از بیرون تهاجمی از درون آرام

دو روز پیش، رئیس جمهور در همایش روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج ازکشور که با محوریت گسترش هدفمند دیپلماسی و ارتباطات خارجی در محل مرکز مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد، طوفان به پا کرد. وی با بیان سخنانی کوبنده در نطقی آتشین از اصلاح (بازی با دم شیر) در خصوص تهدیدهای اخیر علیه ایران استفاده کرد. اما شاید شاه بیت سخنان او را بتوان در این عبارت یافت(( صلح با ایران،مادر صلح ها و جنگ با ایران مادر جنگ هاست)).

چرخش روحانی در سیاست خارجی

رئیس جمهوری زمانی بر این باور بود که همه مشکلات ما با دیگر کشورهای جهان از راه دیپلماسی مذاکره قابل حل است حتی با آمریکا!. هنوز یادمان نرفته است که روحانی قول داد تا وضعیت غیرقابل قبول امور را از طریق اصلاح اساسی سیاست خارجی کشور درمان کند.در زمان انتخابات اقشار جامعه ایران کسی را انتخاب کردند که فکر می کردند به آنها نزدیکتر است و دغدغه تامین امنیت داخلی و خارجی و مسئولیت‌پذیری در هر دو عرصه، از مطالبات اصلی رای دهندگان به دولت تدبیر و امید بود. بی تردید برای خروج از مشکلات اقتصادی کشور تنظیم مناسبات با قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل ضرورت اجتناب ناپذیر است. اما گویا روحانی از مذاکره با ((کدخدا)) نا امید شده و قصد دارد راهی دیگر برای مقابله با تحریم های تحمیلی و تهدید های ترامپ پیدا کند.

برخی از کارشناسان سیاسی از مواضع حسن روحانی به درستی در این سخنرانی دفاع کرده‌اند و این نوع حرف زدن نسبت به ترامپ را سیاسی و به‌جا دانسته‌اند. پرواضح است که ترامپ در راستای منافع ملی آمریکا گام بر می‌دارد. باید گفت که روحانی نسبت به مواضع ترامپ سخنان خوبی ایراد کرده است و در این شکی نیست حتی آنجا که تهدید و یا هشدار داده است.

انتظارات در داخل کشور

اما همه انتظار دارند که رئیس جمهوری به همین صلابت نیز در مقابل وضعیت داخلی ایستادگی کند.

بله بسیار روشن است که امروز سوریه، عراق و فلسطین و برخی کشورهای دیگر دارای شرایط سختی در منطقه هستند و جمهوری اسلامی ایران تنها کشور در منطقه است که توانسته در برابر این مشکلات و سختی‌ها و توطئه‌های دشمنان ایستادگی کند. اما هیچ کشوری از بیرون تخریب نمی‌شود الا از درون. پس بهتر است که روحانی به عنوان شخص اول اجرایی کشور در کنار موضع درستش برابر آمریکا برای بهبود وضعیت داخلی و تداوم آن تدابیر جدی‌تری بیندیشد. سیاستمداران بزرگ بر این باور هستند که سیاست خارجی هر کشوری در امتداد سیاست داخلی آن است. بنابراین نکات و ضعف‌های بسیار جدی وجود دارد که بدون حل آنها شاید نتوان در عرصه سیاست خارجی کاری از پیش برد. افزایش شدید قیمت ارز، مسکن و خودرو در روزها و ماه‌های اخیر، باعث نگرانی‌ بیشتر مردم کشور شده و سفره‌های مردم را روز به روز کوچک‌تر کرده است. وضعیت به گونه‌ای شده که برخی کارشناسان و فعالان سیاسی بر این باور هستند که دولت از کنترل شرایط به‌وجود آمده عاجز بوده یا از کنترل شرایط موجود سرباز می‌زند. رئیس جمهور باید موضوعات داخلی کشور که شامل مطالبات اقتصادی، معیشتی است و رشد و توسعه اقتصاد و معیشت را که به عنوان نخستین مطالبات مردم محسوب می شود، حل و فصل کند. بدون شک انسجام و همنوایی میان اجزای نظام و همگرایی، وفاق و وحدت ملی از مهمترین مسائلی است که امروز بیش از هر زمان دیگری به آنها نیازمندیم. مردم به دنبال تغییرات جدی هستند. از شعار خسته شده اند. همه می‌دانند که اگر این بی اعتمادی بین مردم و دولت بیشتر شود منجر به شکاف بین آنها شده و شکاف در میان اجزای حاکمیت و مردم بزرگترین تهدید برای کشور است. بدیهی است ادامه این شرایط باعث ایجاد نارضایتی عمومی شده و یاس و ناامیدی را بر قشر مستضعف و حتی متوسط جامعه سرایت می‌دهد. اداره کشور نیازمند تدابیر بسیاری است. بنابراین برای جلوگیری از این شرایط ضروری است که دولت، مجلس و قوه قضاییه تمام توان خود را برای کنترل شرایط موجود به‌کار بندند و برای از بین بردن مسائل و مشکلات پیش‌آمده اخیر تلاش کنند.

رئیس جمهور امروز با مردم سخن می گوید

قرار است امروز رئیس جمهور در برنامه ای زنده با مردم سخن بگوید.روحانی فرصت درخشانی در دست دارد که بی‌لکنت و با صراحتی صادقانه از برخی اشتباهات بگوید. هیچکس از خطا مصون نیست اما ابرام بر خطا کاری عجیب است. روحانی فرصت درخشانی در اختیار دارد تا از ترکیب شفاف‌سازی، سخن گفتن از مشکلات و اختیارات رئیس‌جمهور، سیاست‌ها و تغییرات و طرح امیدوارانه گذر از دشواری‌های بین‌المللی، آرامش و امید را به جامعه برگرداند. در حال حاضر جامعه به شدت نیاز به آرامش دارد و این آرامش زمانی محقق می شود که مردم اطمینان حاصل کنند که رئیس جمهور در پی حل مشکلات آنهاست. شاید مهمترین عامل برای پاسخگویی به مردم شفاف سازی باشد.

شفافیت تنها راه ایجاد آرامش در درون کشور است

دولت باید تلاش کند که برای مردم دلیل برخی کارها و تصمیمات خود را شرح دهد. روحانی به نمایندگی از وزرای کابینه صادقانه با مردم سخن بگوید. از پشت پرده‌هایی سخن بگوید که باعث ناکارآمدی کابینه و تصمیم‌های مهم دولت می‌شود. اگر مردم قرار است مشکلات را تحمل کنند باید بدانند چه کسانی، حتی چه جریان‌هایی رودرروی دولت، اما در تاریکی ایستاده‌اند. زمان آن است که روحانی از اهرم شفافیت استفاده کند که اکنون جامعه به شفافیت بیشتر از هر چیزی نیاز دارد. رئیس جمهور در گفت‌وگوی خود باید در این مورد روشنگری کند که دلیل پافشاری بر عدم تغییر رویه‌هایی که به سرانجام و نتیجه نمی‌رسد چیست و اگر دولت نتواند از موانع کار خود بگوید، لامحاله باید درباره اختیارات خود شفاف‌سازی کند تا دیگر هر موضوعی را در دایره اختیارات دولت در نظر نیاورند. سخن روحانی درباره چنین موضوع مهمی هم از ریزش بدنه اجتماعی حامی دولت جلوگیری خواهد کرد و هم جوسازی و فضاسازی مخالفان دولت را از بین خواهد برد. درست این است که وقتی همه مردم می‌دانند که مشکلات از چه جنسی است، وقتی مردم هر روز با مشکلاتی دست به گریبانند که برای حل آنها به ادامه کار دولت روحانی رای داده‌اند، نمی‌توان هربار با تکرار واژه‌های مشخص و بی‌انرژی آنها را امیدوار نگه‌داشت. اکنون وقت آن است که رئیس‌جمهور بخش مضطرب پایگاه اجتماعی خود را آرام کند و اگر از دشواری‌های اقتصادی در ماه‌های آینده سخن گفته می‌شود، رئیس‌جمهور باید برای مردم بگوید دشواری در چه سطحی و در کدام حوزه‌ای خواهد بود. مردمی که به این دولت رای داده‌اند اگر سخن صادقانه و صریح از رئیس دولت بشنوند، همچنان حامی خواهند بود.
انتهای خبر/روغنگران

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *