قایق بانوان استان به گل نشست

قایقرانی استان خراسان رضوی به رغم برخورداری از ظرفیت بسیار برای حضور در میادین مختلف علاوه بر مشکلات معمول با خلف وعده و ناهماهنگی تصمیم گیران مرتبط دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش ایرنا، استان 6.4 میلیون نفری خراسان رضوی با حدود 70 ورزشکار در رشته‌های مختلف قایقرانی در رده‌های مختلف از توان مطلوب در این رشته ورزشی مفرح برخوردار بوده و تاکنون در رشته‌های کانوپولو و آب‌های آرام مقام‌های متعدد کشوری و آسیایی کسب کرده است.

مدال آوری در رشته قایقرانی دیگر به مازندران، گیلان و تهران خلاصه نمی‌شود بلکه اکنون 14 استان صاحب جایگاه و مدال در این رشته هستند.

رشته ورزشی قایقرانی در ماده‌های مختلف ظرفیت قابل توجهی برای مدال آوری ملی و بین المللی دارد بطوری‌که 39 ورزشکار (15 زن و 24 مرد) در رشته‌های ‘روئینگ'، ‘کایاک'، ‘کانو'، ‘اسلالوم' و ‘بادبانی' در قالب کاروان فدراسیون قایقرانی شهریور ماه امسال در مسابقات آسیایی جاکارتا حضور خواهند داشت.

حضور قدرتمند خراسان رضوی در رشته قایقرانی از آن جهت جالب توجه است که این استان خشک و کم باران ساحل دریایی نداشته و از منابع متنوع آب برخوردار نیست لذا نبود مکان مناسب برای تمرین به بزرگترین دغدغه دست اندرکاران این رشته در استان تبدیل شده است.

رئیس هیئت قایقرانی خراسان رضوی نیز علاوه بر مشکل مزبور از ناهماهنگی، خلف وعده و بی مهری مدیران اجرایی دست اندرکار به عنوان دیگر مشکل این رشته یاد کرد و گفت: با اینکه استان ساحلی نیستیم و از نظر منابع آب کمبود داریم، حضور ورزشکاران استان در این رشته قابل توجه است و بانوان خراسان رضوی پارسال در مسابقات قهرمانی کانوپولو نایب قهرمان کشور شدند.

علیرضا ارزانی ممقانی از حضور 25 قایقران حرفه‌ای در این استان خبر داد و افزود: هم اکنون مهلا عاطفه‌دار، مهتاب زهتاب، الهام تحقیقی و فرناز زینلی از این استان در تیم ملی کانوپولو بانوان کشور حضور دارند و مجید جواهری نیز ملی پوش خراسانی رشته آب‌های آرام است.

وی اظهار کرد: مشکل اصلی ما نداشتن مکان و دریاچه مناسب برای تمرین است.

وی گفت: براساس توافق سال گذشته با شهرداری طرقبه از دریاچه تفریحی چالیدره برای تمرین‌های ورزشکاران استفاده می‌شد، اما مدیریت بخش خصوصی برای تداوم این تمرین‌ها ایجاد محدودیت کرده است که مشکل اصلی آن پرداخت اجاره بها می‌باشد.

ارزانی ممقانی بودجه دریافتی این هیات از فدراسیون طی سال گذشته را 15 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: این هیات درآمدی برای پرداخت اجاره بهای محل تمرین تیم‌ها در دریاچه یا استخر را ندارد.

وی اظهار کرد: دریاچه تفریحی چالیدره با امکانات مناسب قابلیت تمرین تیم ملی قایقرانی کشور را نیز دارد و شهرداری طرقبه می‌تواند از این موقعیت به عنوان یک امتیاز تبلیغاتی منحصر به فرد استفاده کند.

وی گفت: برای استفاده از دریاچه بوستان چهل بازه مشهد نیز از سوی شهردار وعده‌هایی داده شد اما دیگر مسئولان مرتبط به دلیل اینکه بهره برداری هیات قایقرانی از این مکان توجیه اقتصادی ندارد با تمرین تیم‌های قایقرانی استان در این محل موافقت نمی‌کنند.

رئیس هیات قایقرانی خراسان رضوی افزود: سد طرق مشهد نیز مکان مناسبی برای تمرینات تیم قایقرانی است اما شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی عدم موافقت دستگاه‌های حراستی و مسائل بهداشتی را دلیل محدودیت برای حضور قایق‌های تمرینی در این سدها عنوان کرده است.

وی اظهار کرد: این سد امکانات خوبی دارد و اگر رفت آمد ورزشکاران در آن تسهیل شود می‌تواند به پایگاه قهرمانی قایقرانی استان تبدیل شود.

وی گفت: حضور مردان در این رشته ورزشی به دلیل مسائل اقتصادی و نبود حامی مالی بسیار کم رنگ است و علاوه بر آن به دلیل تداخل زمان تمرین‌ها با ساعات کار اداری نمی‌توانند به تمرین بپردازند و ما نیز قادر به اجاره مکان تمرین در ساعات غیر اداری نیستیم.

معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: طبق توافق پارسال میان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی و مدیریت مجموعه تفریحی چالیدره و شهرداری طرقبه، هیات قایقرانی استان امکان استفاده از این مجموعه را پیدا کرد.

امیر زارعی افزود: البته این توافق با وعده تامین مکان تعویض لباس ورزشکاران و محل نگهداری قایق همراه بود و شهرداری طرقبه قول‌هایی نیز برای تامین حامی برای تیم قایقرانی استان داد که این وعده‌ها در سال جاری عملی نشد.

وی اظهار کرد: همکاری مجموعه چالیدره با هیات قایقرانی به دلیل نداشتن نفع مالی برای مدیریت این مجموعه محدود شده و هم اکنون تمرینات در برخی رشته‌های انفرادی در این دریاچه انجام می‌شود اما تمرین قایقران‌های رشته‌های گروهی مانند دراگون بوت که ظرفیت 30 قایقران را دارد امکان پذیر نیست.

معاون سلامت و تربیت بدنی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد نیز گفت: مذاکرات و نامه نگاری با شهرداری منطقه 11 باید از کانال این معاونت انجام شود.

حسن نوری افزود: توافقات و درخواست‌ها باید در این اداره بررسی و کارشناسی شود و نتیجه آن به مدیران شهرداری ارسال و مطابق نظر آنان رفتار شود.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی هم گفت: سه سد طرق، کارده و ارداک در اطراف مشهد وجود دارد که از آب هر سه سد برای مصارف شرب استفاده می‌شود.

کاظم جم افزود: ممنوعیت قایقرانی در این سدها به دلیل رعایت مسائل بهداشتی است و بر اساس بخشنامه‌های ابلاغی، این شرکت نمی‌تواند با درخواست هیات قایقرانی برای فعالیت تمرینی در این اماکن موفقت نماید.

وی اظهار کرد: این شرکت به دلیل ملاحظات بهداشتی اجازه ماهیگیری ورزشی را نیز در سدهای مزبور صادر نکرده است.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *