حرکت به سمت بین‌المللی شدن

رشیدیان: امروز با همه مشکلات در سایه تلاش های گسترده و شبانه روزی مردان و زنان بزرگ این خطه در حوزه تولید زمینه رشد خوبی فراهم شده و بسیاری از واحدهای برتر و برندهای برتر کشور در این استان فعال هستند

تقی زاده خامسی: مشهد این ویژگی را داشته که توانسته ظرفیت های دیگری را هم به زائرین بشناسد. برای مثال مجموعه های آبی یکی از این جذابیت هاست. این نکته نشان می دهد که در کنار زیارت می توان سیاحت و گردشگری را هم جدی گرفت

روشنک: ما همه می توانیم از «انتقاد» به عنوان ابزار استفاده کنیم اما این روال صحیحی نیست. «انتقاد» به عنوان «اصلاح» باید مطرح شود. نه این که شخصی فقط «انتقاد» کند تا توجه دیگران را جلب کند. ما «انتقاد» را برای اصلاح قبول داریم و حمایت می کنیم. باید بپذیریم کسی که کشور را به وضعیت امروز رسانده است، «ما» بوده‌ایم. اگر خوب است ما بوده ایم، اگر بد است باز هم ما بوده ایم. از آمریکا کسی نیامده است، از روسیه هم نیامده است

به همت انجمن مدیران صنایع چهارشنبه عصر ششمین همایش برندینگ در مشهد برگزار شد. فعالین بخش خصوصی اقتصاد در خراسان رضوی همواره پیش رو در استفاده، ترویج و حتی آموزش ضرورت های «برند» و «تولید بدون کارخانه» بوده اند. بهترین گواه این ادعا ثبت ایده های «برند» و «تولید بدون کارخانه» در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به نام «محمد حسین روشنک» رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد، کانون کارآفرینان و اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی است.

ششمین همایش برندینگ مشهد هم از این جهت که فرصتی برای گردهم آمدن فعالین بخش خصوصی و دولتی بود، اهمیت دوچندانی داشت و هم از این بابت که در شرایط دشوار اقتصادی بر خلاف نظر عده ای که «برند» را عنوانی لوکس و غیر ضروری برای اقتصاد می دانند، آشنایی با تفکرات و صاحبان «برند» می تواند نقشه راهی برای پیشرفت فعالین اقتصادی باشد. در قسمت اول گزارش «همایش برندینگ» به سخنان مسئولین و فعالین بخش خصوصی استان می پردازیم که در ادامه می خوانید.

استاندار خراسان رضوی:

ضرورت «برند» را امروزه همه قبول دارند

استاندار خراسان رضوی گفت : امروزه «برندینگ» مورد قبول همه قرار دارد و تمرکز و نگاه استان در رشد برندینگ نه حوزه ملی بلکه حضور موثر و ماندگار در عرصه منطقه ای و بین المللی است.

علی رضا رشیدیان افزود : ظرفیت ها و کالاهای تولیدی زیادی در استان داریم که از کیفیت بسیار بالا برخوردار و قابلیت تبدیل شدن به یک برند را داراست . در کنار تقویت این برندها می تواند با «تولید بدون کارخانه» توان و ظرفیت مجموعه از شرکت ها و واحدهای تولیدی را در کنار هم قرار داد و از آن برندهایی با قابلیت های بالای منطقه ای و جهانی و به تاکید رهبر معظم انقلاب برندهایی ثمربخش و مثبت ایجاد کرد.
وی با تاکید بر اینکه با ارتقاء کیفی کالاهای تولیدی‌مان می‌توانیم در عرصه بین‌المللی درخشان ظاهر شویم، گفت : خراسان رضوی 6 هزار واحد تولیدی فعال دارد که بخش زیادی از آن ها قابلیت تبدیل شدن به برندهای مطرح را دارد ضمن آنکه در حوزه زعفران شاهد برندهای مطرحی در استان هستیم .
وی با بیان اینکه امروز موضوع برندینگ مورد قبول همگان بوده و همه بر اهمیت آن برای حضور موثر در بازارهای جهانی اذعان دارند ،اظهارداشت: در کنار تولید گسترده باید به صادرات گسترده‌تر هم توجه کرد و این ظرفیت ها را تقویت نمود.

تقدیر از شهرداری مشهد
وی با اشاره به اینکه امروز شهرداری مشهد تابلوهای تبلیغاتی شهر را در حوزه برندهای خراسانی در اختیار فعالان بخش می گذارد ، افزود : این خود اقدام بسیار خوبی برای فراهم شدن زمینه تبلیغ این برندها و تولیدات و نیز ترغیب مردم به خرید و شناخت بیشتر این کالاهاست.
وی ادامه داد : امروز با همه مشکلات در سایه تلاش های گسترده و شبانه روزی مردان و زنان بزرگ این خطه در حوزه تولید زمینه رشد خوبی فراهم شده و بسیاری از واحدهای برتر و برندهای برتر کشور در این استان فعال هستند .
وی با اشاره به برخی مشکلات ناشی از اقدامات تحریمی اخیر آمریکا اظهار کرد : در سایه تعامل و همدلی صنایع و واحدهای تولیدی ما توانسته اند بربحران ها و مشکلات مختلف فایق آمده و این بار هم با مدیریت بحران و شناسایی ظرفیت ها و فرصت ها می توانند این مسائل را نیز پشت سر بگذارند.
رشیدیان خاطرنشان کرد: مردم ما و بخش خصوصی این ظرفیت و توانمندی را دارند بر مشکلات خود فائق آیند و تجربه گذشته ما هم اینگونه بوده و توانسته ایم از تمامی شوک‌های ناگهانی که در هنگام سختی بر ما وارد شده موفق و پیروز خارج شویم.
وی تصریح کرد: باید در این شرایط به نوعی عمل کنیم که به یک ثبات مناسب برسیم. طی چهار ماهه اول سال با وجود مشکلاتی که در حوزه اقتصادی داشتیم در بخش تولید و صادرات شاهد رشد بسیار خوبی در استان بودیم و امید است این حرکت رو به رشد ادامه یابد.
شهردار مشهد:

امام رضا(ع) بدون اغراق برند مشهد است

شهردار مشهد گفت: امام رضا(ع) بدون اغراق برند مشهد است. ما سایر ظرفیت‌های این شهر را برای ماندگاری زائر و مسافر فعال می کنیم.

قاسم تقی زاده خامسی افزود: «برندینگ شهری» به این معناست که وقتی در شهرها به دنبال برندینگ هستند، به سراغ رویدادها و اقدامات ماندگاری می روند تا شهر را «برند» کنند تا برای گردشگران جذابیت ایجاد کنند.

مثلا در «واشنگتن» در یک فصلی درختان گیلاس شکوفه می کند و مردم زیادی برای دیدن این منظره ها می آیند. در نیویورک برای دیدن میدان آزادی، در پاریس برای موزه «لوور» و جذابیت های آن می آیند.

وی تاکید کرد: واقعیت این است که با افتخار و بدون اغراق برند مشهد را «امام رضا(ع)» می‌دانیم. اگر ما 30 میلیون زائر در سال داریم، بخش عظیمی از این افراد به خاطر وجود مبارک امام هشتم است. به همین دلیل است که ما واقف هستیم که هر کاری که در مشهد انجام می گیرد باید با اولویت امام رضا(ع) باشد. این خیل عظیمی که به مشهد می‌آیند در وهله اول برای زیارت است که مشهد را انتخاب می کنند. این طبیعت شهرهای زیارتی است و مختص مشهد نیست.

تقی زاده خامسی تصریح کرد: برای مثال اکثر ایرانی ها در سفر به مکه، مدینه و کربلا اولویت خود را در نزدیکی به حرم و بقاع متبرکه می دانند؛ غیر از خرید سوغات ازبازار که جزو رسم و رسوم ایرانی هاست کمتر پیش می آید که مسافر به اماکن دیگر این شهرها هم سر بزنند.

چالش ماندگاری زائر

وی اضافه کرد: در این زمینه مشهد این ویژگی را داشته که توانسته ظرفیت های دیگری را هم به زائرین بشناسد. برای مثال مجموعه های آبی یکی از این جذابیت هاست. این نکته نشان می دهد که در کنار زیارت می توان سیاحت و گردشگری را هم جدی گرفت.

در نظرسنجی ای که دو ماه پیش توسط شهرداری صورت گرفت بعد از حرم مطهر امام رضا(ع)، «شهر مشهد» در رتبه دوم جاذبه های مورد توجه مسافرین در ایام نوروز قرار گرفته بود. یعنی اقداماتی که توسط استانداری خراسان رضوی و همکاران من در شهرداری مشهد و سایر دستگاه ها انجام گرفته بود در این ایام، در رتبه دوم رضایتمندی و جذب استقبال زائرین قرار گرفته بود. همچنین بازارهای مشهد به عنوان سومین عامل جلب توجه مردم قرار گرفته بود.

شهردار مشهد تاکید کرد: مشهد یک «برند»است و د از این حیث چالشی ندارد. چالش اصلی ما امروز ماندگاری زائر و مسافر است. اگر چه در این زمینه آمار رسمی ودقیق وجود ندارد ولی آمارهای غیررسمی بین یک و نیم تا دو روز را برای مدت ماندگاری زائر در مشهد برآورد کرده اند که قطعا باید افزایش پیدا کند.

30میلیون نفر عددی جدی است

شهردار مشهد در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: شاید این روزها صحبت از برندینگ سخت است چرا که تولید کننده به سختی سر پا می ایستد. امیدواریم که خداوند حال تولیدکنندگان و فعالین اقتصادی ما را روز به روز بهتر کند و به اندازه خود سعی می کنیم تا فضا و ظرفیت ها موجود در اختیار این قشر قرار دهیم.

وی خطاب به تولیدکننگان توصیه کرد: در هر سه سال، تمام جمعیت کشور حداقل یک بار به مشهد سفر می کنند. این ظرفیتی است که باید آن را جدی گرفت. یعنی تبلیغات در مشهد ظرفیتی است که باید آن را جدی گرفت اما متاسفانه حتی تولیدکنندگان مشهدی نیز این فرصت را استفاده نمی کنند. شهرداری مشهد تسهیلات خوبی را برای این کار در نظر گرفته است. کسانی که می خواهند «برند» خود را در ایران معرفی کنند بدانند که 30 میلیون نفر عددی جدی است.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی:

چرا ایده‌ها را از «علم» به «عمل» تبدیل نمی‌کنیم؟

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی گفت: یکی از نکاتی که توسط یکی از اساتید دانشگاهی امروز در همایش «برندینگ» مطرح شد این بود که 22 سال است ایده «برند» در دانشگاه های ایران تدریس می شود، اما مورد استفاده و توجه قرار نگرفته است. اتفاقا من هم این سوال را مطرح می کنم که این دغدغه فعالین اقتصادی نیز هست که چرا ایده ها را از علم به عمل تبدیل نمی‌کنیم؟

محمد حسین روشنک افزود: دو ایده «برند» و «تولید بدون کارخانه» را بنده 15 سال پیش در اتحادیه صادرکنندگان و اتاق بازرگانی بر اساس تجربیات خودم در فضای اقتصادی و نه برگرفته از اطلاعات آکادمیک، مطرح و ثبت کردم و امروز می بینیم که همایش های مرتبط برگزار می شود و اساتید دانشگاهی در آن تدریس می کنند. این اتفاقی بود که می توانست توسط مراجع علمی دنبال شود. از این نوع مسائل بسیار داریم که از علم به عمل تبدیل نشده است. باید تدبیری کنیم تا این اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد: امروز خوشحالیم «برند» که از استان خراسان شکل گرفته است به یکی از سربلندی های کشور تبدیل شده است. امیدواریم که به زودی برای «تولید بدون کارخانه» نیز این اتفاق بیفتد.

انسان برند «آفرینش» است

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی تصریح کرد: «برند» تنها مختص به کالا نیست. اولین برند آفرینش «انسان» است. انسان که اشرف مخلوقات نامیده شده است، «برند»ی است که خداوند متعال آن را آفریده است. خداوند را شاکریم که امروزه انسان های بزرگواری در این استان داریم که «برند» خراسان رضوی هستند و اتفاقات بزرگی به دست این «برند» ها رقم می‌خورد. در بخشنامه جدید ارزی و در ماده5 آن ذکر شده بود کسانی که ثبت سفارش انجام داده اند، باید بروند و مابه التفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد را پرداخت کنند تا بتوانند کالای خود را ترخیص کنند، خوشبختانه امروز (روز چهارشنبه) اعلام شد که هیئت دولت با اصلاح این ماده 5 موافقت کرده و آن را منتفی نموده است. انصافا پیگیری های مشکلات این ماده از خراسان رضوی آغاز شد و از خانم علیرضایی و مجموعه استانداری در این قضیه سپاسگذاریم.

«انتقاد» ابزار نیست

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: ما همه می توانیم از «انتقاد» به عنوان ابزار استفاده کنیم اما این روال صحیحی نیست. «انتقاد» به عنوان «اصلاح» باید مطرح شود. نه این که شخصی فقط «انتقاد» کند تا توجه دیگران را جلب کند. ما «انتقاد» را برای اصلاح قبول داریم و حمایت می کنیم. باید بپذیریم کسی که کشور را به وضعیت امروز رسانده است، «ما» بوده‌ایم. اگر خوب است ما بوده ایم، اگر بد است باز هم ما بوده ایم. از آمریکا کسی نیامده است، از روسیه هم نیامده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی تاکید کرد: باید دقت کنیم که در دیدگاه های خود که از «انتقاد» استفاده ابزاری برای مطرح کردن خودمان نداشته باشیم. «انتقاد»کنیم برای «اصلاح». همان انتقادی که دراصلاح ماده 5 اتفاق افتاد و ما به دولت گوشزد کردیم کسی که آن روز دلار برای واردات کالاهای مودر نیاز کشور صرف کرده می توانسته فقط دلار بخرد و ذخیره کند و امروز سودش را ببرد. حالا که برای تولید کشور کالا وارد کرده است دولت نباید او را مجبور به پرداخت مابه التفاوت کند. این انتقاد منطقی مطرح شد و با پیگیری ها به نتیجه رسید.

انتهی خبر/انسیه علویون

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *