مجسمه اساتید موسیقی مقامی خراسان رضوی ساخته می‌شود

رئیس گروه موزه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: مجسمه استادان موسیقی مقامی خراسان رضوی ساخته می‌شود.

محمدرضا پهلوان شنبه ۶ مردادماه با اعلام این خبر اظهار کرد: موسیقی مقامی در خراسان رضوی در داخل و خارج از کشور از جایگاه والایی برخوردار است و دارای ارزش های فرهنگی و تاریخی و هنری فراوانی است.

وی ادامه داد: به منظور حفظ و معرفی اساتید موسیقی مقامی استان و پیشکسوتان این هنر، شبیه‌سازی مجسمه‌های مومی واکسی تعدادی از این اساتید ساخته و در موزه های شهرستان های تربت جام ،تایباد ،خواف و قوچان به نمایش در خواهند آمد.

رئیس گروه امور موزه‌های خراسان رضوی تصریح کرد: معرفی موسیقی مقامی استان یکی از برنامه های گسترشی موزه های استان است و ساخت موزه در شهرهایی که فاقد موزه هستند، در اولویت اول قرار دارد و شهرهایی که دارای ظرفیت بیشتر از یک موزه را دارند، در اولویت دوم هستند.

پهلوان خاطرنشان کرد: در این مرحله مجسمه‌های اساتید و پیشکسوت همچون زنده یاد حاج قربان سلیمانی، نور محمد درپور، ابراهیم شریف زاده، غلامحسین سمندری، غلامعلی پورعطایی و  محمد حسین یگانه که با زندگی بدرود گفته‌اند و استادان عثمان محمد پرست و فاروق کیانی که در قید حیات هستند، ساخته و در موزه های مذکور به نمایش در خواهند آمد.

وی افزود: این مجسمه‌ها توسط استاد یوسف نظری، یکی از مجرب‌ترین هنرمندان معاصر که بیش از ۵۰ سال فعالیت و تجربه کاری در موزه های ایران دارد، ساخته خواهند شد.

رئیس گروه امور موزه‌های خراسان رضوی تاکید کرد: برای احیا، پویایی و بالندگی موسیقی مقامی و عرفانی استان، همه باید تلاش کنند و این گنجینه‌های ارزشمند را به آیندگان و به‌ویژه نسل جوان که شناخت کمتری دارند، معرفی کنند و باید خراسان را که از گذشته دور، مهد موسیقی مقامی و عرفانی ایران بوده به شایسته‌ترین شکل ممکن، معرفی شود.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *