قدمت محوطه تاریخی سه تپه نیشابور سه هزار سال است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور گفت: بر اساس آخرین یافته ها در قالب سومین فصل کاوشهای محوطه تاریخی ‘سه تپه' در این شهرستان قدمت این محوطه هزاره پیش از میلاد مسیح یعنی افزون بر سه هزار سال تعیین شد.

محمداسماعیل اعتمادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این فصل از کاوش در محوطه تاریخی ‘سه تپه'
توسط گروه باستانشناسی دانشگاه نیشابور و نظارت اداره میراث فرهنگی اواخر خرداد ماه گذشته شروع شده و حدود 45 روز ادامه دارد.
وی ادامه داد: معماری خشتی کشف شده در این محوطه تاریخی که ظاهرا متعلق به خاندانهای سلطنتی است به دوران ماد و هخامنشی بازمی گردد. این معماری مشابه معماری خشتی نوشیجان تپه در شهرستان ملایر استان همدان و الق تپه در ترکمنستان و نشانگر ارتباط اجتماعی و سیاسی بین نیشابور، همدان و ترکمنستان در دوران عصر آهن است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور گفت: از آثار شاخص مکشوفه در این محوطه تاریخی مهرهایی از جنس لاجورد، مفرغ و فیروزه در ابعاد مختلف است که نشانگر روابط تجاری و اقتصادی گسترده این منطقه به واسطه قرار داشتن در مسیر جاده ابریشم می باشد.
وی افزود: نخستین فصل کاوشها در محوطه تاریخی سه تپه نیشابور آبان 1395 آغاز شد. این محوطه هنوز در فهرست آثار ملی ثبت شده نشده اما ظرفیت تبدیل به سایت موزه را دارد. به همین منظور نیاز به چند فصل کاوش است لذا در این خصوص مذاکراتی برای عقد تفاهمنامه بین اداره کل میراث فرهنگی و دانشگاه نیشابور انجام شده است.
محوطه باستانی سه تپه با هشت متر ارتفاع و دو هکتار وسعت در جنوب شرقی شهر نیشابور و مجاورت رودخانه کال شور قرار دارد.
نیشابور با قدمتی ۷۵۰۰ ساله یکی از مناطق غنی باستانی خراسان است و دارای 450 اثر فرهنگی شناسائی شده می باشد که از این تعداد 115 اثر ثبت ملی شده است. نیشابور به عنوان یکی از عمده ترین مقاصد گردشگری خراسان در طول تاریخ هزاران ساله خود نه تنها مهد علم و فرهنگ بلکه زادگاه گروه کثیری از دانشوران و مردان نامدار تاریخ ایران زمین بوده است.
نیشابور که از سال 2015 میلادی به عضویت جامعه کهن ‌شهرهای جهان درآمده بخاطر تداوم دیرین شهرنشینی در آن، نمادی از تاریخ و فرهنگ ایران زمین محسوب شده و برای قرنها پایتخت فرهنگی ایران بوده است.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *