دم مسیحایی دستانش

صبح امروز در گفت‌وگو با هنرمندی که چوب‌های بدون استفاده را به آثاری ماندگار تبدیل می‌کند

تا به حالا برای همه ما پیش آمده که وقتی در جنگل و یا در ساحلی قدم می زنیم به چوبهایی که از دریا رانده شده و شکل های عجیب و غریبی دارند و یا در جنگل با ریشه و تنه درختانی که پیچ در پیچ و ما در تخیل خودمان آن ها را به شکلی که در زندگی روزمره خودمان دیده ایم مطابقت می دهیم و حال اگر هنرمندی چشمش به این چوبهای افتاده در ساحل نگاه هنرمندانه تری خواهد داشت و همان چوب را وسیله ای برای بیان تفکر خود انتخاب می کند و با هنر دستان خود مجسمه ای و یا شیئی دکوراتیوی برای مکانی در نظر می گیرد .

روزبه سروقدی جوان هنرمندی که با همین رویکرد و از چوب‌های بدون استفاده اثری ماندگار خلق می کند .

روزبه سروقدی طراح، نقاش، خراط و متولد سال 1370 مشهد، آغاز فعالیت هنری از سال 92 و ابتدا نقاشی روی شیشه بصورت حرفه ای آغاز و مدرس آموزشگاه ها و مراکز فرهنگی ،طراح و مجری شیشه های،تزیینی و برگزاری 6 نمایشگاه انفرادی نقاشی روی شیشه و صنایع دستی .

نقاشی روی شیشه را چگون فرا گرفتید ؟

من به طور خودجوش و با تمرین های زیاد خود را به مرحله پیشترفته در این هنر رساندم و این هنر بیشتر جایگاهش در هنر دکوراسیون داخلی ساختمان است و نیز در صنایع دستی هم جایگاه خودش را دارد

چه شد که از کار شیشه به کار چوبی روی آوردید ؟

.بنده هیچ استادی نداشتم وخودم بدون آموزش استاد این حرفه را آموختم .اول نمی دانستم حتی با کدام چوب معرق کاری می کنند .مدتی بود که به فکر متنوع کردن کارهایم بودم. تلفیق ویترای با چوب و هر بار در خیابان ها قدم میزدم کاج های ریخته شده در خیابان را میدیدم و شکلی در ذهنم ناخودآگاه ثبت میب شد و همیشه به دنبال فکر کاربردی کردن انها در سرم میآمد تا اینکه تعداد خیلی زیادی از انها را جا شمعی ساختم . من همیشه درختان را انسانهایی با تفکرهای مختلف تجسم میکردم

آیا هنر تان جنبه ی تجاری پیدا کرده است ؟

هر کس به عنوان کسب وکار به هنر نگاه کند به نظربنده موفق نخواهد شد .هنر بنده هیچ گونه جنبه ی تجاری ندارد .تمام هنر من عشق است وعلاقه .

سختی حرفه شما در چیست ؟

هر کار وهنری به نوبه ی خود سختی هایی دارد ولی حس وحال معنوی که در کار با چوب دارم دارم هیچ وقت احساس خستگی نمی کنم .

برای تهیه مواد اولیه چه مشکلاتی دارید ؟

برای تهیه مواد اولیه مشکلی ندارم. چون خداوند در طبیعت این عنصر زبیا را برایمان به جا نهاده و من از چوب های خشکیده استفاده و هیچگاه از درخت زنده استفاده نمی کنم

 از در آمدتان راضی هستید ؟

این هنر با روح من سروکار داردنه با جیب من وبنده به عنوان منبع در آمد به آن نگاه نمی کنم .

سهم بازار چوب در مقایسه با سایر تولیدات کشور چگونه است ؟

هر کس در دنیا به دنبال چیزی است که او را به آرامش برساندوبا نگاه کردن به آن لذت ببرد ولی هنر معرق کاری با اینکه بسیار زیبا اسا ولی خواهان چندانی در بازار ندارد وفقط مشتریان خاص خود را دارد .بیرون از ایران خواهان بیشتری وجود دارد

برای راه اندازه یک کارگاه منبت کاری چه لوازمی نیاز است و چقدر هزینه میبرد؟

برای ساخت میز حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه خواهد شد و برای خرید حدود 3 مغار می‌توان کار را شروع کرد. من خودم با این تعداد مغار شروع کردم والان  با همان تعداد  مغار کار می کنم ..

توصیه شما به کسانی که به منبت کاری علاقهمند هستند، چیست؟

به نظرم دوستانی که به این هنر علاقه‌مند هستند، در کنار علاقه باید دید هنری داشته باشند. به دنبال مادیات نباشند و استمرار در یادگیری و کار با مغار داشته باشند. برای اینکه کار زیبایی داشته باشید، باید درون زیبا داشته باشید. نفس زیبا، خروجی زیبایی هم خواهد داشت. همیشه در کار خود تلاش می‌کنم فراتر از تعهدی که به مشتری خود داده‌ام عمل کنم و کاری فراتر از انتظار تحویل دهم. از آنجایی که بخش مالی کار در اولویت‌های بعدی من است، کیفیت را به کمیت ترجیح می‌دهم. به علاقه‌مندان منبت توصیه می‌کنم این رویه را پیش بگیرید تا در کار خود پیشرفت کنید.در فضای مجازی پیگیر جدیدترین آثار استادکاران در سراسر جهان باشید. این هنر پایان ندارد و همیشه نمونه کارهایی جدید و نو خلق می‌شود.

موسیقی مورد علاقه شما چیست؟

هیچ موسیقی برای من ارزشمندتر از صدای طبیعت، صدای کار با چوب و چکش نیست.

و حرف آخر

ارگانه‌ا آثار هنرمندان را خریداری کنند  و نیز فراخوان مسابقات نقاشی بسیار کم و محدود است . و حرف دیگرم المان های هنری  مشهد بدون اجازه هنرمند دست کاری نشود. تا برای هنرمندان ایجاد انگیزه کنند.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *