان خود هزینه کند.

دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور گفت: اگر مردم استان سیستان‌وبلوچستان با توجه به مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستند، بخواهند استان را رها کنند، دولت باید سالانه صدها میلیارد تومان هزینه کند تا امنیت را در استان برقرار کند، این در حالی است که در حال حاضر این امنیت توسط مرزداران صورت می‌گیرد و در این راه نیز تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند.

حضور موثر بانوان خیّر

وی حضور بانوان در عرصه فعالیت‌های خیریه را مهم و ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد: خوش‌بختانه با توسعه مشارکت زنان در این زمینه اقدامات خوبی را می‌توان انجام داد. قطعاً بانوان در هر امری که پای کار آمده‌اند، از مردان موفق‌تر بوده‌اند و با حضور آنان مردان هم تشویق می‌شوند که بیش‌تر در عرصه این فعالیت‌ها، حضور پررنگی داشته باشند و پا به پای یکدیگر تلاش کنند.

شهریاری گفت: با توجه به محرومیتی که استان سیستان‌وبلوچستان دارد، متأسفانه خیرین اقدامات کمک قابل توجهی انجام نداده‌اند، این در حالی است که در شهرهای دیگر اقدامات خوبی صورت گرفته است.

 

دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور بیان کرد: اقدامات مناسبی در این استان انجام نشده، اما در جلسه‌ خیرینی که اخیرا در شهر شیراز برگزار شد، مبلغی بالغ بر ۸۱ میلیارد تومان کمک جمع‌آوری شد که امسال نیز بنا شد ۱۰۰ میلیارد تومان کمک‌ جمع آوری شود، البته قطعاً اگر همت مردم سیستان‌وبلوچستان بالاتر از این نباشد، کم‌تر هم نخواهد بود و آن‌ها هم می‌توانند پای کار آیند که در این صورت قطعاً شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

سیستان و بلوچستان همیشه مظلوم

وی عنوان کرد: مردم سیستان‌وبلوچستان همیشه و در هر زمانی مظلوم واقع شده‌اند. به عنوان نمونه این استان نزدیک به ۱۸ سال است که با خشکسالی‌های شدیدی درگیر بوده و روستاهای زیادی در آن با تانکر آب‌رسانی می‌شود. خیرین می‌توانند ما را در زمینه‌هایی چون ساخت مرکز بهداشت، تجهیز بیمارستان و دستگاه‌های دیالیز، راه‌اندازی خانه‌های بهداشت و مرکز جامع سلامت در استان یاری کنند.

دبیر کل مجمع خیرین سلامت کشور تصریح کرد: حتماً نباید افراد به صورت میلیاردی کمک کنند؛ انتظار ما این است که اگر افراد منابع مالی کمی دارند، باز هم در این امر خداپسندانه شرکت کنند و سهیم باشند. سال‌های گذشته خیرین اقدامات بسیار خوبی انجام دادند، اما امروز با توجه به تحریم‌هایی که با آن مواجه هستیم، دچار مشکلاتی خواهیم شد.

در حال حل مشکلات دارو هستیم

شهریاری اظهار کرد: در حال حاضر هم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه دارو تلاش دارد که راهکارهایی را در پیش گیرد، اما باز هم دشمنان بیکار نخواهند ماند و مشکلاتی ایجاد خواهند کرد؛ بنابراین ما باید دست‌دردست هم دهیم تا بتوانیم در حد توان تا حدودی درد این بیماران را کاهش دهیم و مشکلات آن‌ها را حل کرده و یا به حداقل برسانیم.

 

وی با اشاره به فرمایشات رهبری در خصوص سبک زندگی، تأکید کرد: با وجود این متأسفانه بسیاری از افراد و مسئولان نسبت به این موضوع بی‌توجه هستند. باید به سمتی پیش رویم که غذاهای سنتی، تحرک و ورزش را در برنامه روزانه خود داشته و از این راه بتوانیم تا حدودی پیشگیری‌های لازم را انجام داد.

سیستان‌وبلوچستان با بیش‌ترین بیماران تالاسمی و هموفیلی

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و اموزش پزشکی گفت: سیستان‌وبلوچستان بیش‌ترین آمار بیماران تالاسمی و هموفیلی را دارد.

سیدمحمدهادی ایازی در ادامه افزود: آنچه که اهمیت دارد، مشارکت مردمی است. بنابراین به جرات می‌‍‌‌توان گفت که آمار بالای بیماران نشان‌دهنده این است که ما در زمینه مسائل فرهنگی توسعه‌مند، ضعیف هستیم.

وی گفت: متأسفانه سیستان‌وبلوچستان وضعیت خوبی ندارد، اما به عقیده من می‌توان بخش قابل توجهی از مشکلات آن را برطرف کرد. در دوره جدید بالغ بر ۷۵۰ پروژه بهداشتی درمانی کلید خورده که بخشی از آن افتتاح شده، بخشی در آستانه افتتاح و بخشی نیز تا پایان دولت به بهره برداری خواهد رسید.

سواد سلامت جامعه باید افزایش یابد

ایازی عنوان کرد: اگر ما به دنبال این موضوع نباشیم که سواد سلامت جامعه را افزایش دهیم تا خودشان به فکر خود و اعضای خانواده‌شان باشند، هرچقدر هم مراکز درمانی توسعه پیدا کند، مشکلی حل نخواهد شد. نتیجه این امر مسائل و بیماری‌هایی است که روزبه‌روز بیش‌تر می‌شود و پیامد آن هم این است که اگر ما به ازای هر بیمار در سال، ده‌ها میلیون تومان هزینه کنیم، باز هم مشکلی حل نخواهد شد.

 

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: در این راستا باید فرهنگ‌سازی ‌صورت گیرد و از ظرفیت‌های مختلف استفاده شود تا مردم به فکر سلامتی خودشان باشند. باید حتماً به این فکر باشیم که مجموعه‌های مردم نهاد توسعه یابد تا سواد سلامت در جامعه بالا رود؛ البته در این راستا اقداماتی هم صورت گرفته اما کافی نیست.

وی ادامه داد: نکته بعدی در مشارکت این است که مشارکت در توسعه زیرساخت‌ها باید باشد و ما نباید فکر کنیم که چون استانی محروم است، نمی‌توان موفق به انجام کارهای خوب شد. این در حالی است که با حضور افراد توانمندی که در استان وجود دارد، می‌توان کارهای خوبی انجام داد.

ایازی تأکید کرد: اگر این اراده وجود داشته باشد و فرهنگ‌سازی نیز صورت گیرد، ما شاهد اتفاقات خوبی در آینده خواهیم بود. در واقع باید سازوکاری فراهم شود که از ظرفیت این امور استفاده شود. امید است محرومیت‌هایی که در استان سیستان‌وبلوچستان وجود دارد، به طور قطعی حل شود و ما شاهد اتفاقات خوبی باشیم و نگرانی‌‎هایی که در این خصوص وجود دارد، کاملاً برطرف شود.

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، در مان و آموزش پزشکی عنوان کرد: اگر ما به دنبال این موضوع نباشیم که سواد سلامت جامعه را افزایش دهیم تا خودشان به فکر خود و اعضای خانواده‌شان باشند، هرچقدر هم مراکز درمانی توسعه پیدا کند، مشکلی حل نخواهد شد.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *