در شرایط ویژه هستیم نه بحران

«در شرایط ویژه و خاصی قرار گرفتیم اما این به منزله بحران نیست بلکه با تدبیر می‌توانیم از این شرایط فرصت برای کشور ایجاد کنیم» این جمله را محمد شریعتمداری در سفر اخیر خود به خراسان رضوی بیان کرد.

وزیر صنعت و معدن و تجارت که چهارشنبه شب به استان سفر کرد، در برنامه کاری‌اش حضور در مراسم آغاز ساخت پروژه فولاد رخ تربت حیدریه و شورای اداری این شهرستان را مقرر کرده بود که در ادامه به آن‌ها نگاهی می اندازیم.

فولاد رخ: اشتغالزایی مستقیم برای 2هزار و 800نفر

عملیات اجرایی مجتمع فولاد تربت حیدریه به عنوان بزرگ ‌ترین پروژه صنعتی شرق کشور عصر چهارشنبه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.

مجتمع فولاد این شهرستان بر اساس طرح اولیه با ظرفیت تولید 1،4 میلیون تن ورق گرم کلاف شده در فاز اول، 1،45 میلیون تن ذوب (فولادسازی) و 1،8 میلیون تن آهن اسفنجی، سرمایه گذاری 36 هزار و 878 میلیارد ریال و اشتغال مستقیم برای 2800 نفر ساخته می‌‌شود.
این پروژه با ظرفیت سالانه 4.1 میلیون تن در زمینی به مساحت 550 هکتار ساخته می‌شود که برای 12 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقبم اشتعال ایجاد خواهد کرد.
در این پروژه سه طرح آهن اسفنجی با تولید 2 میلیون تن، ذوب و ریخته گری با یک میلیون و 600 هزار تن و تولید ورق فولادی با 1.5 میلیون تن در سال راه اندازی می‌شود که بخشی از نیاز کشور را برطرف خواهد کرد.
مجموع هزینه این پروژه یک میلیارد یورو برآورد و بر اساس استاندارد‌های ایمیدرو ساخته می‌شود که مرحله نخست آن که شامل احیا می‌باشد طی 30 ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.
بخشی از اعتبارات این پروژه از محل منابع صندوق توسعه ملی و بخشی نیز از طریق فاینانس چین تامین می‌شود‌.
هم اکنون ظرفیت گندله فولاد در منطقه هشت میلیون تن است که در آینده نزدیک به 17 میلیون تن خواهد رسید و حجم این پروژه به بزرگی مجتمع فولاد مبارکه خواهد بود که با ایجاد زنجیره‌های پایین دستی و صنایع وابسته می‌تواند اقتصاد شرق کشور را متحول کند.

۴۴ میلیارد دلار ثبت سفارش منتظر صدور مجوز است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۴۴ میلیارد دلار ثبت سفارش هم اینک در این وزارتخانه منتظر صدور مجوز است که نشان از امید فعالان اقتصادی به آینده فضای کسب و کار در کشور است.

شریعتمداری در مراسم آغاز ساخت مجتمع فولاد رخ تربت حیدریه افزود: برای حمایت از تولیدات داخلی، واردات 1400 قلم کالا را با کمک مجلس شورای اسلامی ممنوع کردیم.
وی اظهار داشت: در شرایطی که غربی‌ها به دنبال آن بودند که به دنیا القا کنند ایرانی‌ها اهل مذاکره و تعامل نیستند، مذاکرات برجام و اتفاقات اخیر بوجود آمده در زمینه دروغگویی و بی اعتمادی به غرب را آشکار ساخت.

به ملت ایران قول می‌دهم که غربی‌ها بار دیگر مفتضح خواهند شد
وی گفت: به ملت ایران قول می‌دهم که غربی‌ها در این زمینه بار دیگر مفتضح خواهند شد و مردم ایران از این گردنه سخت نیز عبور خواهد کرد، کما اینکه ملت ایران بارها ثابت کرده که اهل ایستادگی و مقاومت است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: هم اکنون 110 میلیون تن ظرفیت جدید در زمینه فولاد کشور با پیشرفت فیزیکی 70 درصد در حال احداث است.
وی با بیان اینکه ظرفیت تولید فولاد کشور 205 میلیون تن است، اظهار داشت: با اجرای طرح‌های اخیر فولاد در کشور که با سرمایه گذاری داخلی و خارجی در حال انجام است این ظرفیت نیز افزایش خواهد یافت‌.

موقعیت منحصر به فرد «فولاد رخ»
وزیر صنعت، معدن و تجارت در باره مجتمع فولاد رخ تربت حیدریه گفت: این پروژه از نظر دسترسی به راه‌های زمینی و ریلی و همچنین نزدیک بودن به معادن سنگان خواف که 30 درصد ظرفیت سنگ آهن کشور را به تنهایی دارد در موقعیت مناسب و منحصر به فردی قرار دارد که با توجه به حجم سرمایه گذاری می‌تواند حتی بزرگ تر از مجتمع فولاد مبارکه باشد.
شریعتمداری افزود: تضمین خوراک اولیه این پروژه اعلام شده و آب مورد نیاز این طرح نیز که برای مرحله نخست 100 لیتر در ثانیه است از طریق پساب فاضلاب شهر تربت حیدریه تامین خواهد شد.

یک میلیارد یورو براورد هزینه
مدیرعامل مجتمع فولاد رخ تربت حیدریه نیز گفت: این پروژه با ظرفیت سالانه 4.1 میلیون تن در زمینی به مساحت 550 هکتار ساخته می‌شود که برای 12 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقبم اشتغال ایجاد خواهد کرد.
مسعود گل شیرازی افزود: در این پروژه سه طرح آهن اسفنجی با تولید 2 میلیون تن، ذوب و ریخته گری با یک میلیون و 600 هزار تن و تولید ورق فولادی با 1.5 میلیون تن در سال راه اندازی می‌شود که بخشی از نیاز کشور را برطرف خواهد کرد.
وی با بیان اینکه مجموع هزینه این پروژه یک میلیارد یورو برآورد می‌شود اظهار داشت: این پروژه بر اساس استاندارد‌های ایمیدرو ساخته می‌شود و مرحله نخست آن که شامل احیا می‌باشد که طی 30 ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

شرایط ویژه موجود را به فرصت تبدیل می‌کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در شرایط ویژه و خاصی قرار گرفتیم اما این به منزله بحران نیست بلکه با تدبیر می‌توانیم از این شرایط فرصت برای کشور ایجاد کنیم.

شریعتمداری در جلسه شورای اداری تربت حیدریه افزود: در همه دنیا تلاش می‌شود تا با کاهش و یا پایین نگهداشتن ارزش پول ملی، روند صادرات و فعالیت‌های اقتصادی کشورشان را افزایش دهند، در ایران و بخاطر اتفاقات اخیر ارزش پول ملی کاهش یافته و باعث بروز نوسانات اخیر شده است که می‌توان ان را به فرصت تبدیل کرد.
به گفته وی حجم کل واردات کشور که 85 درصد آن کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای برای تولید ارزش افزوده است در سه ماهه نخست امسال نسبت به پارسال افزایش داشته و این بیانگر آینده روشن اقتصادی برای کشور است.
شریعتمداری با بیان اینکه در سه ماهه نخست امسال بیش از 3 برابر سال قبل تقاضای ثبت سفارش داریم، تصریح کرد: عمده این میزان تقاضا به ارزش 44 میلیارد دلار در قالب محصولات واسطه‌ای و سرمایه‌ای است که ورود ان در داخل کشور رونق ایجاد می‌کند.
وزیر صنعت همچنین با اشاره به اینکه طبیعی است برخی بخواهند از شرایط موجود سوءاستفاده کنند و دنبال سود بیشتر باشند تصریح کرد: در تلاشیم از صادرات برخی محصولات اقتصادی که از مزایای یارانه‌ای دولت بهره می‌برند جلوگیری کنیم تا این محصولات به عنوان سرمایه ملی از کشور خارج نشوند.

دستگاه‌های دولتی جانب بخش خصوصی را بگیرند
وی همچنین از برخی از دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی همچون سازمان تامین اجتماعی ، بانک‌ها و سازمان مالیات درخواست کرد با توجه به شرایط حساس فعلی در اجرای قوانین و دستورالعمل‌ها بیشتر جانب بخش خصوصی را بگیرند و به جای آن بر سازمان‌های دولتی و شبه دولتی برای کسب درآمدهای قانونی و اخذ مالیات و دیگر موارد قانونی سخت بگیرند.
وی همچینن با اشاره به تمهیدات لازم برای کمک به بخش‌های خصوصی افزود: مجلس شورای اسلامی 3200 میلیارد تومان را برای کمک‌های فنی و تخصصی به صنایع در بودجه 97 پیش بینی کرده که در 6ماه دوم برای توسعه واحدهای صنعتی واگذار می‌شود.

ممنوعیت 1400قلم کالا، یک فرصت است
این عضو هیات دولت شرایط موجود کشور و بویژه جلوگیری از ورود واردات 1400 قلم کالا را بهترین فرصت برای بخش خصوصی برای نقش آفرینی در فضای کسب و کار دانست و افزود: حالا نوبت بخش خصوصی است که با خلاقیت و ابتکار عمل بتواند توانایی خود را در حوزه اقتصادی شکوفا کند و زمینه بی نیازی به صدور نفت را فراهم آورد.
95 درصد سرمایه گذاری‌ها در خراسان رضوی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود
شریعتمداری، خراسان رضوی را دارای پتانسیل‌های فراوان برای سرمایه گذاری عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر 95 درصد سرمایه گذاری در این استان توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و این ویژگی باعث شده تا با حمایت از بخش خصوصی از ابن ظرفیت‌ها استفاده بهینه شود.
انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *