نگاهی به ضرورت‌های ایران

درس ها و جلوه های سفر هیئت دولت و فعالین بخش خصوصی به “سوئیس” و “اتریش”

در سوئیس و اتریش تنفر شدید  همراه با ترس مردم و مسؤلین این کشورها نسبت به ترامپ قلدر را شاهد بودیم، این موضوع در سخنرانی ها و گفت و گوها کاملا مشهود بود ، مقامات سوئیس که مسؤلیت حفظ منافع امریکا در ایران را به عهده دارند و طبیعتا می بایست طرف امریکا را داشته باشند ، رفتار ترامپ را زورگویی و قلدری می دانستند در عین حال که ترس از ترامپ در چهره آن ها کاملا مشهود بود.

در اتریش نیز وضعیت مشابه البته با ترس کمتر را شاهد بودیم بخش خصوصی اتریش تمایل بیشتری برای همکاری با ایران از خود نشان می داد مقامات آن کشور نیز ضمن این که از بین رفتن برجام توسط ترامپ را توهین به اروپا و سازمان ملل می دانند نسبت به اقدامات خودسرانه ترامپ به زیان قوانین و ساختار های دنیا کاملا نگران هستند.

به طور کلی در فضای حاکم بر این دو کشور که نمونه ای از نگاه کشور های اروپایی نسبت به شرایط ایجاد شده برای قوانین جهانی، برجام و ایران توسط ترامپ است بلاتکلیفی معنی داری وجود دارد، البته ذی حق بودن ایران در مقابل رفتار ترامپ  را بدون ترس  بیان می کنند و رفتار ترامپ قلدر را بی احترامی شدید به همه دنیا و بیش از همه اروپا می دانند.

هیأت تجاری اتاق در مسیر برگشت از اتریش توفیق همراهی با وزیر امورخارجه که اجلاس وزرای امور خارجه برجام (بدون امریکا) را پشت سرگذاشته بود داشتند دکتر ظریف شاداب و با لبخند معروف همیشه از مذاکرات اظهار  رضایت می کرد.

ضمن اینکه خانم موگرینی که در پاویون فرودگاه وین دقایقی با جمعی از افراد هیأت مواجه شدند نیز در اظهارات کوتاهی وانمود می‌کردند علاقمند به حمایت از ایران در مقابل بد عهدی امریکا هستند و اجازه از بین رفتن برجام را نمیدهند او نیز با خنده خود ایران را صاحب حق می دانست.

در این سفر شاهد کمبود تبلیغات و توجیه مردم نسبت به اقدام غیر قانونی و بد عهدی و قلدری ترامپ در رسانه های اروپایی بودیم، خوب است حاکمیت بخشی از هزینه سازمان های خود ساخته و بودجه بگیر از خزانه را کاهش دهد و آن را د‌ر بخش مطبوعات برون مرزی و پرداخت به نویسندگان و مصاحبه کنندگان و سخنرانان پولی که معمولا بدون دریافت پول به نفع هیچ کشوری نمی گویند و نمی نویسند کند.

همان کاری که کشور های رقیب برای در اختیار گرفتن افکار عمومی بر علیه ایران می کنند.

از دیگر اقداماتی که می بایست حاکمیت دنبال کند ایجاد همبستگی و بالا بردن روحیه مردم بویژه نخبگان اقتصادی کشور در مقابله با جوسازی های ترامپ است.

ضمن اینکه لازم است مسؤلین کسانی را که با اقدامات حساب نشده و خودسرانه مانند حمله به سفارت خانه ها دشمن تراشی کرده و یا در ایجاد نابسامانی های اقتصادی بخصوص تصمیمات غلط ۱۳۹۶/۶/۱۱ و ۱۳۹۷/۱/۲۰ نقش داشته اند شناسائی و محاکمه و اگر عمدی در اقدامات آنها وجود داشت محکوم کند و اگر مشخص عمدی ندارند به دلیل ناتوانی در تحلیل مسائل آن ها از فضای سیاسی و اقتصادی کشور دور کند.

در نهایت باید توجه داشته باشیم اگرچه قبلا اشتباهات زیادی در تصمیم گیری ها صورت گرفته و دستکاری های بی جهت و غیر لازمی در ساختارهای رفتاری اقتصادی انجام شده و این شرایط را در روابط بین المللی و اقتصاد کشور ایجاد کرده است . اما امروز ، روز مقاومت و ایستادگی است نباید اجازه داد ترامپ احساس کند ترس در مردم بویژه فعالین اقتصادی ایران ایجاد شده که واقعا نشده است کشور ایران دارای مردمی دلیر و فعالین اقتصادی دلسوز و ثروتی فراوان است که توانسته و می تواند  در مقابل سختی های بیش از این نیز مقاومت کند.

مردم و فعالین اقتصادی ضمن اینکه خواستار رسیدگی و برخورد با مسببین این شرایط هستند با صدای بلند می گویند تسلیم تهدیدات و زورگویی ترامپ نشده و بر او پیروز خواهیم شد.

اکثریت اعضای هیأت تجاری اتاق بازرگانی که ریاست جمهوری را در سوئیس و اتریش همراهی می کردند ضمن گلایه از دستکاری درساختارها و هنجار های گذشته در حوزه های سیاسی ، اقتصادی کشور و درخواست محاکمه مسببین این شرایط، مقاومت در مقابل قلدری ترامپ تا رسیدت به پیروزی را خواستار بودند.

دبیر جبهه مردمی 《مشهد برای همه》

مسیر اتریش – تهران

۱۳۹۷/۴/۱۶

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *