طرح دوفوریتی تبعات منفی دارد

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی گفت: هنگامی که پیش فرض نادرست باشد، تحلیل نیز نادرست بوده و در نهایت نتیجه و اقدام نیز نادرست می‌شود. بنابراین پیش‌فرض طرح دوفوریتی نیز اشتباه بوده به این علت که این امر بر اساس پیش فرض هایی نادرست واقع شده است. فرقی نمی‌کند که چه تصمیمی بگیرند، هر تصمیمی که بگیرند، تبعات منفی خواهد داشت.

شهرام مرصعی در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، با اشاره به اینکه تحلیل نیازمند اطلاعات دقیق و شفاف است، اظهار کرد: متاسفانه در فضایی زندگی می‌کنیم که اطلاعات شفاف و صریح نیستند. برای دستیابی به یک تحلیل درست بایستی دارای سه جریان مانند جریان‌های مالی و پولی باشیم. در صورت عدم وجود جریان‌های مالی و پولی شفاف، تحلیل ما نیز دقیق نخواهد شد.

وی در خصوص ارزیابی از اجرای طرح دوفوریتی ممنوعیت سکه به صورت نامحدود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طبق روال گذشته، این طرح نیز ما را به جایی نخواهد رساند. روزی بخشی از سیستم نیازی را دیده تا طرحی را اجرا کند و سکه را بدون برنامه‌ریزی و حساب کتاب، وعده عرضه آن را می‌دهد و به طور کامل آن را نیز اجرا نمی‌کند و در نهایت به شر آن می‌ماند، چون تفاوت در آن به‌قدری فاحش است که نمی‌توان از پس آن برآمد.

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی ادامه داد: پیش‌فرض هایی که برای اقدامات اقتصادی سیستم و نظام درنظر گرفته می‌شود، پیش‌فرض‌های نادرستی هستند، هنگامی که پیش فرض نادرست باشد، تحلیل نیز نادرست بوده و در نهایت نتیجه و اقدام نیز نادرست می‌شود. بنابراین پیش‌فرض طرح دوفوریتی نیز اشتباه بوده به این علت که این امر بر اساس پیش فرض هایی نادرست واقع شده است. به عنوان مثال سکه در بازار دو میلیون و خرده ای تا سه میلیون بوده چگونه می توان آن را به قیمت یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش رساند.

مرصعی عنوان کرد: پیش‌پرداخت آن نیز دریافت شده، اما سکه‌ای وجود ندارد که تحویل داده شود ولی حتی اگر هم وجود داشته باشد، آیا این امر عاقلانه ‌است که سکه‌ای سه میلیون تومان قیمت دارد را به قیمت یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش رساند؟

وی با بیان اینکه فرقی نمی‌کند که چه تصمیمی بگیرند، هر تصمیمی که بگیرند، تبعات منفی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: در این جریان سکه، اگر سکه با این قیمت به افراد داده شود، هیجانات مالی خاصی را در عده‌ای در جامعه ایجاد می کند و اگر هم سکه به کسی داده نشود، بر قیمت‌های آتی تاثیرگذار خواهد بود.

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی ادامه داد: به نظر من، کسانی که در مقام قانون‌گذاری، پیش‌بینی‌هایی را انجام دهند و طرح‌هایی را ارائه دهند، آن‌ها نیز از تخصص لازم برخوردار نیستند. بنابراین کاری را انجام می‌دهند که در لحظه به ذهنشان بدون کارشناسی، مشورت، فکر و بدون داشتن اطلاعات کامل انجام می‌دهند، بنابراین هر آنچه که در این طرح دوفوریتی تصمیم بگیرند، تبعات منفی خواهد داشت.

مرصعی با اشاره به اینکه این طرح به کاهش نوسانات بازار ارز کمکی نخواهد کرد، اظهار کرد: مشکلات ما بایستی بنیادی و ریشه‌ای، تجزیه و تحلیل شود و اطلاعات باید کامل باشد، آنچه که باعث تغییر ناگهانی نرخ ارز می‌شود، چاپ پول و اسکانس بی‌پشتوانه است؛ این مساله یکی از دلایل رشد ناگهانی نرخ ارز است یعنی آنچه که بایستی شفاف‌سازی می‌شده، صورت نگرفته است.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال تورم حدود 30 درصد بوده و بایستی به صورت یک‌دوازدهم، یک دوازدهم آن را اعمال می‌کردند، اما به دلایلی اعم از سیاسی، امنیتی و… اعمال نکردند و به طور ناگهانی توان دولت بر کنترل قیمت‌ها و نرخ برابری ارز برهم می‌خورد، بنابراین چنین رشد عجیبی را  در نرخ ارز و… شاهد هستیم، در نهایت آیا می‌توان با این ترفند جلوی آن را گرفت؟ واضح است که نمی‌توان مانع آن شد.

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی در خصوص کنترل بازار ارز تصریح کرد: آنچه که در بازار رخ داده، جمع شدن حجم نقدینگی عجیب و غریبی بالا در دست عده‌ای خاص است، این نقدینگی بسیار بالا، محلی برای خرج شدن ندارد.

مرصعی با تاکید بر اینکه محل خرج نقدینگی، تولید است، افزود: وقتی که تولید با موفقیت صورت نمی گیرد و تولید و ارائه خدمت مورد نیاز کشور توجیه ندارد، بنابراین این میزان حجم نقدینگی بالا در جاهایی که نباید خرج شود، خرج می‌شود. یکی از ترفندها این بود که با بهره بالا دادن، این پول‌ها در بانک جمع‌آوری شود. از طرفی دیگر توان پرداخت بهره بالا برای بانک نیز غیرممکن است.

 

وی خاطرنشان کرد: بنابراین به صورت آهسته، درواقع با بستن فعالیت‌های اقتصادی به صورت آزاد، سود بانکی را کاهش دادند. همواره جمع شدن این حجم نقدینگی با این درصد سود در بانک تاثیر خود را در جایی نشان می‌داد که دیگر مقرون به صرفه نیست.

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی با اشاره به اینکه این حجم نقدینگی بسیار عجیب است که جای خرج ندارد، تصریح کرد: بخش‌های کوچک این حجم از نقدینگی به صورتی و بخش‌های بزرگ و رقم‌های کلان آن به صورت دیگر هزینه می‌شود، مانند فردی که 25 هزار سکه خریداری کند، البته آنطور که شایعه است، اما باید خیلی از واقعیت به دور باشد، حتی اگر یک نفر نباشد، سه نفر دست به این کار زدند.

مرصعی عنوان کرد: از طرفی پول‌های کلان که با دید سود 100 تا 300 درصدی و با داشتن اطلاعات رانتی و سوءاستفاده این میزان پول بالا چند برابر می‌شود اما از طرفی دیگر ارقام کم که توسط عموم در بانک گذاشته می‌شود و زمانی که به صورت سرانه سرشکن شود، ارقام عجیب و غریبی نیستند.

وی افزود: بنابراین توجیه ماندن آن‌ها در بانک نیز بازمی‌ماند و درنتیجه طبیعی است که پول به سمت طلا و ارز می‌رود. این دسته از افراد و مردم عادی گناهی ندارند چرا که سعی دارند ارزش پول خود که هر لحظه در حال کاهش است را حفظ کنند، این افراد به دنبال رانت و افزایش 300 درصدی پول خود نیستند، تنها خواهان حفظ پول خود هستند.

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی اظهار کرد: مشکل طرف دیگر ترازوست که بر اساس قانون پروتو احتمالا 80 درصد نقدینگی کشور در دست کمتر از 20 درصد جمعیت کشور است به طوری که قانون پروتو نیز نقض شده و من به شما قول می‌دهم که 80 درصد نقدینگی کشور در دست 10 درصد جمعیت کشور است که مشکل آفرین است، نه این رقم‌های پایین.

 

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *