منع قانونی، بهانه عدم انجام تکالیف

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: متاسفانه برخی برای انجام ندادن تکالیف خود منع قانون را بهانه می کنند. ما مجری قانون هستیم و اگر مشکلی ایجاد شود ما باید پیگیری کنیم پس وقتی بر این موضوع تسلط کامل داریم، بهانه گیری دیگر سازمان ها بیجا است. امیدوارم همه دستگاه های مرتبط وظایف خود را صحیح و به موقع انجام دهند.

سید امیر مرتضوی در این نشست روز شنبه در شورای راهبردی پیشگیری از تصادفات خراسان رضوی افزود: در سال 95 تعداد 147 نقطه حادثه خیز در جاده های این استان شناسایی شد که این نقاط باید هرچه زودتر ایمن سازی شوند.

مرتضوی ادامه داد: نقش پیشگیری های فرهنگی – اجتماعی توسط دستگاه های مختلف باید 70 درصد، پیشگیری های انتظامی 20 درصد و پیگیری کیفری 10 درصد باشد ولی اکنون جای پیشگیری های فرهنگی- اجتماعی با پیشگیری های انتظامی و کیفری عوض شده است.

وی تصریح کرد: آمار سازمان های ذی ربط نشان از کاهش تصادفات جرحی و فوتی در سال گذشته در محورهای وکیل آباد و شهید شوشتری دارد که این یعنی طرح پایلوتی که در این دو محور اجرا شده تاثیر مثبتی داشته است.

نقش راهنمایی پلیس مغفل مانده

رئیس کارگروه پیشگیری از تصادفات خراسان رضوی گفت: نقش پلیس راهنمایی و رانندگی در بخش راهنمایی مغفول مانده است. هدف از اجرای طرح آزمایشی پیشگیری از تصادفات در بولوار وکیل آباد مشهد، فرهنگ سازی برای رعایت قوانین است.

قاضی هادی شریعت یارافزود: حضور فیزیکی پلیس در این بولوار باید ملموس باشد و تعداد دوربین های نظارتی نیز باید افزایش یابد تا رانندگان مجال شتاب گرفتن نداشته باشند.

شریعت یار با اشاره به کاهش 30 درصدی تعداد فوتی ها و کاهش 20 درصدی تعداد مجروحان در تصادفات رانندگی بولوار وکیل آباد از زمان اجرای طرح آزمایشی پیشگیری از تصادفات طی سه و نیم ماه گذشته، بر پیگیری و انجام اقدامات پیشگیرانه از حوادث رانندگی تاکید کرد.

اقدامات طرح پایلوت وکیل آباد کافی نبوده

رئیس پلیس راه خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه گفت: در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش کشته و مجروح داشتیم اما اقداماتی که در طرح پایلوت بلوار وکیل آباد انجام شد کافی نبوده و باز هم چند تصادف منجر به فوت در این مسیر داشتیم.

وی اظهار کرد: بهار امسال در محدوده بولوار وکیل آباد به عنوان محدوده اجرای طرح آزمایشی کاهش تصادفات، پنج هزار و 530 فقره تخلف سرعت غیرمجاز، یکهزار و 152 فقره حرکت مارپیچ، 902 فقره استعمال دخانیات، 962 فقره داشتن شیشه دودی و 14 فقره تغییر وضعیت ارتفاع خودرو اعمال قانون شد. همچنین 904 دستگاه خودرو به دلیل تخلف توقیف شد.

سرهنگ هادی امیدوار افزود: متاسفانه محورهای اطراف مشهد نظیر بولوار شهید عباسپور، صد متری، بولوارهای شهید کلانتری، توس و آزادی به عنوان یک معضل مطرح هستند و تصادفات منجر به فوت زیادی داشته اند. یکی از مشکلات اتوبان های شمال شهر تردد کارتن خواب ها در این مسیرها در ساعات مختلف به ویژه در ساعات شب است که منجر به چندین تصادف شده است و باید برای این موضوع چاره ای اندیشیده شود.

امیدوار ادامه داد: در طرح تابستانی که از 27 خرداد آغاز شده است تعداد نیروهای گشتی خود را در مسیر وکیل آباد بیشتر کردیم و با اقداماتی از این قبیل این مسیر را برای متخلفین ناامن کردیم.

جان باختن 240 نفر در تصادف‌های استان

سید آریا حجازی مدیر کل پزشک قانونی خراسان رضوی گفت: 240 نفر در حوادث رانندگی بهار امسال در این استان جان باختند.این تعداد نسبت به مدت مشابه پارسال 12 درصد کاهش داشت. تعداد فوت شدگان حوادث رانندگی مشهد در این مدت 84 نفر و در مدت مشابه پارسال 94 نفر بود.

آسفالت مسیر فرمانیه یک معضل است

در ادامه این نشست سید هادی سبحانی دادستان شهرستان طرقبه شاندیز گفت: مسیر فرمانیه که یکی از راه های مواصلاتی طرقبه و شاندیز به مشهد است به علت مشکلاتی که بین شهرداری و فرمانداری وجود دارد هنوز آسفالت نیست و تبدیل به یک معضل شده است، در حالی که می تواند حجم بالایی از ترافیک را کاهش دهد.

نباید جاده های طرقبه شاندیز روستایی تلقی شود

فرماندار  شهرستان بینالود  ( طرقبه شاندیز) در ادمه این جلسه گفت: به لطف تمهیدات راهور محترم در سال 96 نسبت به سال 95 با کاهش 40 درصدی تصادفات مواجه بودیم، اما این راه ها نیاز به تجهیز بیشتری دارند. متاسفانه به مسیرهای روستاهای ما با دید تفریحگاه نگاه نمی شود و آنها را جاده روستایی تلقی می کنند که این با توجه به حجم بالای تردد اصلا صحیح نیست.

سید حسن حسینی افزود: به نظر من در خصوص مسیر فرمانیه بزرگنمایی می شود چرا که این مسیر نقش زیادی در ترافیک ندارد، ضمن این که تا کنون هیچ کار کارشناسی در مورد نقش آن صورت نگرفته است.

انتهای خبر/رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *