کشور نیازمند نظام حزبی پایدار است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اصل کلی که در همه انتخابات ریاست جمهوری در ایران بوده و باعث ناکامی و ناکارآمدی دولت‌ها شده این است که کشور ما به لحاظ سیاسی نظام پایدار حزبی ندارد.

به گزارش ایسنا، مهدی عبایی خراسانی با بیان این مطلب اظهار کرد: در کشور ما احزابی که برخواسته از درون مردم و دارای توانمندی و کارآمدی باشند، وجود ندارد و احزاب باید در انتخابات براساس برنامه، کاندیدا معرفی کنند و براساس آن برنامه رئیس جمهور منتخب و دولت‌اش را نقد کنند و ما چنین نظامی هیچ گاه در کشورمان نداشتیم.

وی عنوان کرد: در کشورهایی که نظام حزبی پایدار دارند وقتی انتخابات تمام شد تازه یک ائتلاف جدید بین حزب پیروز و احزابی که در انتخابات برنده نشده‌اند اما وزنه‌ی قابل محاسبه‌ای از خود به جا گذاشته‌اند و به جامعه ثابت کردند که در جایگاه مناسب قرار دارند، صورت می‌گیرد.

عبایی خراسانی ادامه داد: در نتیجه این ائتلاف مخالفت‌های بیهوده کم می‌شود و از بین می‌رود و همه متحد برای  پیاده کردن یک برنامه تلاش می‌کنند حتی آن‌هایی که برنامه دیگری داشتند می‌توانند به عنوان عوامل اجرایی بیایند و کابینه به این صورت شکل می‌گیرد و دیگر کسی زیر پای دولت مستقر را خالی نمی‌کنند و با توجه به معایب و نواقصی که معمولا همه دولت‌ها و کابینه‌ها دارند دست به براندازی نمی‌زنند و از نواقص و کمبودها  برای سقوط یک دولت سوءاستفاده نمی‌کنند.

وی یادآور شد: این اصل کلی هیچگاه در جامعه ما نبوده و معمولا دولت‌های مستقر توانمندی احزاب دیگر و احزاب مخالف را به هیچ وجه در جهت پیشرفت کشور به کار نمی‌گرفتند لذا یک تعدادی در یک صف مقابل می‌ایستند و مرتب مشغول تخریب هستند و دولت آقای روحانی هم در حقیقت به همین صورت بوده و اینکه در کشور ما از توانمندی دیگران معمولا استفاده نمی‌شود، ریشه‌های اخلاقی، تاریخی و ایدئولوژیک دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد: برخی معتقدند نباید دولت به صورت شرکت سهامی باشد و همه گرایشات مختلف را در آن دخالت دهیم، از قضا باید گفت اداره یک کشور با تیمی که صورت می‌گیرد یک شرکت سهامی برای اداره کشور محسوب می‌شود و ما این اصل به ناحق و نادرست تصویب شده دولت شرکت سهامی نیست را باید کنار بگذاریم.

وی ادامه داد: اداره یک کشور نیاز به شرکت سهامی دارد و یک شرکت سهامی از متفکران، اندیشمندان و عوامل اجرایی مختلف تشکیل شده که اگر به صورت شرکت سهامی نشود به دلیل اینکه توان و انرژی دارند این توان و انرژی خود را برای تخریب می‌گذارند.

عبایی خراسانی تصریح کرد: هیچ ایرادی ندارد که ما دولت‌های مستقر را به صورت شرکت سهامی ببینیم از هرجایی و هر نیرویی که با برنامه است و آماده کار است جذب کنیم و کشور را با آن اداره کنیم و همین نقص دولت آقای روحانی و دولت‌های قبلی است و دلایل ناکارآمدی اکثر دولت‌ها همین موضوع بوده است، نگاه‌شان ایدئولوژیک بوده و دولت‌ها را  به صورت یک شرکت سهامی نمی‌دیدند و از توان بسیاری از افراد استفاده نکردند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب بیان کرد: اگر نقد منصفانه‌ای داشته باشیم متاسفانه در انتخاب کابینه آقای روحانی ضعیف عمل شد؛ زیرا بخشی از آنچه محصول رای شده هیچ ارتباطی به آقای روحانی نداشت و شرایط در کشور ما اینگونه است و برای معرفی یک کابینه باید فاکتورهای مختلف دخالت در قدرت را در نظر گرفت و مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و سایر ارگان‌های مختلف و همچنین نمایندگان استان‌های مختلف با گرایشات مختلف زد و بند کنند و هر کدام یک امتیازی از کسی که برای انتخاب یک وزارت‌خانه معرفی شده بگیرند و بعد یک رای به آن دهند.

عبایی‌خراسانی با تاکید بر اینکه ما باید مجلسی داشته باشیم که به فکر منافع محلی، شهرستانی و منطقه‌ای باشد و بر آن اساس به سمت کارها برود، گفت: این یکی از نارسایی‌ها‌ و نقص در کابینه آقای روحانی است و در نتیجه کابینه ایشان یک کابینه کارآمدی نیست، زیرا این کابینه محصول سلیقه تنها شخص آقای رئیس جمهور نیست.
انتهای خبر

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *