اهمیت ورزش در زندگی صنعتی

امروزه ورزش يكي از اموري است كه به عناوين مختلف در جهان مطرح شده و گروه زيادي به اشكال گوناگون با آن سرو كار دارند. برخي از مردم، ورزشكار حرفه‌اي اند و گروهي ورزشكار آماتور. گروهي طرفدار و علاقه‌مند به ورزش و ديدن برنامه‌ها، مسابقات و نمايش‌هاي ورزشي بوده، و عده‌اي نيز از راه ورزش امور زندگي خويش را مي‌گذرانند. وزارتخانه‌ها و ادارات ورزشي فراواني تاسيس شده و مخارج زيادي صرف ورزش، ساختن استاديوم‌ها، مجتمع‌ها و باشگاه‌هاي ورزشي و نيز تهيه وسائل و لباس‌هاي ورزش و يا تماشاي مسابقات ورزشي مي‌شود. بخش‌هاي قابل توجهي از برنامه‌هاي تلويزيون، راديو، مجلات و ساير رسانه‌هاي گروهي، به ورزشي و اخبار ورزش اختصاص دارد و خلاصه ورزش يكي از اموري است كه در جهان به صورت جدّي مطرح بوده و از جهات مختلف داراي اهميت مي‌باشد‌. از سوي ديگر به واسطه جلوگيري از عوارض سو بيكاري در اسلام از «كار و انسان شاغل» بسيار تجليل شده است. اما انسان شاغل نيازمند روحيه مناسبي است تا بتواند راندمان كاري خود را افزايش دهد و با شادابي و نشاط در محيط كار حاضر شده و با علاقه بيشتري به كار و فعاليت بپردازد. به همين دليل در جهان صنعتي امروز، بها دادن به ورزش، جايگاه خاصي پيدا كرده و از يك امر تفنني و تفريحي، به ضرورتي انكار ناپذير تبديل شده است. سازمان‌ها، ادارات و شركت‌هاي مختلف در سراسر جهان به ويژه در كشورهاي توسعه يافته به مقوله ورزش در بين كاركنان اهميت خاصي مي‌دهند، چرا كه معتقدند ورزش مي‌تواند باعث ارتقاي روحيه و افزايش راندمان كاري كاركنان شود و هرگونه سرمايه گذاري در امر ورزش در سازمان‌ها و شركت‌ها، حاصلي مثبت در جهت افزايش سود آنها خواهد داشت. البته اين موضوع در كشور ما چندان مورد توجه قرار نمي‌گيرد و اغلب سازمان‌ها و شركت‌ها نسبت به آن ديدگاه مثبتي ندارند و حتي توسعه ورزش را وقت تلف كردن مي‌دانند.

اهمیت و اثرات کاربرد ورزش در زندگی فردی و اجتماعی

ورزش و فعالیت فیزیکی در سلامت روان مؤثر است. مطالعات نشان می‏دهد که موارد افسردگی، اضطراب و… در اثر فعالیت فیزیکی بهبود یافته و ورزش به عنوان یک عامل حمایتی در درمان بیماری روانی پذیرفته شده است. ورزش و فعالیت جسمانی به همراه رژیم غذایی مناسب، عدم استعمال مشروبات الکلی و دخانیات و انجام مراقبت‏های دوره‏ای، در پیشگیری از بیماری‏ها و رسیدن به بالاترین سطح سلامتی و بازدهی اقتصادی و اجتماعی نقش دارند. ورزش‏های سبک مانند پیاده‏روی، باعث مصرف انرژی شده و سهم بسیار مهمی در کنترل وزن و کاهش چربی در بدن دارد. همچنین فعالیت فیزیکی سبک و منظم از طریق تقویت کارکردهای ایمنی، باعث افزایش سطح فعالیت سیستم ایمنی در بدن شده و در پیشگیری از سرطان مؤثر می‏باشد.

بدون تردید ورزش، یکی از مسایل و موضوعات با اهمیت هر جامعه به شمار می‌آید و تعداد بی شماری از افراد، به انواع ورزش علاقه‌مند هستند و بخشی از وقت خود را به آن اختصاص می‌دهند. دین مبین اسلام هم به ورزش و ورزشکار به دیده احترام می‌نگرد، زیرا ورزش می‌تواند آدمی را در رسیدن به کمال انسانی یاری رساند و اسلام هم هر عملی را که به آدمی در رسیدن به کمال کمک می‌کند، ارج می‌نهد و آن را مطلوب می‌داند.

توجه به ورزش و تلاش بر توسعه آن در میان همه اقشار جامعه، به دلیل آثار سودمندی است که از این کار به دست می‌آید. چون ورزش مایه پرهیز از بیکاری، مبارزه با کسالت و تنبلی، افزایش توانایی‌های جسمی و روحی، شجاعت، سلامت جسمانی و فکری و نیز وسیله‌ای برای جمع گرایی و اجتماعی شدن است. آثار فردی ورزش، بر جنبه‌های گوناگون فرد اثر می‌گذارد. حرکات ورزشی، از یک‌سو قدرت و توانایی جسمانی ورزشکار را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر، باعث سلامت بدن انسان می‌شود. نعمتی که به تعبیر امام علی(ع) از زیادی مال بهتر است. ورزش همچنین به تعادل جسم و جان آدمی می‌انجامد. با ورزش، انسان از روحی با نشاط برخوردار می‌شود و روح با نشاط، بدن را سرشار از طراوت و شادابی می‌سازد و البته بدن سالم هم، روح و جان را در دست‌یابی به مدارج کمال یاری می‌رساند.

ورزش، همان طور که بر جسم آدمی تأثیر می‌گذارد، بر روح و روان او هم تأثیر دارد. یکی از نتایج مفید ورزش بر روی شخصیت افراد، افزایش اعتماد به نفس است. ورزشکاران موفق، خود ساخته بوده و در برابر مشکلات، مقاوم‌تر هستند. از دیگر نتایج روانی ورزش، افزایش شور و نشاط ورزشکار و امید به آینده اوست. آدمی، با ورزش کمتر به دام وسوسه و گناه می‌افتد و به عادت‌های زشت، مثل اعتیاد دچار نمی‌شود. از دیگر آثار روانی ورزش، ویژگی ضدّ خمودگی و افسردگی آن است. ورزش، ورزشکار را سرزنده ساخته و او را در برابر دل‌مردگی بیمه می‌کند. آثار اجتماعی ورزش انسان، موجودی است که فقط با زندگی جمعی به سلامت به مقصد می‌رسد و فرد گرایی و انزواطلبی، با ذات او در تضاد است. برای رسیدن به این روح جمعی و همبستگی عمومی، راه‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این راه‌ها، ورزش کردن است.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *