قضاوت فغانی در دیدار‌های باقیمانده جام جهانی روسیه

اسامی داوران قضاوت کننده در بازی‌های باقی مانده جام جهانی مشخص شد

براساس اعلام سایت فیفا علیرضا فغانی بعنوان یکی از داوران مرحله پایانی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه انتخاب شد.

فدراسیون جهانی فوتبال (FIFA)لیست اسامی داورانی که 4 دیدار باقی مانده نیمه نهایی، رده بندی و فینال را قضاوت می‌کنند را منتشر کرد. این در حالی است که نام علیرضا فغانی در صدر این لیست دیده می‌شود. با این حال هنوز دیداری را که باید علیرضا فغانی آن را داوری کند مشخص نشده است. در حالی که پیش از این از قاره آسیا فقط علیرضا فغانی و نواف شکرالله از بحرین در لیست فیفا بودند، اما در لیست امروز نام داور بحرینی هم حذف شد و فغانی تنها نماینده آسیا در جام جهانی است. محمدرضا منصوری و رضا سخندان هم تیم داوری فغانی را تشکیل می‌دهند.

از منطقه کونکاکاف سه داور، از قاره آفریقا یک، از آمریکای لاتین سه، از اقیانوسیه یک و از اروپا هم چهار داور در این جام باقی مانده‌اند. به این ترتیب به نظر می‌رسد شانس فغانی و کمک‌هایش برای قضاوت در فینال جام جهانی و یا حداقل دیدار رده‌بندی بالا باشد. فغانی در ۲ بازی دور مقدماتی و بازی حذفی آرژانتین و فرانسه آنقدر خوب کار کرد که نه در بازی‌هایش اعتراضی به وجود آمد و نه اینکه از ویدئوچک استفاده کرد. همین مسلط بودن به بازی‌ها هم باعث شد پیشکسوتان داوری دنیا او را نخستین فینالیست جام جهانی روسیه بدانند. داوری مسلط و کاملا جدی در کارش. انتخاب فغانی به‌عنوان داور چهارم بازی فرانسه و اروگوئه هم باعث شد خیلی‌ها اینطور برداشت کنند که به گونه‌ای به او استراحت داده شد تا برای فینال آماده شود اما علیرضا فغانی از پیش‌بینی کردن خیلی خوشش نمی‌آید و دوست دارد قدم به قدم جلو برود. بدون شک برایش خیلی مهم است که قضاوت فینال را به عهده بگیرد اما فکر می‌کند اگر این اتفاق نیفتاد هم دنیا به آخر نمی‌رسد و به عشق خود که داوری کردن است ادامه خواهد داد.

کلا جام جهانی روسیه را چطور ارزیابی می‌کنید، هم به لحاظ برگزاری مسابقات و هم به لحاظ داوری و البته آرایش جدیدی که به داوری اضافه شد؟

همانطور که شما هم شاهد هستید، فیفا همیشه سعی می‌کند مسابقات را به بهترین نحو در همه زمینه‌ها برگزار کند. در بحث داوری هم ما به جز سمینارهایی که داشتیم یک دوره ۱۰ روزه آمادگی قبل از شروع مسابقات داشتیم که کمک داور ویدئویی (VAR) را مجدد تجربه می‌کردیم. شروع مسابقات هم برای ما خیلی زود گذشت. با توجه به اینکه ما دور اول قضاوت کردیم، دور دوم استراحت داشتیم و دور سوم هم قضاوت کردیم دور مقدماتی و ۴۸ مسابقه خیلی زود گذشت. در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل خیلی دیر و سخت برای ما می‌گذشت که شاید دلیل آن، ذخیره بودن‌مان بود ولی اینجا خیلی خوب و زود گذشت. اکثر مسابقات جذاب بود. اشتباه داوری کم شده بود. نه اینکه صفر شده باشد اما با توجه به کمک داور ویدئویی که طرح جدیدی است، اشتباهات کمتر شده. البته این طرح دارد آزمایش می‌شود و جای اصلاح دارد. بعد از آن هم دور حذفی را داشتیم و بازی فرانسه و آرژانتین. این بازی ۲ روز بعد از بازی برزیل و صربستان بود، خوشبختانه همه چیز خوب پیش رفت.

کدامیک از بازی‌هایی که تا الان قضاوت کردید برایتان جذاب‌تر بوده؟

۳ تا بازی خوب بود. بازی اول‌مان بازی آلمان و مکزیک بود که شاید چون بازی اول بود حساس‌تر بود. بازی دوم برزیل و صربستان خیلی حساس بود. در این بازی تکلیف صعود یا خداحافظی از جام مطرح بود. ۲ روز بعد هم بازی فرانسه و آرژانتین را داشتیم که به خاطر حذفی بودنش سخت و حساس بود.

برای بازی‌ها استرس هم می‌گیرید؟

نه، به قدری در این کلاس‌ها آموزش در زمینه‌های مختلف می‌بینیم که زیاد استرس منفی نیست که بخواهد در کار خدشه‌ای وارد کند.

از همان بازی اول خیلی مسلط قضاوت کردید که همین مساله باعث شد خیلی‌ها شما را شانس اول قضاوت فینال بدانند. این بحث هم مختص ایرانی‌ها نیست و بارها دیدیم کارشناسان داوری دنیا از جمله مارکوس مرک کار شما را ستایش کردند و گفتند فینالیست اول مشخص شده…

نظر لطف‌شان است اما در کل همه داورها شانس دارند اما بستگی دارد که چه تیم‌هایی صعود کنند به مراحل بالاتر. مثلا اگر یک تیم از آمریکای جنوبی بود و یک تیم از اروپا، شانس داوران آسیایی و آفریقایی بیشتر می‌شد ولی دیدیم برای بازی برزیل و بلژیک یک داور اروپایی آمد بازی تیم اروپایی را قضاوت کرد و حتی یک داور آرژانتینی بازی تیم امریکای جنوبی (اروگوئه و فرانسه) را قضاوت کرد. این است که انتخاب برای فینال هیچ قاعده خاصی ندارد. ما کارمان را انجام می‌دهیم. اگر قضاوت دیگری در این ۴ بازی باقی مانده داده شد برای آنها برنامه‌ریزی می‌کنیم. اگر هم داده نشد با خاطره خوب اینجا (روسیه) را ترک می‌کنیم.

الان بزرگترین رقیب‌تان برای قضاوت فینال کدام تیم داوری است؟ اصلا می‌توانید رقیبی برای خود ببینید؟

رقیبی در کار نیست. اینجا همه شانس دارند. هیچ‌کدام از تیم‌های داوری رقابتی با هم ندارند.

 از این تعارف‌ها و شکسته نفسی شما بگذریم، خودتان چقدر شانس برای حضور در فینال برای تیم داوری ایرانی می‌بینید چون نمرات تیم‌ داوری شما بالاتر از بقیه تیم‌ها بود.

تعارف نیست. این نمراتی هم که در صفحات مختلف می‌بینید نظر یکسری کارشناس داوری و حتی تعدادی از خبرنگاران است. رسمی نیست ولی همین که دید خوب به وجود آمده برای ما کفایت می‌کند اما دلیلی ندارد مثلا بگوییم چرا فینال را به ما ندادند.

در این مدت فکر می‌کنم خیلی پیام‌های دلگرم‌کننده و مثبت داشتید، کدامیک از آنها بیشتر به شما چسبید؟

همه لطف داشتند. پیام‌هایی که خانواده و پدر و مادرم و همچنین خانواده همسرم که همیشه در تماس بودند. دوستان هم به همین صورت. مردم هم که سنگ تمام گذاشتند. همه عزیزانی که پیام می‌دهند لطف دارند اما می‌گویند ان‌شاءا… فینال. این مساله توقع نباید ایجاد کند یا اگر نشد حرف و حدیثی نباشد.

برای بازی فرانسه و اروگوئه وقتی شما به‌عنوان داور چهارم انتخاب شدید خیلی‌ها اینطور برداشت کردند که به گونه‌ای به شما استراحت داده شد که فینال را قضاوت کنید.

نه امکان دارد رده‌بندی را به ما بدهند و امکان دارد اصلا قضاوتی به ما ندهند چون ۱۷ تا گروه داوری بودند که ۴ تا در این مرحله (یک چهارم) قضاوت کردند که اگر نخواهند به آنها بدهند ۱۳ تیم داوری دیگر می‌ماند. پس هیچ بایدی وجود ندارد که ما باید باشیم.

اما به نظر می‌رسد شما جزو معدود تیم‌های داوری هستید که از کمک داور ویدئویی استفاده نکردید.

همین شرایطی که ما داریم یکی، ۲ تیم داوری دیگر هم دارند و آنها هم استفاده نکردند ولی چون برای ما جذاب نبوده پیگیری نکردیم که ببینیم نظرات در این مورد چه بوده.

از فدراسیون فوتبال هم در این مدت تماسی با شما گرفته می‌شود؟

بله، آقای اصفهانیان هر چند وقت یک بار تماس می‌گیرند. آقای تاج هم تماس گرفتند، آقای اسلامیان پیام دادند. آقای ساکت هم اینجا بودند و پیگیر بودند. این نخستین دوره است که واقعا قبل از اینکه بیاییم جام جهانی به چشم اینکه ۲ تا تیم داریم، هر شرایط و امکاناتی که برای تیم ملی در نظر گرفتند برای ما هم لحاظ شد. همان جایزه‌ای که دولت به تیم داد به ما هم دادند. همان کت و شلوار، لباس و ساکی که به تیم ملی دادند به تیم داوری هم تعلق گرفت. در کل نگاه، نگاه خوبی بود و در این دوره نگاه‌شان این بود که ۲ تیم در جام جهانی داریم.

در این مدت که خبرهای لیگ برتر ایران را پیگیری می‌کردم لیستی از داوران دیدم که برای فصل بعد معرفی شدند. در این فهرست نام شما هم دیده می‌شود.

-مگر قرار بود نباشد؟‌!

شما چند وقت قبل و پیش از اینکه به روسیه بیایید صحبت از خداحافظی کردید.

خداحافظی باید زمانی صورت بگیرد که دیگر انگیزه‌ای برای کار نباشد و اشباع شده باشیم. فعلا که برای داوری انگیزه را داریم و هستیم. البته یکسری دوستان ظاهرا دوست دارند ما از داوری خداحافظی کنیم.

 یعنی اگر فینال به شما برسد، باز هم آن انگیزه لازم را برای قضاوت دارید؟

من داوری را دوست دارم و همیشه فکر می‌کنم موقعی باید بروم که هیچ انگیزه‌ای نباشد و اشباع شده باشم در کار، نه اینکه چون فینال جام جهانی را سوت زدم دیگر باید بروم. نه، من زمانی که فکر می‌کنم اشباع شدم و داوری من را ارضا نمی‌کند، آن را کنار می‌گذارم و می‌روم کنار.

پس چرا قبل از آمدن‌تان به روسیه آن بحث خداحافظی مطرح شد؟

دوستان از من پرسیدند خداحافظی و این صحبت‌ها که اتفاقا طرفداران استقلال و پرسپولیس بودند، من هم گفتم شما دعا کنید ما فینال جام جهانی را بزنیم و خداحافظی کنیم که شما از دست ما راحت بشوید. یک شوخی بود اما متاسفانه همه چیز خیلی سریع انعکاس پیدا می‌کند.و این وضعی که مردم ما در کشور دارند بهتر شود و مسوولان کمی بیشتر به فکر مردم باشند.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *