مزایا و فواید طناب زدن

چرا باید همین امروز طناب زدن را شروع کنید

به نظر می‌رسد که طناب زدن بسیار آسان است و هر کسی می‌تواند آن را انجام دهد. اما این تمرین، چندین گروه عضلانی را به کار می‌گیرد و سریع‌تر کالری می‌سوزاند. کلید توانایی این تمرین برای بهبود تعادل و هماهنگی فرد، استفاده از پاها برای پریدن از طناب است.

پریدن از طناب، فواید سلامتی و تناسب اندام بسیاری دارد. تصور کنید که بدون یک باشگاه خانگی، وزن کم می‌کنید و عملکردتان را بهبود می بخشید. این اساسا همان کاری است که پریدن از روی طناب انجام می‌دهد. طناب زدن، یک تمرین ساده، سرگرم کننده و مؤثر است و شما نیازی به خریدن تجهیزات بزرگ بدنسازی ندارید. بنابراین همیشه طناب پرش را در ساک باشگاه‌تان داشته باشید و به دنبال راه‌هایی باشید که خارج از باشگاه، از آن استفاده کنید. شما می‌توانید تقریبا در هر جا و هر مکانی از طناب بپرید. به عنوان مثال می‌توانید در هنگامیکه برنامه مورد علاقه‌تان را می‌بینید و … . می‌توانید هر چقدر که می خواهید خلاقیت به خرج دهید.

طناب زدن روشی عالی برای سوزاندن کالری‌های اضافی در مدتی کوتاه است و در عین حال توانایی قلبی- عروقی شما را بهبود می‌بخشد و پایین‌تنه و بالاتنه شما را تقویت می‌کند.

نبض ما– در طناب زدن دستگاه گردش خون و تنفس از راه فعالیت هوازی تقویت می‌شوند و آمادگی لازم را برای انجام فعالیت‌های روزانه به دست می‌آورد. کسی که فعالیت خود را بر طناب زدن استوار کند، عضلات بزرگ و مهم بدن را درگیر می‌کند و این خود عملی اساسی در جهت تقویت عضلات بدن است.

هنگام طناب زدن، ضربان قلب افزایش می‌یابد به گونه‌ای که می‌توان ضربان را به 160 تا 180 ضربه در دقیقه رساند. میزان اکسیژن مصرفی نیز 60 تا 80 درصد، حداکثر اکسیژن مصرفی و یا بیشتر مشاهده شده است.

انواع طناب زدن

شاید طناب زدن برای بعضی از شما مضحک باشد و شما را یاد ورزش‌های دوران کودکی‌تان بیندازد که به جز روش پایه‌ای جفت پا روشی که مانند دویدن است، روش‌های دیگری نیز برای طناب زدن وجود دارد. برای سوزاندن انرژی بیشتر می‌توانید به جای این که به طور عمودی بالا و پائین بپرید، هنگامی که می‌پرید، پاهای خود را جفت کنید و به یک طرف خم کنید(مانند حالت اسکی کردن در پیچ‌ها) و در پرش بعد پاهای خود را به طرف دیگر خم کنید.

در یک روش دیگر می‌توانید هنگامی که می‌پرید سعی کنید بیشتر بپرید و پاهای خود را در هوا تا جای ممکن از یکدیگر باز کنید. همچنین می‌توانید طناب را نچرخانید بلکه آن را در دستان‌تان نگه دارید و سپس روی آن به جلو و عقب بپرید.

در روش سخت‌تر دیگر می‌توانید آن قدر بالا بپرید که با یک روش، دو بار طناب را بچرخانید. هنگامی که ضربان قلب‌تان خیلی بالا رفت و خسته شدید، دو دسته طناب را در یک دست بگیرید و بدون این که بپرید، طناب را در طرفین خود بچرخانید و یا می‌توانید برای رفع خستگی سرعت طناب زدن خود را خیلی آهسته کنید.

همچنین یادگیری تکنیک فرود آمدن روی نوک انگشتان پا می‌‌تواند صدمات احتمالی ناشی از این ورزش را به حداقل ممکن برساند.

ادامه دارد…

انتهای خبر /وحید داودی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *