تعطیلی 900 کلاس روستایی در خراسان رضوی

رئیس گروه طرح و برنامه اداره کل آموزش و پرورش استان از تعطیلی 900 کلاس درس به دلیل کمبود نیروی انسانی در سال تحصیلی جدید خبر داد.

دومین جلسه شورای آموزش و پرورش استان در سال 97، روز گذشته با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و رئیس شورای اسلامی مشهد در حالی برگزار شد که رئیس گروه طرح و برنامه اداره کل آموزش و پرورش استان از تعطیلی 900 کلاس درس به دلیل کمبود نیروی انسانی در سال تحصیلی جدید خبر داد؛ موضوعی که زنگ خطر بحران کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان را به صدا در آورده است.

مهدی نبوی رئیس گروه طرح و برنامه آموزش و پرورش استان در این جلسه افزود: سال تحصیلی 97 – 98 در حالی آغاز می شود که استان خراسان رضوی در آموزش و پرورش با پنج هزار و 200 نفر کمبود نیروی انسانی روبه روست؛ از پنج هزار نفر مشمول بازنشستگی، امسال هزار نفر درخواست استمرار خدمت دارند و استقرار پایه دوازدهم در متوسطه دوم و متوسطه فنی و حرفه ای، معادل سه هزار نفر کمبود نیروی انسانی را بر ما تحمیل می کند و برایند همه این ها حدود 13 هزار نفر کمبود نیروی انسانی است.

کمبود 12 هزار نفری نیروی انسانی

وی بیان کرد: این در حالی است که فقط از محل دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان و ماده 28 ، سال 96 از کل 13 هزار کمبود نیروی انسانی ما فقط 808 نفر تامین شد و ما همچنان با کمبود 12 هزارنفر نیروی انسانی در شروع سال تحصیلی جدید مواجه ایم.

نبوی خاطرنشان کرد: با استناد به چارچوب توسعه سنواتی ابلاغیه وزیر محترم درباره سامان دهی نیروی انسانی سال 97 – 98 سیاست هایی ابلاغ شده است که به صورت خلاصه وار این پیامدها را برای استان خواهد داشت؛ در زمینه تشکیل کلاس ها، تخصیص کارکنان تخصصی یعنی کادر اجرایی مدارس، مشاور، مراقب سلامت و مربی پرورشی و همچنین تخصیص ساعت حق التدریس برای جبران کمبود نیروی انسانی کلاس ها، سهمیه ای تخصیص می یابد و هرکدام از این موارد، بدین صورت محاسبه می شود که بر اساس شاخص هایی که وزارتخانه به استان ما ابلاغ کرده، امسال برای تشکیل کلاس ها در دوره ابتدایی به اندازه سهمیه کلاس های سال قبل می توانیم کلاس تشکیل دهیم یعنی توسعه ای را در مدارس روستایی نخواهیم داشت.

منحل شدن 600 کلاس روستایی

وی تصریح کرد: در مقطع متوسطه اول، علاوه بر این که امکان توسعه نداریم، تکلیف شده که 600 کلاس روستایی معادل 200 آموزشگاه روستایی منحل شود، دانش آموزان این آموزشگاه ها باید در مدارس شبانه روزی یا در روستا مرکزی ها سامان دهی شوند، همچنین در مقطع متوسطه دوم، بر اساس شاخصی که ابلاغ شده امکان تخصیص هیچ کد جدیدی را به آن نداریم و تکلیف به حذف 300 کلاس روستایی داریم که معادل 100 آموزشگاه متوسطه دوم نظری در روستاهای استان است. حذف این 900 کلاس باید به کمبود نیروی انسانی کمک کند.

رئیس گروه طرح و برنامه آموزش و پرورش استان تاکید کرد: همچنین براساس سیاست هایی که امسال برای استان ما و همه استان ها ابلاغ شده، ما فقط در دوره ابتدایی براساس شاخص، تکلیف داریم که 999 نفر از کادر اجرایی مدارس ابتدایی را کاهش دهیم، اجرای این قضیه منجر به این می شود که در مدارس دارای بیش از 400 دانش آموز، معاون پرورشی دوم و معاون اجرایی دوم نداشته باشیم و در تمامی مدارسی که سال قبل، معاون اجرایی و فناوری داشتند، امسال هر سه مدرسه یک معاون اجرایی و فناوری خواهد داشت.

تخلفی در زمان ثبت نام نداشته ایم!

همچنین در ابتدای این جلسه، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز با اشاره به این که دانش آموزان خراسان رضوی رتبه دوم کشور در پرسش مهر ریاست جمهوری را کسب کردند، گفت: طی دو ماه گذشته با برگزاری امتحانات نهایی دانش آموزان و شایعه انتشار برخی سوالات رو به رو بودیم که به ناچار در روند طرح سوالات تغییر ایجاد کردیم. خدابنده به برخی موفقیت های کسب شده دانش آموزان اشاره کرد و یادآور شد: در بخش دانش آموزی مسابقات قرآن وعترت و نماز، حائز مقام اول دختران و پسران در کشور شدیم.

خدابنده همچنین در پاسخ به سوال میزان تخلفات ثبت نام در مدارس نیز اظهار کرد: ما تخلفی در ثبت نام ها نداشته ایم و ثبت نام از طریق سامانه انجام می شود، مشخصات دانش آموز با ثبت شماره ملی و شماره دانش آموزی اش در سامانه موجود است و دانش آموز ثبت نام می کند و جایی برای تخلف وجود ندارد.

کلاس بالای 36 نفر نداریم

خدابنده همچنین درباره تراکم کلاس های درس گفت: سقف تراکم کلاس‌ها 36 نفر و کف آن 25 نفر است، بنابراین کلاس کمتر از 25 نفر و بالای 36 نفر نداریم. اما بنا بر شرایط اضطرار، ممکن است در یک کلاس مجبور شویم دو نفر بیشتر ثبت نام کنیم که این موضوع با مصوبه شورای هماهنگی و برنامه ریزی ناحیه به کمیته برنامه ریزی استان می آید و مصوب می شود و سقف کلاس بنا به درخواست باز می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تاکید بر این که کمبود نیروی انسانی در کل کشور و استان است و مختص مشهد نیست، تصریح کرد: قطعا جای نگرانی نیست و در ابتدای مهر ماه، همه کلاس های ما دارای معلم و دبیر خواهند بود.

این کمبود نیرو، فشار مضاعفی را به دیگر همکاران وارد می کند، ولی کلاسی خالی نخواهد بود و ما مجبوریم برای مثال دبیر و معاون مدرسه را ملزم کنیم تا شش ساعت تدریس کنند یا مجبوریم در برخی مدارس، از تعداد معاونت ها بکاهیم که این ها فشار را بر بقیه همکاران ما بیشتر می کند البته معنایش این نیست که کیفیت را کاهش می دهد و باتوجه به این کمبودها، سعی می کنیم به کیفیت لطمه ای وارد نشود.

نیازمند برنامه ریزی برای خروج از بحران

در ادامه شورای آموزش و پرورش استان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری با تاکید بر این که همه مسئولان استان به مسائل و مشکلات آموزش و پرورش آگاهی دارند، گفت: حل مشکلات آموزش و پرورش، اولویت اصلی استان است.

محمد رحیم نوروزیان افزود: از آن جا که با استقرار پایه دوازدهم، آموزش و پرورش با کمبود نیروی انسانی مواجه است، این قضیه باید به درستی برای مردم و خانواده ها تبیین شود چراکه با برنامه ریزی دقیق و استفاده از ظرفیت های موجود، می توان از بحران نیروی انسانی در آموزش و پرورش عبور کرد.

وی تاکید کرد پیشنهادهای اجرایی و راهکارهای حل مشکلات آموزش و پرورش به ویژه در حوزه نیروی انسانی برای تصویب به شورای آموزش و پرورش استان ارائه شود که یکی از راه های برون رفت از وضعیت موجود، توجه به مدارس غیردولتی است.

اول مهر مشکلات بیش‌تر می‌شود

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی نیروی انسانی آموزش و پرورش گفت: کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش تبعاتی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در بر خواهد داشت.

حمید کفشکنان در ادامه گفت: مشکل سامان‌دهی نیروی انسانی تبدیل به بحران شده است، بنابراین بایستی به‌طوری جدی بدان توجه کرد.

وی افزود: اوج خروجی نیروی انسانی آموزش و پرورش از سال جدید تحصیلی آغاز خواهد شد؛ چراکه اوج استخدام نیروی انسانی در زمان جنگ بوده است و همگی این افراد به سن بازنشستگی رسیده‌اند. بایستی توجه داشت که آموزش و پرورش هر کشوری رکن اساسی در زمینه توسعه است.

کفشکنان ادامه داد: در تمام ساختارها و نظام‌ها انسان به‌عنوان یک عامل اصلی در حوزه توسعه است. آموزش و پرورش استان، ۱۰ درصد آموزش و پرورش کشور را به خود اختصاص داده است. باید توجه داشت که مسائل و مشکلات ما در سال جاری در طی ۴ سال آینده به صورت افزایشی خواهد بود.

طرح شهاب در هاله ابهام

وی خاطرنشان کرد: توسعه سنواتی ممکن است باعث شود در اول مهر کلاسی بی‌معلم نباشد، اما توسعه متوازن تحصیلی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. همچنین این کمبود نیرو، پوشش تحصیلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ مناطق محروم ما به‌شدت محروم‌تر خواهند شد و طرح شهاب نادیده گرفته خواهد شد.

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی نیروی انسانی آموزش و پرورش تصریح کرد: نبود نیروی انسانی عدالت آموزشی را بی‌معنا خواهد کرد. امور پرورشی، سلامت و تربیت‌بدنی بی‌اهمیت خواهد شد و به‌طورکلی براساس آنچه که سند راهبردی تحول بیان می‌کند، حیات طیبه را برای دانش‌آموزان به مبحثی آرمانی تبدیل خواهد کرد.

 

کفشکنان بیان کرد: بایستی توجه داشت که کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش تبعاتی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دربر خواهد داشت. اول مهر مشکلات ما به بار خواهد نشست، مسائل اجتماعی را به دنبال خواهد داشت و تبعات امنیتی را به‌وجود می‌آورد. بنابراین با مشکلات موجود برای مردم اگر دانش‌آموزان اول مهر آموزگار نداشته باشند مشکلات اجتماعی ناگواری را به‌بار خواهد آورد.
انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *